Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Det är full fart här i akvariet

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Hur funkar det nu med dina discusar?

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Halloj Nicklas!
        Det var var verkligen kul och intressant att träffa dig idag nere på Z-shopen.
        Jag fick mig en en rejäl lektion och utläggning i vattenkemi. Du är sannerligen påläst.
        Jag tror att du gör helt rätt med det tankesätt du nu har riktat in dig på.
        Var konsekvent och lugn när det gäller dina Discusar och följ de tips och råd du läser dig till samt får av andra duktiga Discushållare.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj Nicklas!
          Det var var verkligen kul och intressant att träffa dig idag nere på Z-shopen.
          Jag fick mig en en rejäl lektion och utläggning i vattenkemi. Du är sannerligen påläst.
          Jag tror att du gör helt rätt med det tankesätt du nu har riktat in dig på.
          Var konsekvent och lugn när det gäller dina Discusar och följ de tips och råd du läser dig till samt får av andra duktiga Discushållare.
          Tack det samma, det är altid trevligt när man träffar på varandra på stan =)

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Har inte varit motiverad att skriva något på ett tag nu, och dels för att jag blivit sjukskriven för stress i arbetet igen.
            Orken som fanns där innan sommaren är lite borta men den kommer förhoppningsvis tillbaka snart

            Jag har grämt mig lite över hur jag har förstört mitt finna akvarium som jag byggt upp under senaste året.
            Det går fort att rasera det man bygger upp, Jag har kollat igenom mina inlägg här på forumet under min tid och hittade då en bild som jag sjkälv inte förstår att jag inte höll mig fast vid.
            Bilden är i från mars månad, sen växte det ytterligare under tre månaders tid

            Jag hade en tro om att jag skulle göra det bästa för diskusens skull, men jag hade fel.

            Nu försöker jag få karet långsamt att växa fram igen, hoppas på blomstring över tid, saknar verkligen de böljande växtpartierna som jag hade i akvariet.
            Just nu gapar det lite tomt, men det kommer att ta sig igen, är jag helt säker på

            Klicka på bilden för större version

Namn: image_78833.jpg
Visningar: 155
Storlek: 221,4 KB
ID: 2410885

            Bilden vissar vad jag hade innan jag som sagt gick på spåret att avveckla alt till det sämmre
            Bilden är tagen tre månader inan discusen kom hem till mig 1/6 -19.
            Min fru påpekade senast igår att det har hänt mycket förändringar i akvariet på så kort tid

            Men hon sa åxå att det kommer att bli som förut om jag ger det lite tid bara

            Just nu ser det ut så här och jag kommer plantera in något marktäckande på vänster och höger sida
            Några grenar/rötter kommer att tilkomma till akvariet för att täcka upp hörnen så man inte sätter fokus på siliconet som numera är blå färgar samt förfiltren som sitter där.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1562.jpg
Visningar: 228
Storlek: 393,3 KB
ID: 2410886

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av Nando
              Hur funkar det nu med dina discusar?
              Det går trögt ått det bättre för tre och åt det sämre för tre samt att en av de tre är väldigt orkeslös, den är dock frame och äter när matten finns. dock blir den tillrättavisad av kungen eller knäckten att det minsan är deras mat och vi vaktar den men tänker inte äta av den själva.

              Tre st mår hur bra som helst och är frame gämt och tigger efter mat
              Det är dessa skönheter:

              Kungen
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1509.jpg
Visningar: 227
Storlek: 471,0 KB
ID: 2410888

              Knäckten
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1510.jpg
Visningar: 223
Storlek: 400,7 KB
ID: 2410889

              Qurliquncuieren
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1508.jpg
Visningar: 224
Storlek: 442,3 KB
ID: 2410890

              Dessa tre är fantastiska tycker jag.

