Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    San Merah karet

    För tillfället är det ingen av diskusarna i detta karet som har rom, det är alltid ganska lungt dessa dagar imellan, riktigt harmoniskt. Vet ju inte om jag kan säga att jag har något favoritkar, men detta har blivit grymt lyckat, jag menar inte inredningsmässigt eller växter utan denna fisksammansättning. Den kunde nog inte blivit bättre. Diskusarna skall jag inte säga så mycket om denna gång utan nu blir det mer om de andra. Tetrorna, svart fantomtetra är helt otroligt rolig, det känns nästan mer som en ciklid än en tetra, de har sina, ja inte revir men områden där de håller till och de dansar lika mycket för andra hanar som för honorna. Troligen betyder dansen olika om det är för hanen (stick härifrån) än för honan( skall vi leka) men en helt otroligt pig och rolig fisk, ja sedan är det ju rödmunen som fortfarande stimmar fint ibland själva men ibland tillsammans med vinkeltetrorna som har växt något otroligt och är grymt vackra. Just dessa tre olika tetror passar helt otroligt bra tillsammans (tack Maths) de upptar olika områden i karet och färgerna harmoniserar otoligt bra sinsemellan men dessutom med de röda och bruna diskusarna. Ja dessutom blev det ännu bättre med de nya.... panda Corydorasen är visserligen mycket små, 1,5-2 cm, men pigga rackare och de stimmar också fint, nyckelhålcikliderna är ju också små ( det blir billigare när man köper små, dessutom får man ju vara med under uppväxten också) men de är nyfikna och inte ett dugg rädda, de håller också ihop. Och passar ju grymt bra i färgen till övriga invånare. Ja så var det ju Ivan o Cara, naturligtvis får det lite blyga paret Ivanacara heta så. De är försiktiga, håller sig gärna bakom eller under och de svävar liksom bara någon mm över botten, även när de skall över en sten eller upp för en rot får man nästan uppfattningen att den slingrar sig fram, tyvärr backar båda försiktigt när jag tar fram telefonen för att fota....så det blir inga foton på Ivan och Cara ännu, men foton skall ni få. Idag fotade jag inte diskus i första hand utan försökte fånga de andra i karet, lätt är det inte....diskusar vill ju bli fotade och nästan poserar framför kameran , det gör inte tetror eller Corydoras .

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0867.JPG
Visningar: 140
Storlek: 497,1 KB
ID: 2398989 tre av nyckelhålet, de poserade ju lite iallafall, ja i bakgrunden några vinkeltetror och en rödmun och en fantomtetra.....var är stimmen...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0855.JPG
Visningar: 121
Storlek: 613,1 KB
ID: 2398990 här var ju några mer vinkel och rödmun. Tittar ni noga bak under roten ser ni också en liten grupp av pandorna.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0869.JPG
Visningar: 118
Storlek: 619,1 KB
ID: 2398991 lite mer nyckelhål mm

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0856.JPG
Visningar: 117
Storlek: 672,1 KB
ID: 2398992 lite får väl även diskusen vara med.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0864.JPG
Visningar: 121
Storlek: 564,7 KB
ID: 2398993 de är grymt söta dessa små nyckelhål.....och de känns väldigt snälla

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0866.JPG
Visningar: 135
Storlek: 635,7 KB
ID: 2398994 även här syns pandorna lite bakom.....annars är det ju vinkeltetrorna jag villat fånga


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0874.JPG
Visningar: 120
Storlek: 633,6 KB
ID: 2398995 En av favorit tetrorna....och en nyckelhål som hängde med

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0861.JPG
Visningar: 115
Storlek: 574,4 KB
ID: 2398996

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0872.JPG
Visningar: 120
Storlek: 549,5 KB
ID: 2398997 ja, ser ni Ivan....han var ju på stenen men bara jag höjde armen lite gled han tillbaka in under växterna......

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0873.JPG
Visningar: 119
Storlek: 642,1 KB
ID: 2398998 och under roten ligger ju Cara i skydd. Förhoppningsvis blir de lite morskare imorgon.....

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ja det här är ju ett helt perfekt kar i fråga om fisksammansättning utifrån mitt tyckande

      Dessutom verkar du ha fått tag på riktigt fina Nycklar, det finns många halvtaskiga odlingsformer ute i affärerna, men dina ser riktigt fina ut, grattis!

