Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Nu har mina två stora discusar kungen och knäkten lykats jaga och stressa upp min qurlicuncuir.

    Så nu gömer den sig bakom en rot där den står och trycker med näsan mot bakglaset.

    Den är inte frame mycket som tidiggare.

    Det vekar som om det är två överlevare kvar till slut.
    Jobbigt när man inte får det till att fungera.

    troligen behövs ett mindre stort kapital för att lösa antalet diskus.
    Vilket skulle minska stressen och bråket dom emellan.

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Endast kungen e vacken
      Klicka på bilden för större version

Namn: F5996D45-591A-4644-9FDA-0C0F889A2BDD.jpeg
Visningar: 297
Storlek: 334,1 KB
ID: 2411442

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Mina duskus kommer inte igång med maten.
        Blev tvungen att rensa ur akvariet dom går i.

        Det gick ju inte att göra rent ordenligt, och ja det luktade inte mums i karet.

        tror jag kan ha haft gasbildnig pga matningsförsöken och att dom inte äter upp maten som sedan rutnar mellan gruset.

        trots upprepade slamsugningar i substratet blev det liksom inte rent.

        Jag var och tittade på platinum Diamond Skalarer som ligger mig närmare i mitt hjärta en vad diskus gör.

        Dom kom direkt fram 20 st och ivrigt visade upp sig och ville ha mat
        Bifogade filer
        Senast redigerad av smajlet; 14 December 2019, 17:24.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Om jag köper 10-20 scalarbebisar så får väll diskusen gå kvar i 720 tills dom dött av en efter en.

          tipar på att en blir kvar i sin ensamhet och det är den beryktade kungen.

          Det kommer inte bli flera duskus, läger pengarna jag har på annat.

          diskusen ger mig bara oro och beskymet, det går inte att njuta av akvariumet om man hela tiden ska vara på tår.

          det tar aldeles för mycket tid och frustrationen är enorm.
          jag blir välfigt arg och besviken på diskus som fisk.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Ja då ska du lägga pengarna och tiden på det som fungerar och ger dig avkoppling!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Håller med LoGeek!
              Nu har du testat Discus, så den erfarenheten finns inom dig.
              Som LG säger; kör på det som fungerar och ger dig avkopplande glädje.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Jag håller med - satsa på det som ger energi istället. Discusar verkar vara fantastiska fiskar men jag har alltid känt att de inte passar min personlighet. Jag skulle säkert börja oroa mig och leta fel. Ångesten skulle komma krypande så snart något verkar avvikande. Sedan skulle glädjen och lugnet karen brukar ge mig vara som bortblåst. Så vill jag inte ha det. I varje fall inte än

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Jag är ledsen smajlet, vet ju att du drömt om diskus länge. Men ditt beslut är rätt, när det känns som hobbyn tar energi och man oroar sig.... Ja då skall man absolut sluta eller byta inriktning. Och ett gäng scalarer är ju också grymt vackert och intressanta.

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Diskusar är riktigt fina fiskar, men jag känner som sagt att dom tillför bara arbete för mig.

                    Min fru har sagt till mig att du kanske inte ska ha diskusar utan vi kanske ska köpa scalarer igen.

                    Hon vill åxå ha platinum dimond scalarer.
                    det finns vanliga platinum scalarer men dom gnistrar inte lika vakert som dimond.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: C4EDCCE4-FA21-4D3C-A687-1AF68EBD7592.jpeg
Visningar: 242
Storlek: 367,6 KB
ID: 2411548


                    Jag kommer ge diskusen i karantänkaret en vecka till sedan åker dom upp i 720 karet och så får det bli som det blir med diskusen.

                    så köper jag till scalarer så småningom

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Scalarer med "pearly scales" kan vara riktigt snygga.
                      Att fjällen inte är helt släta utan ojämna (en genetisk avvikelse) gör att ljuset reflekteras på ett speciellt vis.
                      Här är en bild på en vanlig P. scalare jag hade 2008. Det var den enda i en grupp på cirka tio stycken som hade denna avvikelse.