              Sen har vi de andra tre då är det två som är hyfsade och en tredje som inte varit med sen början, den är lägst i rang och det ser man tydligt.
              qurlicuncuiren är på den och dom övriga men alla ovanför qurlicuncieren är på qurlicuncieren osv.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 777.JPG
Visningar: 162
Storlek: 27,7 KB
ID: 2410891
              Dessa är köpta samtidigt men man kan se på de tre som inte bär färg att dom är efter och rangnen är som såhär:

              Längst neders till vänster är nr4
              längst uppe till höger är nr 5
              längst nederst i bild har vi nr6 i rangordningen och det är den utsvultne diskusen.

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Tänkte åxå på mina fjärrilsciklider jag har för mig att jag köpte 12 st.

                Har bara en fin hane kvar som är lite blek i färgerna, men det beror nog på att han inte har någon dam att uppvakta.
                Tror han jagade en hona av de två som fanns kvar med honom tills hon fick någon skadda på ena ögat och dog senare bort.

                Kvar blev ett mycket fint par som blomstrade och såg ut att bli något extra, dock dog den honan åxå och kvar finns nu bara en präktig rund go hane.
                Jag har inga planer på att utöka antalet då dom verkar dö ut lätt.

                Jag har åxå tagit ur min kardinalstim samt glödbandstetrorna och rosentetrorna.
                någon sjukdom spred sig snabbt hos just tetrorna och jag bestämde mig för att upprätta karantän.

                Av mina 250 kardinaler har jag nu kanske 25 st kvar
                Av mina 27 rosentetrorna har jag en stor kvar.
                Av mina 35 glödbandstetror har jag kvar 7 kanske.

                Tråkigt när man plöjt ner så mycket pengar på ett så praktfult stim av varje fisk, och inte att tala om hur fint det var med 250 stora kardinaler

                Akvariumet dom går i nu är 75 liter, bilden är mest för att visa hur lite det är kvar.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1541.jpg
Visningar: 230
Storlek: 549,6 KB
ID: 2410893

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Trist med sjukskrivning. Jag hoppas du får in ett bra lunk och att orken kommer åter.

                  Att gräma sig över pengar och fisk man hade är lätt gjort, men bortkastad tid. Att du gjort om ditt kar är ju för att du hade lust och ville utforska nya fiskar och lösa de utmaningar som uppstod. Det är alltid lätt att vara efterklok med facit på hand. Du har i alla fall lärt dig massor, inte minst vilken utmaning diskus i växtkar kan vara. Men också massor med annat som du kanske knappt är medveten om. Du har dessutom fortfarande både fint kar och en fru i huset! Växterna kommer ju lätt för dig nu när du vill. Växtakvarium vet vi ju att du kan!

                  Jag har själv varit sjukskriven för utbrändhet och vet att det mesta kan förefalla väldigt dystert mitt i det. Men det blir bättre! Och karen är en värdslig sak där det går upp och ner. Rätt vad det är toppar du igen och kanske har diskusrom på en växt, vem vet!

                  Önskar dig all lycka med kar och återhämtning!

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Trist med sjukskrivning. Jag hoppas du får in ett bra lunk och att orken kommer åter.

                    Att gräma sig över pengar och fisk man hade är lätt gjort, men bortkastad tid. Att du gjort om ditt kar är ju för att du hade lust och ville utforska nya fiskar och lösa de utmaningar som uppstod. Det är alltid lätt att vara efterklok med facit på hand. Du har i alla fall lärt dig massor, inte minst vilken utmaning diskus i växtkar kan vara. Men också massor med annat som du kanske knappt är medveten om. Du har dessutom fortfarande både fint kar och en fru i huset! Växterna kommer ju lätt för dig nu när du vill. Växtakvarium vet vi ju att du kan!

                    Jag har själv varit sjukskriven för utbrändhet och vet att det mesta kan förefalla väldigt dystert mitt i det. Men det blir bättre! Och karen är en värdslig sak där det går upp och ner. Rätt vad det är toppar du igen och kanske har diskusrom på en växt, vem vet!

                    Önskar dig all lycka med kar och återhämtning!
                    Tack för dom klocka och värmande orden
                    Det var när jag var sjukskriven första gången för depritionsstress som jag började med akvarium och det blev då lätt för sinnet att grotta ner sig och det han bli hela 26 st akvarium var av 18-20 med fisk räkor i.

