Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Jättefina bilder!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Första vattenbytet i smådiskusarnas kar, gick riktigt bra smådiskusarna tog det lungt. Jag har matat sparsamt hela veckan och kollat vattenvärden allt funkar som det skall. Alla fiskar verkar funka som de skall, citrontetrorna börjar färga ut vackert, diskusarna är fortfarande blekare men har spridit sig i hela karen paret som alltid varit par har börjat putsa pumpen , annars sysslar de övriga mest med att äta upp växtern......diskusarna älskar att äta växter, något jag inte visste... De bolivianska fjärilarna bråkar rätt mycket, känns som de håller på att kolla rangordningen både hanar och honor. Ja, men i det stora hela verkar allt funka som de skall, hoppas det fortsätter så.

      Nu blir det några tuffa veckor , för om ni missat det är det snart jul.......men visst kommer jag försöka skriva lite då och då. Kram på er alla

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Mata med lite gröna ärtor och Broccoli, direkt från frysen. Något många inte tänker på är att även tetror älskar grönfoder vilket även dina plattfiskar verkar göra.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av c90368
          Mata med lite gröna ärtor och Broccoli, direkt från frysen. Något många inte tänker på är att även tetror älskar grönfoder vilket även dina plattfiskar verkar göra.
          Är set bara att lägga i fryst, eller skall det kokas först?

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Tina något och med ärtorna så uppskattas det om du tar bort skalet. Bara att ta mellan fingrarna och "sprätta till" när de tinat. Om du inte har malar i karet, som du ju inte har, så lägg inte i Broccoli stjälkar, bara det goa ovanpå.

            Men börja med ärtor, det är ett säkert kort.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av c90368
              Tina något och med ärtorna så uppskattas det om du tar bort skalet. Bara att ta mellan fingrarna och "sprätta till" när de tinat. Om du inte har malar i karet, som du ju inte har, så lägg inte i Broccoli stjälkar, bara det goa ovanpå.

              Men börja med ärtor, det är ett säkert kort.
              Skall testa imorgon, har ju sett att många lägger i grönsaker men jag trodde nog det var mest för malar. Har både ärter och broccoli hemma....

              tack för tipset, kanske ger det växterna en chans.

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Första vattenbytet i smådiskusarnas kar, gick riktigt bra smådiskusarna tog det lungt. Jag har matat sparsamt hela veckan och kollat vattenvärden allt funkar som det skall. Alla fiskar verkar funka som de skall, citrontetrorna börjar färga ut vackert, diskusarna är fortfarande blekare men har spridit sig i hela karen paret som alltid varit par har börjat putsa pumpen , annars sysslar de övriga mest med att äta upp växtern......diskusarna älskar att äta växter, något jag inte visste... De bolivianska fjärilarna bråkar rätt mycket, känns som de håller på att kolla rangordningen både hanar och honor. Ja, men i det stora hela verkar allt funka som de skall, hoppas det fortsätter så.

                Nu blir det några tuffa veckor , för om ni missat det är det snart jul.......men visst kommer jag försöka skriva lite då och då. Kram på er alla
                För min del hoppas jag verkligen inte diskusen kommer ätta upp mina växter

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av smajlet

                  För min del hoppas jag verkligen inte diskusen kommer ätta upp mina växter
                  Håll tummarna, visste verkligen inte att diskusar kunde äta växter på ett sådant sätt. Men de verkar ju trivas och det är ju huvudsaken.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Jag har aldrig haft en diskus som rört en växt. Har du något foder med grönsaker i...?

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      Man måste kanske inte, men jag förväller grönsaker lite grann först. Jag använder det mest till snäckor. Ärtor har jag inte använt.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Jag har aldrig haft en diskus som rört en växt. Har du något foder med grönsaker i...?
                        Inte jag heller, Stordiskusarna visade aldrig växterna något intresse överhuvudtaget. Och nu är det ju bara i ena karet med smådiskusar som tuggar i sig växter. Så troligen är det helt beroende på individer, en har tyckt det varit spännande att smaka på växterna och sedan har han berättat det för de andra. Så det är bara i ett kar där de verkligen käkar upp växterna. Jag läste på mina olika foder och det är grönsaker i alla, spenat, paprika , ärter mm.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av stefant
                          Man måste kanske inte, men jag förväller grönsaker lite grann först. Jag använder det mest till snäckor. Ärtor har jag inte använt.
                          jag skall pröva mig fram, vi får se vad favoriten blir.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Lustigt. Någon särskild växt de föredrar eller alla?

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Nej, absoluta favoriten är en liten söt sort av släktet svärdplanta, men den är ju nästan uppäten nu så nu har de gått över till en finare rundbladig svärdplanta, de vanliga svärdplantorna har ingen brytt sig om, sedan har även flyt ormbunken blivit betydligt mindre....

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Synd att de går på växterna. Jag ger mina fiskar zucchini och ärtor ibland. Skalar zucchinin och kokar den några minuter. Lägger den sedan i iskallt vatten. Då sjunker den och man behöver inte tynga ned den i karet. Gör så med frysta ärtor också men kokar då lite kortare tid samt nyper av skalet sedan. Uppskattas av många fiskar verkar det som. Har testat broccoli också men tyckte det luktade så illa i vattnet direkt. Borde kanske lagt i den rå och inte kokad. Tror rå luktar mindre.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...