Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Jag tror nog min akvariatikbana tar slut nu för en framtid.
    Nu dör en av mina qurlicuncure diskus.

    En diskus som matvägrat och parkerat sig i övre höger hörn
    Är så trött på vattnet här åxå .

    Men det är främst inte det som är grejen, vi är på stark frammarsch att flytta till mindre boende.

    Och just nu är akvarium och alt där till bara en stor frustration .

    Vill inte se mina fiskar lida pga det dåliga vattnet.

    Det tråkiga är ju att jag spenderat över 25000kr och mer för akvarium och alt därtill.

    Och ja vad får man tillbaka om inte glädjen att se på sina vackra fiskar, men att dom sakta dö bort vid varje vattenbyte.
    Det är en sorg som blir jobbigt och ett humör som inte är roligt.

    Det som jag har i akvarieväg är.

    Ett 720 liters ramkar omsilikonerat av glasmästare.
    Akvastabil fusion bänk
    två st stora sunsun filter med uw ljus. 4 st fack för media.
    Jäger doppvärmare
    två eheim förfilter
    grus
    rötter
    växter
    fiskar
    akvastabil led 2 st 78 cm 2 st 98cm och 2 st 129 cm.
    Till belysningen finns åxå paneler, två st för att styra ljusets olika funktioner samt de två största transformatorerna.
    Kolsyresytem på 5 kg.
    Nya täckglas när jag köpte akvariet.

    Detta. Har kostat mig mellan 25000kr till 30000kr
    Det är väll inte mycket man får tillbaka av dessa pengarna.

    Ha det gott där ute akvarister

    Mvh Nicklas

    Klicka på bilden för större version

Namn: 48DACB8B-4EAD-40AE-9A45-4D1E41D1BCE8.jpeg
Visningar: 616
Storlek: 450,0 KB
ID: 2407452

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Vad tråkigt Smajlet med fiskdöd, knepigt vatten och frustration. Lider med dig. Kanske behöver du pausa tankarna lite och bara låta karet du har gå tills du vet säkert att flytten blir av. Då kan du sälja och lägga ned eller flytta karet till nya huset, vilket som än blir bäst för dig/er. Pengarna man lägger på hobbyn får man nog se som spenderade i vilket fall som helst.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Jag har gått igenom detta då allt såldes inför en flytt till mindre boende. Du har tur att det kommer nu, rätt årstid för att sälja akvariegrejer och faktum är att du nog kan få igen lite pengar. Men lägg inte ut en annons med alla grejer för ett pris!

        Sälj akvariet för sig själv, utan bänk, belysning, pumpar, rötter och grus. Förutsätter att du säljer av fisken först och tömmer karet naturligtvis. Pengarna ramlar inte in på själva karet utan på tillbehören som säljs till olika personer, varje grej är inte så dyr då, men summan du får i handen blir större.

        Naturligtvis kan den som är intresserad av karet även vara intresserad av resten, men då ska du ha en färdigskriven prislista att visa och informera att du tänker lägga upp grejerna på blocket, men att köparen naturligtvis får kostnaden för annonserna i rabatt
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Nej....gör det inte....

          Ta det lite lugnt, förstår att det känns jobbigt, jag hade ju nästan exakt samma problem som du vid mina vattenbyten trotts att det inte var något fel med vattnet. Höj temperaturen i karet så att det hellre ligger lite högre än 30 grader en lägre och börja göra små vattenbyten varannan dag istället för ett stort en gång i veckan. Du löser detta.

          Vänta iallafall tills du vet att flytten blir av innan du säljer av. Om du bestämmer dig för att sälja så är ju hela perioden nu fram till jul rätt period för att få så mycket som möjligt för det du har. Och då håller jag med Maths om att sälja varje del för sig. Men vänta några dagar nu, ta det lugnt. Du har ju precis börjat ditt diskus äventyr.

          Låt drömmen leva

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Väldigt tråkig läsning, men jag förstår om du blir frustrerad, helst om det där med dåligt vatten (jag har också varit där). Man gör allt som tänkas kan, ändå blir det inte bra, men någonstans finns det ett stopp, om att nu får det vara nog. Man blir till slut så ångestladdad, och då är det dags att tänka om, därför att det ska vara kul att ha den här hobbyn som vi har.
            Styrkekramar,

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Jag gjorde vanligt vb på 180 liter denna gången, precis som jag gör varje vecka.

              Märkte sedan att glödbandstetrorna började schipa efter luft samt att ancistrusen gick upp till ytan för luft.

              Tog prover på pH som låg kring 7,3 och så nitrit no2 som visade rosaaktigt istället för gult.

              Gjorde då ett vb på 45 liter till och fick ner värdet något.
              På morgonen hittade jag tre döda glödbanstetror.

              No2 var nu normalt.

              Nu ikväll fiskade jag upp tre glödisar till samt min diskus.
              Den diskusen ser inte trevlig ut, vad kan ha hänt den?

              Klicka på bilden för större version

Namn: 07B4763F-E0CD-43ED-ABF8-912F071CD108.jpeg
Visningar: 241
Storlek: 614,9 KB
ID: 2407471
              Den ser liksom ut som om färgen runnit av den?

              mvh

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Nej....gör det inte....

