Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av smajlet
    Flytten är gjord och diskus och scalarer verkar trivas ihop

    Klicka på bilden för större version

Namn: BCB0908D-C927-415D-A3CD-D4C4F242DD89.jpeg
Visningar: 239
Storlek: 371,4 KB
ID: 2407881
    Skönt hoppas du inser att ditt kar är värt att ta med vid eventuell flytt . Spännande att få mer iakttagelser gällande diskus och scalarer tillsammans.
    Jag håller naturligtvis tummarna för er i budgivningen

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Det är så roligt att se det här



      dom trivs så mycket bättre i ett stort akvarium

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Klicka på bilden för större version

Namn: 7C85CA03-4EB8-454C-9036-5A22EAA3AF22.jpeg
Visningar: 212
Storlek: 571,8 KB
ID: 2407894Klicka på bilden för större version

Namn: FB000739-40B5-499E-A23B-1C7FD0A8C329.jpeg
Visningar: 199
Storlek: 582,4 KB
ID: 2407893Klicka på bilden för större version

Namn: 944C5A8F-19DE-4D8D-B480-2E9260181F53.jpeg
Visningar: 213
Storlek: 463,8 KB
ID: 2407892Klicka på bilden för större version

Namn: 86281511-4C8D-4F3E-8B95-5A4405CF9A48.jpeg
Visningar: 212
Storlek: 584,3 KB
ID: 2407891Klicka på bilden för större version

Namn: D3969443-E466-4948-9695-83BFDC337268.jpeg
Visningar: 211
Storlek: 474,1 KB
ID: 2407890Klicka på bilden för större version

Namn: 565CEF2A-4D13-4075-85C5-CC4AC2450400.jpeg
Visningar: 217
Storlek: 476,1 KB
ID: 2407889Klicka på bilden för större version

Namn: 8AF4349B-5251-4FCA-BB6B-F291FE5957EC.jpeg
Visningar: 220
Storlek: 492,6 KB
ID: 2407888 Några bilder åxå

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Superfint!

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Superfint!
            Tack.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Jättefint! Kul att scalarerna får sträcka ut!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ett gott gäng, klart de måste få flytta med dig . Grymt fint som vanligt

                Kommentar

                • Manado
                  • August 2013
                  • 144

                  Jättesnyggt
                  Kul att se om scalarerna går bra ihop med diskusarna!
                  Lycka till med ev budgivning.

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Glömde skriva om Huset som vi tittade på.

                    Ägarna fick lite kala fötter när jag ställde frågor om lite certifikat på våtutrymmena samt om den högrisks konstruktionen dessa hus från 70 talet har när det gäller gjutningen av bottenplats på marken utan diffusions spärrar.

                    Dom blev lite skrämda och eftersom det var två budgivare så valde dom att skriva med en av dom till priset av 4210000kr.
                    Dom var nöjda där och ville inte riskera att stå utan försäljning av huset.

                    Jag ville lägga bud på huset men fick inte chansen till det.
                    Jag ville åxå efter rekommendationer från besiktningsmannen göra en utökad teknisk undersökning om fukt i golv och väggkonstruktioner

                    Pappren skrevs med köparen hastigt på måndag kväll efter att jag fått frågorna besvarade som jag skickade till mäklaren.

                    Så vi letar vidare efter annat hus

                    skulle inte betala över fyra miljoner för ett hus där man vet att det kan finnas fuktproblem i golv och vägars träkonstruktioner.

                    Det är känt sen tidigare att problem finns med dessa husen.

                    Att ha 100% fukt mot plattan på mark kan medföra att betongen mättas av fukt och via kapillärkraften suger träkonstruktionen (cyllen) som ligger mot betongen upp vatten och det kan rutna och lukten är inge roligt.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Det låter som att ni inte gjorde någon större förlust. Ni hittar säkert ett bättre hus. Fuktskador är sällan roliga eller billiga att åtgärda. Speciellt inte om det blir problem med försäkringen. Hoppas ni hittar något annat ni gillar!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av smajlet
                        Glömde skriva om Huset som vi tittade på.