                    Men sen började jag arbeta igen och förstod att det inte fungerade med så många utsprida akvarium

                    Har kört igång en kub hemma i vardagsrummet som ska bli en CR SSS klasning med de finnaste räkorna jag har i min odling



                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1532.jpg
Visningar: 224
Storlek: 835,1 KB
ID: 2410928
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1528 (1).jpg
Visningar: 229
Storlek: 511,3 KB
ID: 2410929

                    Det ska bli så här i mitt huvud
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1525.JPG
Visningar: 206
Storlek: 239,5 KB
ID: 2410930
                    Dessa är en del i min CR odling, började med 10 riktigt finna sen har det gått in sig något år och så blev resultatet

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1498.jpg
Visningar: 212
Storlek: 396,9 KB
ID: 2410931
                    Skalor inom CR räkorna. Det är mina SSS mosura crown jag ska ha i min cub.
                    Nästa steg blir att köpa ett gäng PRL räkor dyra saker

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1535.JPG
Visningar: 211
Storlek: 62,8 KB
ID: 2410932
                    PRL ser ut så här väldigt intensiva färger

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 71140188_10157354532851469_674335764124794880_o.jpg
Visningar: 206
Storlek: 170,8 KB
ID: 2410933

                    Kommentar

                    • cambru

                      • September 2008
                      • 209

                      Den där kuben kommer bli jättefin när det vuxit upp lite och får dessutom mycket snygga räkor som invånare Ta hand om dig!

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av cambru
                        Den där kuben kommer bli jättefin när det vuxit upp lite och får dessutom mycket snygga räkor som invånare Ta hand om dig!
                        Tack.

                        Jag hoppas på att det ska lysa från räkorna.
                        det roliga är att min fru tycker lika dant för dessa små saker

                        hon vill ju börja odla corys nu när vi fått lyckats med yngel.
                        även om det bara blev 6 så är det alltid något

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Alla räkorna i skalan är jättefina. Är beteckningarna bara ett sätt att veta vad man köper eller anses de olika "fina" och därmed olika pris?

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Alla räkorna i skalan är jättefina. Är beteckningarna bara ett sätt att veta vad man köper eller anses de olika "fina" och därmed olika pris?
                            Det är lite som du tänker ju högre klas ju dyrare är dom.
                            Räkan som heter PRL är extremt fin i generna och hårt utvalda sorter, dom som inte duger är nog att betrakta som sss klassen i det falet.

                            Första gången jag kollade på PRL kostade dom 300kr och jag kunde då köpa för 100kr men nu finns dom att köpa för 80kr st

                            Dock finns ingen marknad i vårt land för dyrare sorters räkor.
                            I tailand och dom regionerna finns räkor att beställa för 1800kr/st

                            Sjuka priser för en liten räka som förväntas leva i 2-3 år, men vist du kan ju avla fram din egen uppsättning och sälja.
                            Men vem i sverige betalar så mycket pengar för en liten räka
                            Senast redigerad av smajlet; 23 November 2019, 11:20.

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Då var det dags igen för sjätte fisken att gå samma väg som många av dom tidigare. Nu har jag snart inga diskus kvar att titta på i mitt akvarium.

                              Dena gången har jag valt att behandla fisken med värmekur på högre temperaturer i ett karantänakvarium och se om det ger något för att hjälpa till.
                              För 3-5 dagar sedan så simmade den och åt sen har den legat på botnen i mellan amazonas plantorna.

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1597.JPG Visningar:	0 Storlek:	434.0 kB ID:     	2411058

                              Såg ut så här när den simmade runt sist, det går fort att bli riktigt dålig

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        77255502_824029854720205_4652083561690562560_n.jpg Visningar:	0 Storlek:	26.2 kB ID:     	2411059

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Suck, sjutton så trist, lider verkligen med dig. Tyvärr kan jag ju inte ge råd.... är helt enkelt inte där så att jag kan räkna ut vad det beror på. Hoppas du hänger i och knäcker nöten och inte ger upp din dröm om diskus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...