Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Efter att jag började leta och skriva om denna fisk på forumet var det en som är aktiv på ciklid.se som skaffade den och filmad och skrev ganska mycket om den. Mitt minne sa att han la upp flera filmer men när jag kollade nu så var det nog bara en.


    Senast redigerad av c90368; 25 January 2019, 22:40.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      Efter att jag började leta och skriva om denna fisk på forumet var det en som är aktiv på ciklid.se som skaffade den och filmad och skrev ganska mycket om den. Mitt minne sa att han la upp flera filmer men när jag kollade nu så var det nog bara en.

      Det är ju alltid kul att se dem på film. Men de jag såg idag var mycket mer färg i. Ja de var nästan en explosion av färg allt från grönblå till klar gul och nästan brandgul .....det är svårt att fånga dessa färger på film. Som sagt fattig blev ja men ruskigt kul när man ser än fisk och bara känner det är en sådan jag vill ha.

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Du råkade inte se om stork hade hemma ett gäng med corydoras

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av smajlet
          Du råkade inte se om stork hade hemma ett gäng med corydoras
          Jo då flera olika sorter. Köpte själv tio grönfläckiga till. Kollade dock inte just efter sterbai .

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Thomas! Jag lägger det svar som jag skrev i "Akvariestugan" här i din tråd också, där det händer, så att säga.

            Jättekul att du har skaffat Ivanacara adoketa. Detta är en av mina absoluta favoritciklider - ja, du kan ju kolla in min avatar.
            I. adoketa är sannerligen en annorlunda ciklid, med ett fantastiskt intressant beteende och rörelsemönster. De håller ofta ihop fenorna och ”kryper” inför varandra.
            När hanen uppvaktar honan, och även vid själva leken, ställer han sig ofta lodrätt med huvudet nedåt, ett beteende man kan se hos andra ciklider också. men adoketahanens huvudstående är något extra att studera. Du kan se detta beteende på första filmen där en lek precis har börjat.

            När jag fick hem dessa vildfångade adoketor placerade jag ett par i ett litet 100-literskar, för att initialt kolla in deras beteende och försäkra mig om att de inte var dåliga på något vis - ett sorts karantänkar de fick vara i under någon månad.
            Jag hade inte tänkt att de skulle leka efter några dagar, men… det var ju bara att ta fram kameran och låta dom hålla på.

            Temperatur upp till cirka 29°C, ph runt 5 - och en jädra massa blad, pinnar och småväxter.
            Odlade exemplar är mindre kinkiga med ett lägre ph.
            Ha gärna en dämpad belysning, då kommer de till sin rätt på ett fint sätt.

            Jag tänker ha en grupp Ivanacara adoketa lite längre fram, det är därför jag ”djunglar” till inredningen och miljön i mitt kar just nu - tar tid men det är det värt.

            Lycka till med dessa fantastiska ciklider, Thomas!




            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Tänkte på dig, Thomas, när jag såg denna film - ett gôtt visningskar i början av filmen som har lite av ditt stuk.


              Continuamos a apresentar alguns dos nossos distribuidores , Depois da Milão , The Royal Discus Milano em Italia é a vez da Ornaqua em Arouca , Norte de Portu...

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Thomas! Jag lägger det svar som jag skrev i "Akvariestugan" här i din tråd också, där det händer, så att säga.

                Jättekul att du har skaffat Ivanacara adoketa. Detta är en av mina absoluta favoritciklider - ja, du kan ju kolla in min avatar.
                I. adoketa är sannerligen en annorlunda ciklid, med ett fantastiskt intressant beteende och rörelsemönster. De håller ofta ihop fenorna och ”kryper” inför varandra.
                När hanen uppvaktar honan, och även vid själva leken, ställer han sig ofta lodrätt med huvudet nedåt, ett beteende man kan se hos andra ciklider också. men adoketahanens huvudstående är något extra att studera. Du kan se detta beteende på första filmen där en lek precis har börjat.

                När jag fick hem dessa vildfångade adoketor placerade jag ett par i ett litet 100-literskar, för att initialt kolla in deras beteende och försäkra mig om att de inte var dåliga på något vis - ett sorts karantänkar de fick vara i under någon månad.
                Jag hade inte tänkt att de skulle leka efter några dagar, men… det var ju bara att ta fram kameran och låta dom hålla på.