      Sen det här med de "tråkiga" svartvita Vinkeltetrorna, ingen färg alls, men huua vilken trevlig tetra som livar upp hela karet

      Sorgmanteltetra, det är väl något som man möjligen har i sitt första akvarium som nioåring, har funnits med i hundra år typ, kan väl inte var nåt i ett Diskuskar på 2000 talet. Men bara för att en fisk har varit med länge och är billig i inköp, så ska man inte nonchalera den. Din beskrivning av den förklarar varför, en mycket trevlig tetra som fler borde ha sina kar.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Kände att jag bara måste lägga upp den här filmen på hur det kan gå när Afrika möter Sydamerika.

        Nyckelhålsciklider som framstår som snälla och loja kan faktiskt morska upp sig när det gäller

        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Curilenquer karet

          Detta karet är svårt att fånga på bil, kardinaltetran är effektfull men svår att fota. Även här är jag grymt nöjd med färg, diskusen brunröda och blå funkar jättebra till kardinaltetran. Citrontetran är ännu inte så gul som jag önskat, kanske är det för ljust för citrontetran i karet, men också en tetra som stimmar bra och man blir liksom glad när man ser den. Smyckestetrorna älskar jag, ofta ser man hanarna stå helt lodrät med huvudet neråt liksom omslingrade i något som säkert är ett maktspel för att visa tjejerna vem som är störst och vackrast. När detta är klart försöker hanen locka med sig honorna in i grönskan som flytväxterna utgör, ännu har jag aldrig sett att honorna följer med. Det är väl inte mogna ännu....Ja sedan är det ju fjärilarna då, som alltid har något att göra, en helt otroligt trevlig fisk. Ja sen är det ju de skygga grönfläckiga Corydoras som aldrig vill vara på bild, fortfarande är de mest bakom och under, och när de väl är framme så är de alltid snabbt borta när jag skall fota....och karets nya stjärna då grön bågciklid, också lite skygg än. Hanen har börjat färga ut och hans två honor håller sig ännu nära, men hela tiden på behörigt avstånd från mig...

          ett gäng lite sämre foton, helt enkelt för att fiskarna i detta kar är svårfotade.....

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0875.JPG
Visningar: 133
Storlek: 432,0 KB
ID: 2399002
          bågciklid långt bort och två fläckiga Corydoras

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0885.JPG
Visningar: 115
Storlek: 420,2 KB
ID: 2399003
          smyckestetra, kardinaltetra och citrontetra

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0884.JPG
Visningar: 110
Storlek: 530,7 KB
ID: 2399004
          här ser man den gröna hanen lite bättre.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0881.JPG
Visningar: 109
Storlek: 607,6 KB
ID: 2399005
          som sagt, diskusar kan ställa sig på rad bara kameran kommer fram, alla vill vara med

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0880.JPG
Visningar: 122
Storlek: 411,8 KB
ID: 2399006

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0886.JPG
Visningar: 121
Storlek: 451,1 KB
ID: 2399007
          den vildfångade bolivianske killen är inte så svår fotad....

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0879.JPG
Visningar: 117
Storlek: 547,6 KB
ID: 2399008

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0888.JPG
Visningar: 110
Storlek: 419,7 KB
ID: 2399009
          ensam i det gröna

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0882.JPG
Visningar: 106
Storlek: 617,9 KB
ID: 2399010

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0883.JPG
Visningar: 110
Storlek: 402,2 KB
ID: 2399011 Jag skall träna på det här med att fota....och förhoppningsvis är de skygga mindre skygga om några dagar.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av c90368
            Kände att jag bara måste lägga upp den här filmen på hur det kan gå när Afrika möter Sydamerika.

            Nyckelhålsciklider som framstår som snälla och loja kan faktiskt morska upp sig när det gäller

            Jättekul film och vilka fina nyckelhål, men inte trodde jag att de var så tuffa.

            Och tetrorna, där kan jag inget annat än att tacka för all hjälp du gett mig. Det har blivit kanon.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Det bästa tips jag kan ge är att skaffa ett stativ som står framför karet ofta, sen är det bara att montera kameran och trycka av, fiskarna är vana med att det finns något där.

              Det var så jag fångade många händelser i mina kar, alltid med stativ som redan var på plats.
              Senast redigerad av c90368; 23 February 2019, 20:44.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av c90368
                Det bästa tips jag kan ge är att skaffa ett stativ som står framför karet ofta, sen är det bara att montera kameran och trycka av, fiskarna är vana med att det finns något där.