                      Klicka på bilden för större version

Namn: image_14737.jpg
Visningar: 323
Storlek: 119,2 KB
ID: 2411554

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        [QUOTE=Mats Bryzell;n2411553]Scalarer med "pearly scales" kan vara riktigt snygga.
                        Att fjällen inte är helt släta utan ojämna (en genetisk avvikelse) gör att ljuset reflekteras på ett speciellt vis.
                        Här är en bild på en vanlig P. scalare jag hade 2008. Det var den enda i en grupp på cirka tio stycken som hade denna avvikelse.


                        Riktigt fin det är den sorten jag kommer att ha

                        Kommer troligen köpa småtingar och födda upp dom som jag gjorde med minna 20 jag hade från början
                        Var ju riktigt nära att köpa 4 st små vuxna scalarer av en kille, men tyckte jag behövde reda ut hur jag skulle göra med diskusen

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        D96295E4-A426-41C1-9CAB-BDB2F68EF16B.jpeg Visningar:	0 Storlek:	315.5 kB ID:     	2411630
                          Nu passar det härskapet att hålla sig framme

                          Fick tag på två kanske fyra Platinum Dimondscalarer.
                          Tack vare en kille på FB fick jag reda på att han hade åkt från kungsbacka och lämnat in sina dimond på nols ciklidhobby.

                          Dimonds växer inte på träd precis, är svåra att hitta inom rimligt avstånd.

                          Försökte beställa men det fanns inga att tillgå.
                          Inte på Trop, Herkules eller Hornbach.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ED9F332A-ADAD-4124-A42C-94B97211BCD3.jpeg
Visningar: 185
Storlek: 1,74 MB
ID: 2411633
                          Klicka på bilden för större version

Namn: B2EF53CF-FC4F-483E-AAEF-31F8F568B184.jpeg
Visningar: 197
Storlek: 1,54 MB
ID: 2411634


                          Senast redigerad av smajlet; 18 December 2019, 19:14.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Hej och god fortsättning! Hur går det med dina discusar och scalarer?

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Hej och god fortsättning! Hur går det med dina discusar och scalarer?
                              Tack det samma, det går åt rätt håll för diskusen

                              Jag har dock tagit ett stort beslut idag tillsammans med min fru att avveckla alt som har med akvarium att göra.
                              Det gör mig ledsen att göra så här, 70 000 kr har alt kostat sen jag köpte mit Juwel 180l och fram tills idag, och det är inte mycket man får igen.

                              Jag kommer dock att behålla mina odlade CR räkor och mina odlade Yellow neon stripes för att starta upp ett optiwhite växtakvarium med dessa två arter i det akvariet.

                              Blir troligen en ny tråd med den presentationen om det, men på framtid.

                              Jag får inte det att gå ihop med ett så stort akvarium och vad som behövs i anspråk med vattenbytena, nu när jag desutom kör med trycksatt co2 och PMDD så ska man enligt IE Tom Barr metoden bytta 50% vatten i gång iveckan för att nolla PMDD doserna.

                              Det är därför jag siktar på ett litet akvarium på 140 liter och bara ett akvarium inte flera då har jag rätt förutsättningar för att lyckas och samtidigt åtnjuta akvarium igen .

                              Är det någon som kanske är intresserad av saker runt akvaristiken så tveka inte att fråga, jag har massor med saker.

                              Ha det gott och på återseende.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Oj då. Drastiska beslut, gör nu bara inget förhastat. Det är som du säger, du har investerats massor både pengar, arbete och känslor. Fundera på om du inte kan göra det enklare istället . Upphöra eller åtminstone minska ner på gödningen, skall ju inte behövas när fiskarna äter och bajsar, då kanske du kan minska tiden du lägger på karen. Du hobbyn går ju upp och ner men om du helt enkelt behåller allt och bara ställer om så du minimerar arbetet du lägger ner. Ge det lite tid. Ett litet råd bara, inget förhastat.
                                (förlåt om jag klampar på )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...