                Temperatur upp till cirka 29°C, ph runt 5 - och en jädra massa blad, pinnar och småväxter.
                Odlade exemplar är mindre kinkiga med ett lägre ph.
                Ha gärna en dämpad belysning, då kommer de till sin rätt på ett fint sätt.

                Jag tänker ha en grupp Ivanacara adoketa lite längre fram, det är därför jag ”djunglar” till inredningen och miljön i mitt kar just nu - tar tid men det är det värt.

                Lycka till med dessa fantastiska ciklider, Thomas!




                https://www.youtube.com/watch?v=6Evr-I1xPdA
                Vill du får du flytta det jag skrivit också,annat tror jag allt att din tråd är välbesökt. Oroar mig för pH. Ligger ju på 6,8 i mina kar....

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Kolla med Patric och kör så som han gör.

                  Jag lade in en liten läskar-film i förra inlägget - kolla visningskaret i början.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Tänkte på dig, Thomas, när jag såg denna film - ett gôtt visningskar i början av filmen som har lite av ditt stuk.


                    https://www.youtube.com/watch?v=ScRiWeuT6vU
                    Alltid kul att se dessa fantastisk fiskar. Ångrar lite att jag inte köpte ett 3 meter långt kar istället för två på 1,5. Att ha 1080 hade varit grymt. Nåväl om fem sex år kanske.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      Man måste ju ha drömmar kvar att uppfylla också

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Igår fick jag små frisimmamde yngel igen i San Merah karet. Och hälften ungefär var kvar i morse, men de känns som en ojämn kamp att klara dessa i karet. De övriga åtta diskusarna är mycket intresserade och står bara och tittar, pappa diskus håller dem tappert borta. Men så fort en av ynglen förvirrar sig lite längre från föräldrarna är blixtsnabbt en fantomtetra där och slukar den..... förväntar mig knappast att någon är kvar när jag kommer hem från jobbet.... helgens projekt blir ett lekakvarium för detta tappra par. Eller, är jag beredd att köra igång med uppfödning av diskus redan, planen var ju till hösten. Suck.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Thomas. Måste det nödvändigtvis handla om uppfödning? Kan du inte bara sätta detta par ett lek-kar, för sig själva, och låta dom göra sin grej?
                          Blir det några yngel som växer på sig, kan du ju i sådana fall ta vara på dessa.


                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Naturligtvis skall jag göra så Mats . Behöver ju inte föda upp ..... Jag tänkte ju från början låta paren gå kvar även om det blev frisimmande yngel, men nu känns det liksom som det stressar hela karet inte bara paret med ungar. Jag önskar jag hade ditt lugn Mats , jag hissar alltid upp allt. Måste lära mig att köra livet i ett "gött lunk" jag har en tendens att alltid göra allt på en gång och alldeles för mycket. Jag började denna resa med fyra Malawi kar och fyra yngel kar och tänkte minska ner och ha ett sydamerikanskt o ett Malawi och strunta helt i yngel.....nu har jag fyra diskuskar, ett Malawi och fyra lek/yngel kar redå... någonstans på vägen tappade jag det här med att trappa ner...... och snart startar båtsäsongen...
                            Jag får nog sätta mig och ta det lungt en stund

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, ibland kanske man får stanna upp och fundera på vad man liksom vill med sina kar.
                              Jag har testat att ha discus i lek-kar med strikta rutiner (se filmen i mitt förra inlägg), inte för att etablera uppfödning utan enbart för att det är intressant att se hur discusens lek och yngelvård fungerar.
                              Det mest intressanta, tycker jag, är att se discusarnas yngelvård i inredda kar där de kan få blomma ut i en någorlunda naturlig miljö (har massor av filmer på detta i min tråd).
                              Du verkar ha ett duktigt par i vardande - kanske kan du sätta detta par, själva, i ett fint, lite större, inrett kar?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Hemma från jobbet nu och det finns ännu ett trettio tal yngel kvar.....jättekul och spännande.

                                Jag är lite inne på din linje där Mats , tänkte sätta paret i en 125 kub men inredd med sand och växter och några rötter. Vill inte gärna sätta igång ett 450 liters och det är de ända tomma jag har nu förutom kuberna. Så det får bli en kompromis . Men nu håller jag tummarna och studerar yngel med föräldrar de dagar det varar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...