Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Så fina filmer ni lagt upp!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Smådiskusarna så.....

      ja även här är jag lite bekymrad, inte i San Merah karet där går allt som det skall men i curilenquer karet har jag igen en diskus som inte äter , tredje dagen idag och jag förstår inte varför.....men då de tre senaste dödsfallen bland de stora börjat så....ja, oroligt jag....

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ren njutning att se och följa. Du är himla bra på fotografering. Sååå fina bilder.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ren njutning att se och följa. Du är himla bra på fotografering. Sååå fina bilder.
          Tusen tack Johnny , ja om du menade mig. Det är ju så många som lägger in fantastiska foton och filmer här. Jättekul. Känner nog att jag är rätt medioker som fotograf men att fiskarna är så otroligt vackra så det kan ju bli bra ändå.
          men som sagt. Just nu har jag lite svårt att njuta, mest den där gnagande oroskänslan.....suck

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            De lugna karen.....

            Ja om jag bara blir lugn igen, fortfarande har jag en Curilenquer diskus som inte riktigt vill vara med....ser inga fel alls men hon vill inte äta.....och hon håller sig för sig själv. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra..... men för övrigt är allt bra, just för tillfället är det är det de gröna bågfensciklidhanarna som är favoriter. De är ena riktigt vackra herrar må ni tro. Ännu inga riktiga slagsmål men sjutton vad de bröstar upp sig för varandra, de påminner lite om kampfiskhanar tycker jag, det är tre hanar jag har och fyra honor, ännu inte några riktiga par men det känns liksom som det är på gång. Ja förutom denna diskus som ger lite smogg på rutan så är allt väldigt bra i dessa kar.....

            fortfarande är det bara ett av karen jag är nöjd med inredning och växt mässigt. Men visa av gamla erfarenheter kommer jag inte stöka till i det karet som jag inte är nöjd med utan det får helt enkelt tugga på. Jag kommer långsamt plantera in lite mer växtlighet men annars får det vara ifred, för nuvarande. På längre sikt har jag naturligtvis en tanke även här. När hösten kommer ( jag vet att det är tidigt att längta men jag älskar sommaren också) är ju tanken att både 540 och 450 skall vara/bli klara. Och då kommer alla lekpar från dessa kar flyttas dit, sedan skall övriga få bo i samma kar här. Och då först skall jag göra ett nytt försök med inredningen i karet jag inte är nöjd med......sedan kommer ett nytt gäng att få flytta in, vilket gäng får jag se då. Jag har ju mycket att välja på. Kanske blir det ett gäng egenodlade ( beroende på hur jag lyckas med dem. Eller så blir det gänget smådiskus som jag skall försöka lyckas med. Eller så blir det ett gäng gamla..... Ja vi får väl se.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Du har många olika alternativ, det märks . Hur mår sjuklingarna?

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Nassar med allternativ....

                ja du, har fortfarande en curilenquer som är lite tillbakadragen och den har inte samma matlust som de andra.
                rödturkos och cobolt har rom ihop, så de värkar vara på bättringsvägen imorgon är det tredje dygnet så då får vi se om det även blir sprattel. Eller om alla är borta då. Det är många och de är befruktade så vi får väl se.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Fredag........och hela veckan har varit underbar sommar iallafall här igöteborgsområdet. Undra om det bara är jag som längtar efter grå regniga dagar, så att det känns ok med akvariepyssel inne....

                  egentigen funkar ju allt bra i vardagsrumskaren. Men lite småproblem och funderingar har jag ju...

                  i San Merah karet är det två stabila par, som ju haft frisimmare vid flera tillfällen nu och fyra som inte är par. Jag funderar lite på om jag skulle flytta de fyra som inte är par till karet brevid istället....

                  slutplanen är ju att någongång i framtiden alltså typ nästa år ha ett kar med de som inte är intresserade av att reproducera sig , eller som jag bedömer inte skall odlas på hör hemma i ett kar. Och sedan skall de andra gå i ett kar i lokalen. Där man kan odla om man vill....

                  ja sedan är det ju ivanacara paret som jag vill skapa bättre miljö för, får läsa på lite och se vad det krävs för att ge dem optimala förutsättningar... just för tillfället har de valt två olika stenrös att hålla till i. Har inte sätt några lektendenser alls nu de senaste veckorna. Gissar på att det är det höga pH . Mitt kranvatten brukar ju ligga på 7,1 - 7,2 pH men nu är det ju över 8,4...... så jag gör oftast små vattenbyten nu. Ivanacara paret är färglösare än vanligt så jag ser ju att de inte trivs riktigt längre.
                  Annars är ju allt fantastiskt i detta kar.

                  ja, andra karet då, fortfarande trögt med växterna. Det vill sig inte riktigt. Bolivianerna lever och frodas. Ständig lek men ännu inget mer vad jag kunnat se.