                Det var så jag fångade många händelser i mina kar, alltid med stativ som redan var på plats.
                Låter som ett bra råd

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6058

                  Thomas - tack för dina härliga beskrivningar av karen och dess invånare samt toppenfina bilder! Jag läser, tittar och trivs!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    En liten mitt i veckan rapport,

                    Dessa två kar löper på som de skall, flytormbunkarna växer men sprider inte ut sig eftersom ytströmen håller växterna i ett hörn, men de har blivit betydligt tjockare så nu är det riktigt mörkt där växterna skuggar. Vilket är lite synd eftersom diskusarnas färg inte kommer till sin rätt men diskus liksom tetrorna känns som de trivs bra i skuggan. Så vi får väl se om jag skall göra en utrensning eller om de får vara kvar....

                    San Merah karet:
                    invånarna i detta kar är nu, tio diskus, fem nyckelhål, två Ivanacara, trettio rödmunstetra , femton svart fantomtetra, femton vinkeltetror och tio panda Corydoras . Känns som det är fullt nu. Och känns som en otroligt lyckad kombo. Nyckehålen är helt otroligt trevliga, en fantastisk ciklid som varmt rekommenderas . Ivanacara har tuffat till sig lite men de håller sig gärna i tenröset och växterna i mitten som de valt till sitt revier . De smyger liksom omkring i växterna men kikar alltid farm när man kommer till karet. Temperaturen är nu nere i 28 grader och all lek har slutat.....men för övrigt är allt som vanligt.

                    Curilenquer karet:
                    invånarna i detta kar är nu, tio diskus, fem bolivianska fjärilciklider, tre grön kurviklid, fyrtio kardinaltetra, femton citrontetra, femton smyckestetra, tio grönfläckiga Corydoras . Känns också färdigt och även här är jag riktigt nöjd. Tetrorna har helt plötsligt börjat stimma bättre, vet inte om det beror på det nya fiskarna eller om det beror på att de tre största diskusarna bråkar en del....i detta kar är det inte mycket lek, ja inte utav diskusen iallafall men både fjäril och bågciklid leker mest hela tiden, har ännu inte sätt något resultat ....annars så inget nytt.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6058

                      Fint att höra hur det utvecklar sig!

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Kan bara hålla med Nando.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6058

                          Hur står det till med ”småttingarna”?

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Smådiskusarna.....ja med dem är det ju endast glädje......

                            Helt otroligt egentligen, hade jag bara köpt dessa små hade jag predikat att diskus är den lättaste fisk som finns....men nu vet jag ju att så inte är fallet, troligen har jag haft tur, det är två som inte växt lika mycket som de andra och en som har ett gällock som inte riktigt täcker gälarna , hade jag varit en riktig uppfödare kanske jag hade sorterat ut dessa tidigt, men nu känner jag att de får vara kvar men det blir väl inte de man odlar på direkt.
                            Jag pratade med en kille som också köpt små för att dra upp själv, tio stycken, men han hade inte lyckats....ingen hade blivit bra... så jag har förstått att det inte är helt självklart att man alltid lyckas. Mina mår iallafall bra allihop.

                            Övriga fiskar funkar också jättebra, alla tetror fyller sin plats och kompletterar varandra bra, nyckelhålet är helt ljuvliga att se, fjärilarna är fullt sysselsatta bågcikliderna, ja vad de gör i sin grotta det vet ännu så länge bara de själva.....och Ivanacara paret ser man skymta bak i karet, eller när de är mat dax då är de nämligen väldigt kvicka. Tre par av diskusarna i San Merah karet har rom igen, men ingen i Curilenquer karet.... allt är som det skall . Skönt......

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6058

                              Härligt att det funkar så bra! Ska bli enormt roligt att se karen i verkligheten!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ja idag så.....

                                jag har ju saknat två bågciklider sedan de släppts i karet, nästan de första dagarna var de framme men sedan försvann de in i en grotta bakom en sten under en rot....jag hade ju mina förhoppningar om att något bra hade hänt men så idag när jag satt framför karet dök han upp, med ett stort öga.....första tanken var att nu har honan fått nog och givit honom en ordentlig omgång.......men som sagt, ena ögat har liksom en hinna över sig och är större. Har ju hört att detta kan hända men har aldrig haft någon sådan åkomma förrut.... frågan är ju om det är något jag skall göra åt detta.... suck, alltid är det något.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...