Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #76
    Kul att de växer! Du gör ett kanonjobb

    Att de kommer fram och äter direkt efter vattenbytet är ett bra tecken. Trots lite kortvarig stress tror jag bytena är betydligt bättre än den långvariga stress som sämre vatten skulle innebära. Men får man bukt på det nya vattnets temp, pH, klor/kloramin samt mikrobubblor så brukar de lära sig att riktigt uppskatta byten efter ett tag.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #77
      Ursprungligen postat av Nando
      Det är härligt att drömma! Kul att dina små äter bra och verkar friska!

      Jag längtar mycket efter att få starta upp mitt 570L. Ska bli så roligt när det är dags för scalarerna att flytta in!
      Förstår att du längtar.....men dagen kommer

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #78
        Ursprungligen postat av LoGeek
        Kul att de växer! Du gör ett kanonjobb

        Att de kommer fram och äter direkt efter vattenbytet är ett bra tecken. Trots lite kortvarig stress tror jag bytena är betydligt bättre än den långvariga stress som sämre vatten skulle innebära. Men får man bukt på det nya vattnets temp, pH, klor/kloramin samt mikrobubblor så brukar de lära sig att riktigt uppskatta byten efter ett tag.
        Skall kolla lite vad det finns för vattenberedningar....och på smådiskusen känns det inte lika jobbigt som med de stora, vilka just nu börjar komma fram igen, tre timmar efter bytet och då byte jag bara en fjärdedel av vattnet, de ser iallafall fina ut nu även om de är lite lugna och försiktiga....de små står och väntar på kvällsmaten

        Du, din erfarenhet....kan jag ge för mycket mat till de små? Inte gällande vattenkvaliteten utan att de blir för tjocka... är ju själv rätt matglad och vet vilka följder det kan bli...hm......

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #79
          Smådiskus kan man mata så att magarna ser rejält svullna ut, utan att de tar skada. Observera magarna före och efter måltid så får du efter ett tag en fingertoppskänsla för mängd foder och tid mellan måltiderna. Kolla också att de ätit upp allt inom någon minut. Om magarna är svullna och det fortfarande finns mycket mat kvar i karet så matar man onödigt mycket.

          Om du ser en fisk som efter måltid har problem med balansen eller som har problem att hålla sig sjunkande så kan det bero på för mycket mat.

          Det är bra att mata smådiskus mycket, men det är intressant att veta att det verkar som att bra vatten är lika viktigt för tillväxten. Dvs det är onödigt att hälla i så mycket foder att vattnet förpestas.

          Inte något rakt svar kanske... men detta är ju mer av en balansgång som behöver övas in

          Kul att du reflekterar och lär dig så snabbt Thomas! Du kanske känner dig lite vilsen men kan redan mycket mer än du tror.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #80
            Ursprungligen postat av LoGeek
            Smådiskus kan man mata så att magarna ser rejält svullna ut, utan att de tar skada. Observera magarna före och efter måltid så får du efter ett tag en fingertoppskänsla för mängd foder och tid mellan måltiderna. Kolla också att de ätit upp allt inom någon minut. Om magarna är svullna och det fortfarande finns mycket mat kvar i karet så matar man onödigt mycket.

            Om du ser en fisk som efter måltid har problem med balansen eller som har problem att hålla sig sjunkande så kan det bero på för mycket mat.

            Det är bra att mata smådiskus mycket, men det är intressant att veta att det verkar som att bra vatten är lika viktigt för tillväxten. Dvs det är onödigt att hälla i så mycket foder att vattnet förpestas.

            Inte något rakt svar kanske... men detta är ju mer av en balansgång som behöver övas in

            Kul att du reflekterar och lär dig så snabbt Thomas! Du kanske känner dig lite vilsen men kan redan mycket mer än du tror.
            Tack, alltid skönt med dina svar. Jodu.... magarna trinda och runda....men efter två tre tummar lika sugna igen. Jag börjar lära mig hur mycket så att mindre blir kvar... men mat går det åt.... tror verkligen att vattenbyten är a och o under uppväxt, det fungerar ju på samma sätt med Malawi yngel, tätare byten snabbare tillväxt.
            sitter på jobbet och längtar hem. Men snart är det dax för att åka hem på lunch...

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #81
              Jag streamar mina diskus till telefonen så att jag kan tjuvkika lite

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #82
                Ursprungligen postat av LoGeek
                Smådiskus kan man mata så att magarna ser rejält svullna ut, utan att de tar skada. Observera magarna före och efter måltid så får du efter ett tag en fingertoppskänsla för mängd foder och tid mellan måltiderna. Kolla också att de ätit upp allt inom någon minut. Om magarna är svullna och det fortfarande finns mycket mat kvar i karet så matar man onödigt mycket.

                Om du ser en fisk som efter måltid har problem med balansen eller som har problem att hålla sig sjunkande så kan det bero på för mycket mat.

                Det är bra att mata smådiskus mycket, men det är intressant att veta att det verkar som att bra vatten är lika viktigt för tillväxten. Dvs det är onödigt att hälla i så mycket foder att vattnet förpestas.