                  De gröna bågfenscikliderna är underbara, jag kommer faktiskt inte ihåg vad det skulle bli, uppdelat på könen. Men tre ståtliga hanar och fyra honor. Ännu inga bråk, men revirens gränser överträds inte. Alla tre hanar har väldigt små revir i ena ändan av karet, men två tredjedelar är utan revir och där simmar de ofta omkring tillsammans i grupp. Vackra som bara den....

                  Tyvärr är det ännu en av diskusarna som inte äter, ser inget fel på den men den står och trycker i sitt hörn. Egentligen vill jag ju inte röra något, men frågan är om jag int behöver göra något nu. Flytta honom till eget kar , ja jag vet inte har funderat på vad som är bäst utan att komma på svaret...... vi får väl se.

                  Skön helg nu!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Thomas!
                    Fan, synd på adoketorna... ph; 5-6, runt 28°C, hyfsat stillastående vatten, massor av löv, pinnar, grenar och tät växtlighet, så skall dom nog komma igång.
                    Jag hade ju tänkt att du skulle turbokrämat dina adoketor, så att jag kunde plocka upp en fet grupp med ungdjur lite längre fram.
                    Ivanacara adoketa (min avatar) är en favorit, så sådana skall det absolut simma omkring här i kommande balja.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Thomas!
                      Fan, synd på adoketorna... ph; 5-6, runt 28°C, hyfsat stillastående vatten, massor av löv, pinnar, grenar och tät växtlighet, så skall dom nog komma igång.
                      Jag hade ju tänkt att du skulle turbokrämat dina adoketor, så att jag kunde plocka upp en fet grupp med ungdjur lite längre fram.
                      Ivanacara adoketa (min avatar) är en favorit, så sådana skall det absolut simma omkring här i kommande balja.
                      Får väl skynda på alla mina projekt...... hur stort kar skulle vara lämpligt för mitt par tror du?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Får väl skynda på alla mina projekt...... hur stort kar skulle vara lämpligt för mitt par tror du?
                        Det par jag hade senast lufsade omkring i ett 540, men något lägre literantal funkar säkert fint.
                        Man får liksom dedikera karet till dom, optimera betingelserna. Gör man så blir man rikligt belönad!
                        Ja, jävlar vilka vackra ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Konstigt med ditt höga PH om du har kommunalt vatten?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Det par jag hade senast lufsade omkring i ett 540, men något lägre literantal funkar säkert fint.
                            Man får liksom dedikera karet till dom, optimera betingelserna. Gör man så blir man rikligt belönad!
                            Ja, jävlar vilka vackra ciklider!
                            Oj då, jag hade ju tänkt ge dem ett litet kar rum 200. Hade du dem ensam i 540?

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Konstigt med ditt höga PH om du har kommunalt vatten?

                              //Inger
                              Ja jättetrist, har pratat med va-verket men de har ingen förklaring.... tror att det är mycket det som gör att diskusarna ute får yngel. PH i karen ligger runt 7,6men jag brukar ju hålla mig precis runt 7 . Hoppas at det snart går ner igen. Annars får jag börja med torv och kottar...

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Oj då, jag hade ju tänkt ge dem ett litet kar rum 200. Hade du dem ensam i 540?
                                Jag hade två par i 540-karet ett tag, men ett par fick flytta till en finfin miljö hos en av "trädgårdsmästare-akvaristerna". Ett par gick kvar i 540-baljan.
                                När jag var tvungen att stänga stugan (på grund av vi dränerade kåken) flyttade även det par som gick kvar i 540-burken till förut nämnde ciklidfantast.
                                Ett kar på 200 liter skall nog fungera fint - men då jävlar, Thomas, får du optimera baljan för dessa adoketor.
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 July 2019, 19:33.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...