Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Vackra fiskar och vackert obehandlat trä!
    som sagt tyvärr inte mitt grånade trä.....här hemma har jag klätt stora delar av huset med ceder, som jag tänkt låta gråna, men blev nerröstad. Nu skall allt oljas för att behålla sin ceder färg..... ja ja, jag har ju semester kvar...

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      De är otroligt fina, dina små! Skönt att de klarat sig bra och att allt funkar med dem!

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Vad roligt att de små mår så bra. Du ser ut att må gott i solen med.
        Låter som att du kommer att behöva lite semester efter att du är färdig med dina semesterprojekt.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av LindaAlgo
          Vad roligt att de små mår så bra. Du ser ut att må gott i solen med.
          Låter som att du kommer att behöva lite semester efter att du är färdig med dina semesterprojekt.
          Är det inte alltid så, man dehöver semester efter semestern

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Ekenberg

            Är det inte alltid så, man dehöver semester efter semestern
            Visserligen sant. :P
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Smådiskusarna så......hm, kanske ett dåligt namn nu när de passerat 10cm, de är ju alla i storlek med snoken i det andra karet. Här funkar allt strålande, så vad jag än gjort fel med mina stora har jag inte gjort samma fel med de små. Det börjar ju bli dax för ett större kar. Min tanke är ju att dessa tjugo skall få de båda nya 540, tio i varje kar. Inrednings mässigt har jag ju lärt mig att växter inte riktigt är min grej..... så dessa kar kommer i huvudsak inredas med rötter eller pinnar som ser ut som rötter..... jag velar lite mellan att försöka få ett riktigt biotop akvarium i stil med Mats , ja om jag klarar det, alltså mer vild natur look om ni förstår vad jag menar , eller ett hardscape med inspiration från Tommys ....... det blir ingen bakgrund i dessa akvarium, ja eller bakgrund och bakgrund, här velar jag också mellan helsvart bakruta som jag nu har i 375 där Stordiskusarna går eller en ljus bakruta....... nå väl....får fundera på detta ett tag till.

              som ni märker är det mest huvudet som jobbar nu och inte mycket mer......men det är rätt härliga tankar. När dessa funderingar har landat och förhoppningsvis blivit verklighet här under september.....ja då är det ju dags för nästa projekt......att sätta igång och odla Corydoras för då behöver jag ju betydligt fler än de fjorton som nu finns i familjen.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Vad härligt att ”de små” växer och frodas! Kul också med inredningsplaner även om det kan vara nog så svårt ibland

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Vad trot du om en frostad bakruta?
                  har ser några diskuskar med det. Dock blir den ljus då.

                  Surfa lite på det, finns med bara grenar.
                  Jag funderade lite på det ett tag men behöl min svarta eftersom den sitter där redan och har belysning monterad mellan glas och bakgrund.

                  Mvh

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Vad härligt att ”de små” växer och frodas! Kul också med inredningsplaner även om det kan vara nog så svårt ibland
                    Troligen har jag bara haft tur ..... men med dessa som har det ju ännu bara varit glädje och inga problem alls... dessutom otroligt mycket billigare än de stora... så trotts att alla säger att det är svårt att föda upp själv måste jag endå rekommendera detta, fast som sagt.... jag har troligen bara haft tur.

                    skall bli kul att inreda igen, får se vad jag fastnar för för typ av inredning bara.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av smajlet
                      Vad trot du om en frostad bakruta?
                      har ser några diskuskar med det. Dock blir den ljus då.

                      Surfa lite på det, finns med bara grenar.
                      Jag funderade lite på det ett tag men behöl min svarta eftersom den sitter där redan och har belysning monterad mellan glas och bakgrund.

                      Mvh
                      Ja, precis.....därom tvistar de visa ( jag och min hemmaboende son) jag lutar åt svart med lite stökig biotop inredning, min son är för det ljusa med frostat glas och en hardscape..... vi får se vad det blir

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Jag röstar på ditt förslag!

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          Hur går det, har ni enats om looken än?

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Hur går det, har ni enats om looken än?
                            Njo....vi har enats, det blir en ljus bakgrund, jag har tänkt om. Skulle det vara så att jag får diskusyngel i något av dessa karen så är det ju latare för ynglen att hitta föräldrarna om bakgrunden är ljus.....så så får det bli. Båda karen kommer få liknande inredning, sten och rötter. Växterna kommer främst att vara på rötterna men sedan blir det ett gäng växter i det hörn där pump och värmare är, för att gömma dessa. Sand har jag också beställt idag, det blir Råda sand, både deras finaste och en lite grövre som jag blandar. Så är iallafall tanken idag.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              Det låter bra! Jag kör Rådasand i alla mina kar och tycker den är bra. Kornen är inte vassa och sanden ser naturlig ut.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Det låter bra! Jag kör Rådasand i alla mina kar och tycker den är bra. Kornen är inte vassa och sanden ser naturlig ut.
                                Det är faktiskt därför jag fastnade för denna sand också, känns naturlig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...