Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LenamariaC
    • February 2014
    • 35

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Då väntar jag med glädje på en ny diskustråd när du kommit så långt
    Haha absolut, hoppas de lever lite längre då annars blir det en pinsam tråd

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Kul att de verkar OK igen. Jag hoppas ju på att allt ska bli så bra i dina nya kar som du önskar! Tänk vad discusarna lär bli konfunderade när de träffar andra fiskar för första gången
      Allt ser lite bättre ut varje dag hos smådiskusarna, fortfarande tre som är lite lugnare och inte äter riktigt som jag vill, men för övrigt ser det ok ut. I de nya karen har ju växterna börjat växa och fiskarna ser riktigt hemmastadgade ut. Tänker också på hur diskusarna kommer reagera när de får vara tillsammans med tetror.....och hur tetrorna kommer att reagera nu när de är vana att ha hela karet själv.....

      jag rapporterar naturligtvis när flytt sker, men tidigast om åtta dagar. Så det får dröja lite till...

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av LenamariaC

        Haha absolut, hoppas de lever lite längre då annars blir det en pinsam tråd
        Hahaha, klart de gör....

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Oj vad tiden går.....

          Jag har haft fullt upp, både på jobbet och hemma så det har inte blivit så mycket forumsurr under senaste veckan. Men nu kommer iallafall en liten uppdatering. Inget vitskit i smådiskusarnas kar och alla beter sig som vanligt igen, och färgerna är tillbaka. Skönt.

          Jag åkte förbi Patric och Marie på Stork zoo idag, och fick ett varmt välkomnande......de hade funderat på om det hänt mig något eftersom jag inte varit inne på en vecka. Hmmmm, är nog där alldeles för ofta. Jag fick råd om vidare behandling av Stordiskusarna. De små anser vi nu som färdigbehandlade och nu skall jag bara långsamt sänka tempraturen tills jag är nere i 29 grader, sedan kan äntligen flytten till de nya karen ske. Grymt spännande skall det bli. Förhoppningen är att flytten kan ske till helgen. Tetrorna har växt bra, ännu väldigt sparsam färg på citronerna men det kommer förhoppningsvis. Bolivianerna har bott in sig ordentligt , en hane håller sig lite för sig själv medans de övriga fem fortfarande är en grupp. Det skall bli jättespännande att se hur diskusarna reagerar när de kommer till ett inrett kar, samt att se hur tetrorna reagerar över nykomlingarna.....

          Nä, nu får jag fixa maten sedan vattenbyten, ha en skön kväll alla fisknördar där ute i världen,....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Tyvärr har mina kar blivit lite eftersatta de senaste veckorna. Vattenbyten och medicin och värme har stått i centrum......så nu kommer återigen några foton genom smutsigt glas. Helt enkelt för att jag inte kan låta bli. Alla smådiskusarna är så otroligt vackra i färgerna igen....värkar som värmebehandlingen var lösningen för dem. Hoppas nu bara inte att problemen kommer tillbaka när jag sänker temperaturen.........

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0385.JPG
Visningar: 75
Storlek: 479,0 KB
ID: 2395464Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0383.JPG
Visningar: 72
Storlek: 520,4 KB
ID: 2395465Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0382.JPG
Visningar: 74
Storlek: 621,3 KB
ID: 2395466Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0393.JPG
Visningar: 70
Storlek: 581,7 KB
ID: 2395467Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0390.JPG
Visningar: 83
Storlek: 397,2 KB
ID: 2395468Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0392.JPG
Visningar: 65
Storlek: 548,5 KB
ID: 2395469Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0384.JPG
Visningar: 75
Storlek: 534,6 KB
ID: 2395470Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0386.JPG
Visningar: 78
Storlek: 574,5 KB
ID: 2395471Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0396.JPG
Visningar: 77
Storlek: 632,4 KB
ID: 2395472Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0395.JPG
Visningar: 70
Storlek: 675,2 KB
ID: 2395473

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              De är så vackra (som vanligt!). Härligt att de verkar friska igen. Jag håller tummarna för att du snart kan flytta dem.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Nu så, efter sista vattenbytet så är både temperatur och vattenvärden samma i smådiskusarnas kar och de två nya. Alla fiskar är pigga och nästan lika förväntansfulla som jag inför morgondagens flytt.....

                Men......för första gången satt jag här och räknade diskusarna, ja inte antalet de är tjugo stycken. Men jag köpte ju tio av varje, fast nu verkar de ju inte vara så. Hur jag än räknar får jag det bara till sex San Merah......och fjorton Curilenquer . Hur sjutton kan jag missat detta, visserligen var de ju rätt färglösa när jag köpte dem. Men att jag inte tänkt på det innan. Så det blir ett kar med Curilenquer och ett mixat och det känns egentligen rätt bra eftersom det redan finns två mixade par. Så på ett sätt löser det ju mina våndor hur jag skulle göra med dessa par. Nu får de flytta tillsammans. Men hur som helst, om man räknar alla de otal timmar jag suttit framför karet och aldrig upptäckt att det är så få San Merah . Ja, ja imorgon får jag kolla noga när de flyttas. Jag har tänkt att jag skall mäta alla också, nu sitter man ju bara och uppskattar storleken.

                Längtar redan tills imorgon.....

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Nu var flytten gjord.... alla simmar i de nya karen med ljuset släckt, kommer ha det släckt nu ikväll och tända imorgon när det är ljust ute. Hoppas nu att de blir lungt och att de klarar stressen utan några problem. Så foton blir det först imorgon.

                  Det känns grymt skönt att klarat första delen, att föda upp tjugo smådiskus.... nu kommer del två, att klara av dessa i inredda kar, det är lite med vånda nu. Får ju ge Logeek rätt i att det onekligen var smidigt i kar med naken botten. Men målet var att ha diskusarna i inrett kar med andra fiskar, och nu är jag där.

