Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Fredag, underbart och hemma från jobbet lite tidigare. Hann ändå förbi både tropikakvarifiskimport och stork på vägen hem, fick tag på två Philips Aqua Relle lysrör.....underbart de tillverkas ju inte sedan flera år samt fyra stora härliga rotbitar. Nu gäller det bara att få klart min akvarie bänk.
    Och läsa noga vilka fiskar som skall beställas först. Önskar all en riktigt skön fredag.
    Kul fotografier önskas när tid kommer

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av smajlet

      Kul fotografier önskas när tid kommer
      Det är klart, men ännu så länge består projektet av två mindre lyckade socklar.....allt bygger ju på att jag lyckas bygga dessa så att ramen blir vågrät, sedan kommer det gå undan........och då kommer foton, men som sagt, född med tummen mitt i handen

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Hur går det med bänken?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Inget vidare, jag har ingen verkstad vilket innebär att jag måste stå på altanen och såga och snickra så med dagens väder blev det städning och tvätt istället för bänk. Men imorgon har de lovat bättre väder. Funkar bara det inte regnar hela dagen som idag.....

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Okej, vad trist att vara beroende av vädret. Hoppas på uppehåll imorgon då!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ja det här bänkbygget då .......går långsamt men jag är nöjd ännu. Hade nog inte tänkt att lägga ut bilder innan det var klart men nu är ja så trött efter jobbet så jag orkar inte sätta igång direkt....

              mitt hus lutar, och när jag säger lutar så menar jag lutar....det finns gäster som blir illamående redan innan jag bjuder på vin. Känslan är lite som i lustiga huset eftersom allt lutar och man själv försöker stå rakt blir det lite som åksjuka eller sjösjuka....ja även om man är helt nyckter ( ni skulle se gäster som är lite runda under fötterna, även undertecknad, då är det svårt att ta sig fram......

              men nu var det ju bänkbyggandet jag skulle redovisa för. Egentligen har vi vant oss vid lutningen det är ju bara det här med akvarium som är lite svårt, dessa har man ju gärna raka. Så efter noggranna mätning kom jag fram till att på de tre meter där akvarierna skall stå är det en nivåskillnad från högsta till lägsta punkt på 8,4 cm och från bak kant till fram kant 0,4 cm. Så sockeln som är gjord av en 45x120 regel fick sågas för hand tills lutningarna utjämnades, det var detta jag gjorde hela söndagen..... och till slut blev jag nöjd med resultatet, det lutar fortfarande några millimeter utåt men så får det vara, ytan är jämn och så även lutningen. Gårdags eftermiddagen gick åt att montera ihop stommarna, Ikea köksstommar byggda av 17mm folierade spånskivor. Alla stommar är sedan satta löst på sockeln ( sockeln skall kläs med ekpanel eller vit folierade spånskiva sedan) och sedan har alla stommar skruvats fast i varandra. Känns grymt stabilt om jag jämför med min gamla juwel möbel. Idag skall luckor monteras och imorgon bänkskivan på är tanken. Sedan är det dax för karen.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0037.JPG
Visningar: 99
Storlek: 221,6 KB
ID: 2392365

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0040.JPG
Visningar: 91
Storlek: 242,5 KB
ID: 2392366

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0038.JPG
Visningar: 85
Storlek: 276,9 KB
ID: 2392367

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0036.JPG
Visningar: 74
Storlek: 272,9 KB
ID: 2392368

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0039.JPG
Visningar: 79
Storlek: 172,5 KB
ID: 2392369


              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Snyggt jobbat!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Snyggt jobbat!
                  Tack, jag är nöjd men frågan är hur snabbt det hade gått om jag inte haft tummen mitt i handen och dessutom bra verktyg .....kör ju med fogsvans och altanbord samt vanlig skruvmejsel istället för skruvdragare.....varför göra det lätt för sig....

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Tack, jag är nöjd men frågan är hur snabbt det hade gått om jag inte haft tummen mitt i handen och dessutom bra verktyg .....kör ju med fogsvans och altanbord samt vanlig skruvmejsel istället för skruvdragare.....varför göra det lätt för sig....
                    Snyggt jobbat.

                    Inte dåligt gjort med dom verktygen.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av smajlet

                      Snyggt jobbat.

                      Inte dåligt gjort med dom verktygen.
                      Tackar, är ju inte så säker på att jag lyckats bättre med andra verktyg.....men säkert snabbare. Det är lustigt att jag är så snål när det gäller verktyg, de flesta verktyg jag har ärvde jag efter farfar.....

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Min man är tvärtom. Han har så många olika verktyg att det nästan är omöjligt att se ett användningsområde för dem alla. Men sedan helt plötsligt är det något udda verktyg som behövs för någon liten detalj och då kan man ge sig tusan på att han har ett sådant. Nu senast köpte han en fräs... Inte någon av de jag berättat för om hans fräsköp har vetat vad man behöver en fräs till. Jag vet fortfarande inte. Men mannen är glad! Han köpte en svarv för flera år sedan. Med hjälp av den har han tillverkat ett... (lång spännande paus)... saltkar! Hela vårt garage är så fyllt av olika verktyg och maskiner att det inte ens går att få in en cykel längre. Någon bil har aldrig varit i närheten av att bli parkerad där. Men, det är hans hobby och jag är glad att han har något att pyssla med som han tycker är kul. Lite samma som för mig med akvarierna.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Min man är tvärtom. Han har så många olika verktyg att det nästan är omöjligt att se ett användningsområde för dem alla. Men sedan helt plötsligt är det något udda verktyg som behövs för någon liten detalj och då kan man ge sig tusan på att han har ett sådant. Nu senast köpte han en fräs... Inte någon av de jag berättat för om hans fräsköp har vetat vad man behöver en fräs till. Jag vet fortfarande inte. Men mannen är glad! Han köpte en svarv för flera år sedan. Med hjälp av den har han tillverkat ett... (lång spännande paus)... saltkar! Hela vårt garage är så fyllt av olika verktyg och maskiner att det inte ens går att få in en cykel längre. Någon bil har aldrig varit i närheten av att bli parkerad där. Men, det är hans hobby och jag är glad att han har något att pyssla med som han tycker är kul. Lite samma som för mig med akvarierna.
                          Hahahaha, ja du intressen är olika..... Alltid när jag har lite halvdåligt samvete för lite för dyr fisk brukar jag låta bli att köpa något dyrt verktyg....
                          ( det var säkert ett jättefint saltkar )

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Det går ju inte snabbt framåt, idag blev det bara dörrarna..... nu vattenbyten i befintliga kar.... Klicka på bilden för större version

Namn: 92C5D2A6-A970-42A8-8934-C5DAA7E021F7.jpeg
Visningar: 93
Storlek: 207,1 KB
ID: 2392452Klicka på bilden för större version

Namn: 6CDD34F2-4049-4866-8FB5-31C9CE9BDD99.jpeg
Visningar: 85
Storlek: 246,8 KB
ID: 2392454Klicka på bilden för större version

Namn: 409568C9-192D-4F9C-A252-24E71026EDB9.jpeg
Visningar: 82
Storlek: 321,0 KB
ID: 2392453

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ja det är ju inte direkt någon torrinredning, men jag var bara tvungen att se hur mina rötter kommer se ut i karen.....ja utan karen, men ni förstår säkert hur jag menar
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Ekenberg; 26 September 2018, 18:13.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...