Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    Ursprungligen postat av smajlet

    Tack det samma, det går åt rätt håll för diskusen

    Jag har dock tagit ett stort beslut idag tillsammans med min fru att avveckla alt som har med akvarium att göra.


    Jag kommer dock att behålla mina odlade CR räkor och mina odlade Yellow neon stripes för att starta upp ett optiwhite växtakvarium med dessa två arter i det akvariet.
    Ja härligt för då avvecklar du ju nte allt vad akvarium heter! Helt rätt tänkt och en bra plan när du nu tydligen nått vägs ände och du inte känner glädje av karen. Ett räkkar med växter är ju väldigt självgående och du kan bara sitta ner luta dig tillbaka och njuta! Jag skulle köra massor av mossa som får växa ända upp till ytan och lite stenrös som räkorna kan smyga in i när dem känner för att det! Ska bli kul att se vad du släger i hop för nåt!

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Om du har landat i det beslutet så blir det säkert bra. Jag tänkte först lite som Thomas att det ju inte behöver vara ”allt eller inget”, dvs. det är ju fullt möjligt att ha ett stort kar utan att hålla på med co2, gödning och stora vattenbyten. Men du känner ju dig själv och vet vad som blir bäst för dig (även om jag tycker det är tråkigt ).

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Det är altid kul med scalarer

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          Ja det är det, ser graciösa ut.
          Men nu har jag efter alla skalarår bytt till Acara electric blue och den ser inte riktigt riktig ut med den färgen..Alltid velat ha Blåciklider så nu blev det denna sagofärgade variant.
          Och som tidigare sagts: skötseln på ett så stort akvarium kan ju dras ner en hel del om man inte har så stor fisklast i det och växter som klarar av att inte duttas med...Det kan vara fint det med
          // Annicka

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Det här får man nog vara nöjd med
            Bifogade filer
            Senast redigerad av smajlet; 09 January 2020, 19:46.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2885

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Klicka på bilden för större version

Namn: CE26F442-E29B-4BBE-8CD3-BCF242DAC5A7.jpeg
Visningar: 302
Storlek: 262,3 KB
ID: 2412380 Sådär nu blev det enhetligt
                en hörna med akvarium

                Jag har nu börjat att förenkla mitt akvariumägande och hoppas på att det kan fungera bättre och lättare nu. Inte så många akvarium, bara 720 och 200 karet som ska stå uppfyllda med vatten.

                Ställningen är halvt avvecklad och när det nya 200 l akvariet är riktigt inkört med den filterkulturen jag tillsatte idag, så får två räkkar flytta till det nya.

                Sen får väll White purle räkorna flyta till 720 karet om dom inte blir sålda.

                Jag ska avvakta med att sälja av något än så länge.

                Drar ner på annat så som PMDD trycksat co2 för att förenkla det ytterligare. Mindre som kan gå fel på så sätt.
                Kommer att gå tillbaka till kranvattnet åxå eftersom det är en omständig sak att fylla en 200 literstunna med RO vatten som står i vägen på toan. Tar 9,5 timmar att fylla upp 100 liter.

                Det nya räkkaret klarar jag enkelt av med att tömma av i en 25 litare och sedan fylla tillbaka med RO vatten ur en hink.

                Räker kräver mycket mindre underhåll en fiskar.
                bara balansen i akvariet är stabil så tuffar det på av sig själv .

                Inget mer pilande i storkaret då jag är nöjd med hur det utvecklades till slut.

                Bara slamsugning av ytan på blästersanden som nu ligger i karet.

                Vattenbyte en gång i veckan och då 25-30% för att bättre motverka bakterieansamlingen mm.

                30 liters nanokaret i köket är åxå tömt och rengjort står på vinden och gottar till sig.

                Vill ju verkligen inte sälja alt jag jobbat för under dessa två och ett halvt åren.

                Räknade ihop det i excel, rekommenderar inte det till er andra. Blev en chock stannade på lite över 70 000kr på akvaristiken, och då är det inte med kostnader för juwel 180 liters karet jag startade med

                Men vem har sagt att en hobby inte får kosta pengar

                trevlig helg på er alla.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Gôtt!

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Tror du gör helt rätt!

                    Jag är också en siffer och statistik nisse och följde upp alla inköp och utgifter då det begav sig och det rinner iväg stora pengar i denna hobby.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Klicka på bilden för större version

Namn: D062266A-8D73-4B82-9CA4-820FE9A2D899.jpeg
Visningar: 343
Storlek: 574,4 KB
ID: 2412620 Det var länge sedan man fick se alla 5 diskusen samtidigt

                      den bleka diskusen är lägst i rang. Kan det vara därför den är så blek i färgen?



                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Ser fin ut din hörna, klokt att växla ner en aning när det blir för mycket. Lusten brukar komma tillbaka då.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Rufus
                          Ser fin ut din hörna, klokt att växla ner en aning när det blir för mycket. Lusten brukar komma tillbaka då.
                          Tack, jag känner mig nöjd och bättre blir det när räkorna är i karet åxå.

                          har en uppföddare som jag köpte mina räkor i antalet 10 st som nu är ca 200 st.

                          efter starten skulle jag vänta 3 veckor innan jag flyttar över dom från ställningen.

                          kulturen från det karet dom går i är urkramade i det nya karet och det märks på dropptesterna att nutrifikations processen är igång.

                          akvariet behöver åxå få den speciela beläggningen på saker något sorts slem som dom äter av.
                          tror det kallades för mikrofilm har jag för mig.

                          annars svälter dom.

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Ja de blir lätt många, räkorna. Jag har köpt ett pulver, https://www.shrimps.se/sv/rakfoder/21-bakter-ae.html . Men det använder du kanske redan. Jag kan inte säga hur mycket nytta det gör då jag tyckte det gick rätt bra innan också. Men räkorna kanske tycker annorlunda om de kunde komma till tals.
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av Rufus
                              Ja de blir lätt många, räkorna. Jag har köpt ett pulver, https://www.shrimps.se/sv/rakfoder/21-bakter-ae.html . Men det använder du kanske redan. Jag kan inte säga hur mycket nytta det gör då jag tyckte det gick rätt bra innan också. Men räkorna kanske tycker annorlunda om de kunde komma till tals.
                              Den har jag inte använt, tack för tipset
                              mvh

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Din akvariehörna ser fin ut! Känns det bra med karen nu?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...