                Inte något rakt svar kanske... men detta är ju mer av en balansgång som behöver övas in

                Kul att du reflekterar och lär dig så snabbt Thomas! Du kanske känner dig lite vilsen men kan redan mycket mer än du tror.
                Tack, alltid skönt med dina svar. Jodu.... magarna trinda och runda....men efter två tre tummar lika sugna igen. Jag börjar lära mig hur mycket så att mindre blir kvar... men mat går det åt.... tror verkligen att vattenbyten är a och o under uppväxt, det fungerar ju på samma sätt med Malawi yngel, tätare byten snabbare tillväxt.
                sitter på jobbet och längtar hem. Men snart är det dax för att åka hem på lunch...

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #83
                  En liten uppdatering för smådiskusarna, det är spännande att sitta och studera dessa, de är fem månader och redan nu börjar man se en hierarki. Inte så klart att någon ligger i topp och någon i botten, men de är tre stycken som liksom alltid syns, de är alltid först på maten och de brukar hålla till på översidan om roten medans de andra gärna står under roten. De är också fyra stycken som man alltid får leta efter som alltid håller sig bakom och som alltid är sist på maten, dessa fyra är något mindre och de tre snabba är något större.
                  Det skall bli spännande att se om detta är något som följer med hela uppväxten.
                  Spännande är det iallafall , smådiskusarna har varit hos mig i två veckor nu, jag tror nästan de har växt en centimeter och de har fått betydligt mer färg. De är aktiva och nyfikna och nästan jämt hungriga....
                  lite foton har jag allt tagit.....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 3BF33690-7841-48FB-A0AE-FF7EDEB7ABDE.jpeg
Visningar: 87
Storlek: 406,8 KB
ID: 2386120

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 0283BB66-9A95-4CAB-8FD9-A62EFCDE0C8B.jpeg
Visningar: 84
Storlek: 516,3 KB
ID: 2386121

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 6CD7D643-D08A-4FFB-97D9-A5DF1C3A4B02.jpeg
Visningar: 76
Storlek: 525,1 KB
ID: 2386122

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 2F17575B-7539-46B4-A171-02E3442D638F.jpeg
Visningar: 79
Storlek: 505,8 KB
ID: 2386123

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 924A3424-DD3B-4B0E-90DD-2CF70B639798.jpeg
Visningar: 79
Storlek: 473,0 KB
ID: 2386124

                  Klicka på bilden för större version

Namn: F306C9C7-A86B-4DFD-B664-9E16B6DFC4A8.jpeg
Visningar: 76
Storlek: 541,1 KB
ID: 2386125


                  Klicka på bilden för större version

Namn: 1AE148FC-193C-46A8-8004-CC565595924D.jpeg
Visningar: 81
Storlek: 476,7 KB
ID: 2386126

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 981FADF7-B7B8-41EF-B692-D9743106BB90.jpeg
Visningar: 83
Storlek: 506,1 KB
ID: 2386127

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 079AEEB6-DB62-4431-BCC9-DDDFF1CE7D78.jpeg
Visningar: 83
Storlek: 565,0 KB
ID: 2386128

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 5A32E800-213D-44E2-9B5D-FBEB98E8632A.jpeg
Visningar: 82
Storlek: 465,1 KB
ID: 2386129

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    #84
                    Intressant att det redan går att urskilja personligheter på det sätt du beskriver! Vackra foton som vanligt!

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #85
                      Så vackra!

                      Hos mig så har personligheterna från första dagen jag fick dem hållit i sig hela livet. Det är intressant. De som var mest aktiva och först på maten som små är de största och dominanta idag.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #86
                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Så vackra!

                        Hos mig så har personligheterna från första dagen jag fick dem hållit i sig hela livet. Det är intressant. De som var mest aktiva och först på maten som små är de största och dominanta idag.
                        Spoileralert......LoGeek, nu vet jag ju hur äventyret skall sluta.... misstänkte dock att de var så det var...
                        Men innerst inne hoppades jag ju på att någon av de små skulle ta fart och köra om de stora och ta över. Men det är väl så naturen funkar , de stora och starka överlever och får dessutom bestämma....

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #87
                          Ha ha, förlåt Thomas! Men vi kan inte göra fakta av en persons erfarenhet. Det kan bli annorlunda hos dig. Jag vet att det inte är ovanligt med fiskar som till stor del tar igen en långsam tillväxt senare i livet. En dominant fisk som tex blir sjuk kan dessutom helt ändra spelreglerna så att andra tar över. Så mycket kan hända i ditt kar!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            #88
                            Och jag hoppas vi får följa allt genom tråden! Kan ni förstå att det finns folk som tycker det är tråkigt med akvarium? Obegripligt!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              #89
                              Så fina de är. Är detta deras vuxna teckning/färg? Eller kommer den att förändras mycket?
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                #90
                                Ursprungligen postat av LindaAlgo
                                Så fina de är. Är detta deras vuxna teckning/färg? Eller kommer den att förändras mycket?
                                Du, helt ärligt vet jag ju inte riktigt....och ingen annan heller...

                                jag har tio curilenquer som är odlad för att se ut som bruna viltfångade. De får förhoppningsvis lite mer turkosblå ränder när de färgar ut mer. De tio andra är första kullen av en korsning queilenquer och San Merah , förhoppningen är att de då får rödare curilenquer men som sagt de är piwowarski första försök så det är ju ett letet risktagande. Ännu tycker jag de ser ut som vanliga san merah. Om cirka två månader har de förgat ut ordentligt och då får vi se vad jag köpt.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...