                        Ägarna fick lite kala fötter när jag ställde frågor om lite certifikat på våtutrymmena samt om den högrisks konstruktionen dessa hus från 70 talet har när det gäller gjutningen av bottenplats på marken utan diffusions spärrar.

                        Dom blev lite skrämda och eftersom det var två budgivare så valde dom att skriva med en av dom till priset av 4210000kr.
                        Dom var nöjda där och ville inte riskera att stå utan försäljning av huset.

                        Jag ville lägga bud på huset men fick inte chansen till det.
                        Jag ville åxå efter rekommendationer från besiktningsmannen göra en utökad teknisk undersökning om fukt i golv och väggkonstruktioner

                        Pappren skrevs med köparen hastigt på måndag kväll efter att jag fått frågorna besvarade som jag skickade till mäklaren.

                        Så vi letar vidare efter annat hus

                        skulle inte betala över fyra miljoner för ett hus där man vet att det kan finnas fuktproblem i golv och vägars träkonstruktioner.

                        Det är känt sen tidigare att problem finns med dessa husen.

                        Att ha 100% fukt mot plattan på mark kan medföra att betongen mättas av fukt och via kapillärkraften suger träkonstruktionen (cyllen) som ligger mot betongen upp vatten och det kan rutna och lukten är inge roligt.
                        Nu tänker jag ju inte prata hus med dig, men jag har ju själv köpt och bott i ett hus med precis den problematik du beskriver. Men gjorde ju precis tvärtom, när de andra började fråga och villa ha utökad besiktning slog jag till och sänkte mitt bud och erbjud mig köpa direkt och gav en friskrivnings klausul till säljaren för grunden. Fick ner priset två hundra tusen. Säljaren var lycklig, de övriga budgivarna lite förvånade för att de inte fick chansen. Och jag hade pengar att åtgärda problemet. Det blev en mekanisk ventilation av plattan och nya innergolv lagda på metal och frigolit ett par centimeter över plattan.
                        Jag fick ett billigt och friskt hus med ett inneklimat som väl kunde jämföras med moderna hus.
                        Så ett tipps, förutsätt att denna konstruktion är en problemkonstruktion och räkna med att åtgärda istället för att lägga pengar på vidare besiktning.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Jag hade lånelöfte på mer, och pratade med banken om vad som skulle göras. De var inga problem alls då. Men detta var tio år sedan.

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Lite statusuppdatering

                            jag läser era andra inlägg men är dålig på att kommentera.
                            Jag har haft fult upp med att städa och sälja möbler avveckla akvarium mm.

                            Detta inför en eventuell husförsäljning.
                            Dock har jag det stora karet kvar samt min räkodlingar i ställningen.

                            Alt verkar bra i storkaret och fiskarna trivs bra ihop.
                            Matningen går bra trots att scalarerna är lite mer på.
                            Dock flyttar dom på sig för diskusen när dom kommer i samlad trupp.

                            Jag byter inte mer en 45 liter i veckan på storkaret och det verkar fungera mycket bättre.

                            Fiskarna märker knappt av att man gör VB.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DBB07A9D-9254-421A-838A-3EC138EC0767.jpeg
Visningar: 256
Storlek: 491,6 KB
ID: 2408422
                            Klicka på bilden för större version

Namn: AE061555-BB99-44D1-BF04-C92A1B21A013.jpeg
Visningar: 252
Storlek: 538,2 KB
ID: 2408423

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              Ditt kar är så vackert! Fiskarna likaså!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Precis samma erfarenhet som jag gjort, att byta lite vatten har alltid funkat bättre hos mina stora diskusar, yngel och små har funkat bättre med stora byten.
                                kul att du hittat något som funkar för dig. Kör på det.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...