                  De två nya karen har ju gått problemfritt i två månader, ja lite nitrit var det ju, men inga större problem. Så nu är det bara att hoppas. Just nu är det ju mörkt i karen men jag ser ju fiskarn och alla diskusar står i en grupp mot glaset närmast det andra karet, så ännu håller de ihop i en grupp, kanske måste jag ha någon skiva emellan karen . Får se hur det blir imorgon. tetrorna verkar inte bry sig alls över de nya invånarna, bolivianerna har flyttat till den kanten som inte diskusarna står.

                  Ja, och nu är det ju bäst att jag slutar kalla smådiskusarna för smådiskusar.......de minsta är 12cm och de störrsta 16cm..... Tänk vad de växt.
                  Det var någon gång i april jag bestämde mig för att köpa små diskusar och liksom följa med hela vägen. I början av maj flyttade fiskarna in och var då fem centimeter och cirka tre månader. Så nu cirka sex månader senare har de största tredubblats i storlek och de är nu 9-10 månader, helt otroligt egentligen. Jag gissar att tillväxten blir mindre nu eftersom jag får mata mer försiktigt men som sagt, en rätt bra tillväxt tycker jag.

                  Hur jag än letade är det bara 6 San Merah och har storleken, 1 som är 12cm, 2 som är 13cm, 2 som är 14cm och en som är 15cm. Alla fiskar är mätta och jag avrundade neråt till hela cm. I detta kar är de två Curilenquer hanarna som redan har bildat par med två av San Merah honorna dessa två hanar är 15cm och 16 cm. Dessutom är det en Curilenquer hona på 13cm som den stora San Merah hanen ofta "håller på med" men det är inget säkert par ännu. Ja och sedan valde jag slumpvis ut en till Curilenquer på 14cm som får gå i detta kar. Så det är en grupp på tio, får se om det blir rätt eller om jag får flytta mellan karen sedan.

                  l det andra karet är tio Curilenquer i storlekarna 1 på 12cm, 3 på 13cm, 3 på 14cm, 2 på 15cm och 1 på 16 cm. I denna grupp är det ett par nu. Det kommer bli spännande att se om paren håller ihop eller vad som händer nu.

                  Ja, en delrapport. Nu är det nog dax att bryta och leta upp adventsljusstakar och stjärnor på vinden. Önskar er alla en skön lördagskväll, ja lite glögg skall nog också smakas

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Riktigt härligt att läsa din rapport, Thomas!
                    Måste säga att jag beundrar dig i din kamp och strävan att säkerställa absolut bästa förutsättningar i dina kar.
                    Jag önskar dig ett riktigt stort lycka till med dina fina discusar!

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Vad roligt att du äntligen fick göra din flytt av fiskarna till sinna rätta akvarium. Spänande, det måste bli väldigt fint med dessa fiskarna bland de andra fiskarna.
                      Väntar med spänning på bilderna på diskuskaren

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Så kul med del 2 av denna diskusresa Thomas! Den känsligaste perioden i fiskarnas liv har du gett dem perfekta förhållanden för tillväxt och starkt immunförsvar. Det ger dig fina förutsättningar i dina inredda kar. Tro inte att jag ifrågasätter dig. Jag förstår absolut att du gärna flyttar dem till ett sällskapskar! Det är en vanskligare balans men fullt möjlig, speciellt när du gett dem en så bra start i livet.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Riktigt härligt att läsa din rapport, Thomas!
                          Måste säga att jag beundrar dig i din kamp och strävan att säkerställa absolut bästa förutsättningar i dina kar.
                          Jag önskar dig ett riktigt stort lycka till med dina fina discusar!
                          Tack Mats, jag har sagt det förut och säger det igen, min tid som diskusägare har varit lite av en kamp men värt varenda sekund.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av smajlet
                            Vad roligt att du äntligen fick göra din flytt av fiskarna till sinna rätta akvarium. Spänande, det måste bli väldigt fint med dessa fiskarna bland de andra fiskarna.
                            Väntar med spänning på bilderna på diskuskaren
                            Jättekul att äntligen kommit så långt. Snart kommer de första bilderna....

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Så kul med del 2 av denna diskusresa Thomas! Den känsligaste perioden i fiskarnas liv har du gett dem perfekta förhållanden för tillväxt och starkt immunförsvar. Det ger dig fina förutsättningar i dina inredda kar. Tro inte att jag ifrågasätter dig. Jag förstår absolut att du gärna flyttar dem till ett sällskapskar! Det är en vanskligare balans men fullt möjlig, speciellt när du gett dem en så bra start i livet.
                              Tack LoGeek, än så länge har du haft rätt i allt, det känns som både lättare och säkrare att hålla diskusar i rent kar. Men mitt mål är att få lunket i ett inrett och grönt kar. Jag bävar men hoppas. Vissa lyckas ju och nu hoppas jag på att bli en av dem

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Tack LoGeek, än så länge har du haft rätt i allt, det känns som både lättare och säkrare att hålla diskusar i rent kar. Men mitt mål är att få lunket i ett inrett och grönt kar. Jag bävar men hoppas. Vissa lyckas ju och nu hoppas jag på att bli en av dem
                                Ja hoppas verkligen det går bra för dig och dina diskus.
                                Jag håller tummarna för att det ska gå bra nu.

                                Jag ska ju själv köra diskus i mitt inreda kar.

                                Har besökt flera som lyckats med det.
                                Även personer som inte är så nogran som du har varit med alt.

                                Vissa lyckas med att ha diskus i inrett kar och sköta det som ett vanligt familjekar. Och dom ser friska ut och frodas.

                                Lycka till nu jag följer med spänning.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...