                Ta det lite lugnt, förstår att det känns jobbigt, jag hade ju nästan exakt samma problem som du vid mina vattenbyten trotts att det inte var något fel med vattnet. Höj temperaturen i karet så att det hellre ligger lite högre än 30 grader en lägre och börja göra små vattenbyten varannan dag istället för ett stort en gång i veckan. Du löser detta.

                Vänta iallafall tills du vet att flytten blir av innan du säljer av. Om du bestämmer dig för att sälja så är ju hela perioden nu fram till jul rätt period för att få så mycket som möjligt för det du har. Och då håller jag med Maths om att sälja varje del för sig. Men vänta några dagar nu, ta det lugnt. Du har ju precis börjat ditt diskus äventyr.

                Låt drömmen leva
                Har fått rekommendationer från stork zoo att göra små vb på 45 liter istället för så stora som 180 litet.

                Marie tror att jag rubbar vattenbalansen för mycket med så stora vb.

                Hon tycker att de två jättefiltrena jag har ska klara rengöringen och hålla borta eventuell nitrit no2 galant.

                Så nu blir det vb på mindre volym att prova med.

                Mvh

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Väldigt tråkig läsning, men jag förstår om du blir frustrerad, helst om det där med dåligt vatten (jag har också varit där). Man gör allt som tänkas kan, ändå blir det inte bra, men någonstans finns det ett stopp, om att nu får det vara nog. Man blir till slut så ångestladdad, och då är det dags att tänka om, därför att det ska vara kul att ha den här hobbyn som vi har.
                  Styrkekramar,

                  //Inger
                  Tack Inger

                  Det jobbiga är att hella min familj får lida för jag blir så ledsen och frustrerad så jag blir arg istället.

                  Kan inte visa att jag är ledsen

                  mvh

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Jag har gått igenom detta då allt såldes inför en flytt till mindre boende. Du har tur att det kommer nu, rätt årstid för att sälja akvariegrejer och faktum är att du nog kan få igen lite pengar. Men lägg inte ut en annons med alla grejer för ett pris!

                    Sälj akvariet för sig själv, utan bänk, belysning, pumpar, rötter och grus. Förutsätter att du säljer av fisken först och tömmer karet naturligtvis. Pengarna ramlar inte in på själva karet utan på tillbehören som säljs till olika personer, varje grej är inte så dyr då, men summan du får i handen blir större.

                    Naturligtvis kan den som är intresserad av karet även vara intresserad av resten, men då ska du ha en färdigskriven prislista att visa och informera att du tänker lägga upp grejerna på blocket, men att köparen naturligtvis får kostnaden för annonserna i rabatt
                    Bra tänkt

                    har en köpare på akvariet redan om jag vill bli av med det

                    tack för tipsen

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Vad tråkigt Smajlet med fiskdöd, knepigt vatten och frustration. Lider med dig. Kanske behöver du pausa tankarna lite och bara låta karet du har gå tills du vet säkert att flytten blir av. Då kan du sälja och lägga ned eller flytta karet till nya huset, vilket som än blir bäst för dig/er. Pengarna man lägger på hobbyn får man nog se som spenderade i vilket fall som helst.
                      Tack

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av smajlet

                        Har fått rekommendationer från stork zoo att göra små vb på 45 liter istället för så stora som 180 litet.

                        Marie tror att jag rubbar vattenbalansen för mycket med så stora vb.

                        Hon tycker att de två jättefiltrena jag har ska klara rengöringen och hålla borta eventuell nitrit no2 galant.

                        Så nu blir det vb på mindre volym att prova med.

                        Mvh
                        Under mitt ett och ett halvt år som diskusägare är vattenbytena det svåraste. Det som visat sig bäst hos mig är antingen vattenbyten varannan vecka eller ofta men väldigt små. Håller inte längre koll på mina vattenvärden utan tittar på fisken. Och mäter alltid värdet i kranen istället för karet.
                        Jag vet att man kan bli halshuggen om man överhuvudtaget nämner problemen med vattenbyten eftersom många menar att set är det ända rätta men som sagt, för mig funkar allt bättre med färre eller mindre mängd byte av vatten. Och dessutom att köra högre temperatur. Jag hoppas verkligen du försöker ett tag till. Lycka till.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ja, har man "dåligt" vatten som medför att pH eller annat värde rubbas mycket vid vattenbyte så är små men frekventa byten att föredra framför stora mer sällan!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Fasen, det var trist läsning.
                            Hoppas du kan komma tillbaka till Discus (och annat) i någon form där ni bor nu eller i ett nytt boende och få in den sköna känslan av att bara njuta av karen.

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Undra om det är dags för en till att börja gå bort

                              den har något märke på sig precis som den som dog för mig hade fått.

                              Mistänkte att den bränt sig på värmaren.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 21344350-59D0-44C2-A487-6DDFC3ED7409.jpeg
Visningar: 326
Storlek: 213,0 KB
ID: 2407495
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 317D4087-3CAA-47A0-A6A5-14BF81298861.jpeg
Visningar: 328
Storlek: 218,4 KB
ID: 2407496

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ser riktigt illa ut, kan ju inte heller säga att du skall jör vatten. Höja teperaturen och salta för att lugna kanske .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...