Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av smajlet

    Eller så säljer man bara akvariet till någon med odlingslokaler och köper nytt 720 akvastabil
    Det värsta är ju att du aldrig får så mycket som ditt kar kostat.... men du får ju hitta lösningen som passar dig bäst.

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Det värsta är ju att du aldrig får så mycket som ditt kar kostat.... men du får ju hitta lösningen som passar dig bäst.
      Tyvär är det repigt glas på mitt 720 åxå så det blir svårt om någon ska ha det i V rumet, det är därför jag tänker på nytt 720 kar, jag har ju ny bänk belysning och filter inredning mm.
      växter och fiskar är ju lite svårare att placera undan en stund.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av smajlet

        Tyvär är det repigt glas på mitt 720 åxå så det blir svårt om någon ska ha det i V rumet, det är därför jag tänker på nytt 720 kar, jag har ju ny bänk belysning och filter inredning mm.
        växter och fiskar är ju lite svårare att placera undan en stund.
        Då förstår jag dig, ja i sådana fall kan ju flytten gå riktigt smidig. Det 720 jag har också en repa i framrutan men för 2000 med möbel heltäckande ramp och två ytterfilter samt då en väl fungerande grupp Malawi kunde jag inte säga nej.......

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Då förstår jag dig, ja i sådana fall kan ju flytten gå riktigt smidig. Det 720 jag har också en repa i framrutan men för 2000 med möbel heltäckande ramp och två ytterfilter samt då en väl fungerande grupp Malawi kunde jag inte säga nej.......
          Det var bra pris tycker jag

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Har ni landat i något beslut angående den eventuella flytten?

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av Nando
              Har ni landat i något beslut angående den eventuella flytten?
              Inga definitiva beslut än.

              Idag kommer det en mäklare och ser över bostaden och värderar den, ska bli spännande att se vad den är värd

              På onsdag är det husvisning på ett hus i samhället och så även på söndag.

              Troligtvis inget av dom som är aktuella för köp då det ena saknar garage och det andra som har garage är i behov av renovering. Renovering har jag totalt tappat lusten för.

              Det utan garaget kostar 4,4 miljoner och det med renoveringsbehov kostar 3,3 miljoner.

              Sen behöver vi ha ett vist slutpris på vårt hus för att kunna genomföra en affär med annat hus.
              Det blir åxå en vinstskatt på 22% på det beloppet som är utöver vad man betalade för det hus man äger Idag.

              Det skulle landa på 440000kr om vi säljer vårt hus. Väldigt mycket pengar och som man bara ger till staten.
              Dessa pengar hade jag hellre set att man kunde investera på det nya huset man köper.

              Sen var det det där med mäklararvodet åxå 75-150000kr får man nog räkna med.

              Det är gott om det blir lite pengar över för tillkommande utgifter till sådant som eventuellt behöver renoveras i det nya köpet.

              Sen skulle man ha en energideklaration som kostar ca 5-6000 kr beroende på vem man anlitar.

              Vi hade en vinstskatt på vårt föra hus som åxå måste lösas av.
              Den var för åta år sedan 44000kr men har nu vuxit till 67700 kr pga ränta om 0,5 % ca 3700kr per år som lägs på toppen av ursprungsuppskovet.

              När man senare vill betala av sitt uppskov då ska man beskattas igen med 22% på kvarvarande belopp.

              Det blir ca 82000kr när man väljer att lösa ut uppskovet.

              det blir en summa av 653000kr som ska dras bort från beloppet man får från husförsäljningen.

              Säg att man får fem miljoner då återstår ca 4350000kr att köpa hys för.

              Men man måste ha lite till renoveringar beroende på vilket sorts hus man vill ha

              Om det blir tillräckligt med pengar efter försäljning av vårt hus hade vi även tänkt oss att lösa av två studielån samt två billån, det för att få över några tusenlappar per månad extra
              Senast redigerad av smajlet; 19 August 2019, 06:36.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Jag förstår. Det är ju många faktorer, inte minst de ekonomiska konsekvenserna, att ta hänsyn till. Hoppas ni landar i ett beslut som känns rätt för hela familjen.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Man blir helt sifferblind när man kollar på hus. Vi bor strax utanför Stockholm och man har ju blivit van med sådana priser att det är absurt. Om räntorna någon gång passerar 5% igen så blir det svettigt här i storstan.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Vilka hutlösa priser ni har därnere, husen är billigare norröver

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Glöm inte avgifterna för nya pantbrev, har köpt hus fyra gånger, så jag förstår frustrationen.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Vilka hutlösa priser ni har därnere, husen är billigare norröver

                        //Inger
                        Hade gärna flyttat norr över.
                        Fantastiskt fint är det med den vackra naturen

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Glöm inte avgifterna för nya pantbrev, har köpt hus fyra gånger, så jag förstår frustrationen.
                          Ja dom kom jag på igår att det blev en tillkommande kostnad
                          Lanar på 75000kr om vi skulle slå till på ett hus på 3,6 milj och som har pantbrev för 2 miljon

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av Malawi_forever

                            Vi sålde vårt för över 10 år sen. 4,5 miljoner. Ett radhus dessutom. Pappväggar.

                            Ärligt talat inte värt det. Men folk verkar skita pengar via bankerna. Inte kul när det vänder.
                            Alldeles för dyrt med hus

                            kollade på en fyra i nya karlatornet som byggs i göteborg.
                            10000000 milj kr i insats och 7400kr i avgift.

                            Vem har den ekonomin.

                            104 m2 och lite trångt planerad

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Man blir helt sifferblind när man kollar på hus. Vi bor strax utanför Stockholm och man har ju blivit van med sådana priser att det är absurt. Om räntorna någon gång passerar 5% igen så blir det svettigt här i storstan.
                              Vi hade som krav att klara 9% i ränta och mer

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Jag förstår. Det är ju många faktorer, inte minst de ekonomiska konsekvenserna, att ta hänsyn till. Hoppas ni landar i ett beslut som känns rätt för hela familjen.
                                Mäklaren var på plats och tyckte huset var mycket fint och attraktivt

                                Tyvärr talade den höga driftskostnaden lite mot högt pris
                                vi ligger på 47000kr om året där 38000kr är för el och uppvärmning.

                                Det kostar att vara akvarist

                                han trodde det skulle gå att få ut 4,7-4,9 men ville inte lova för mycket.

                                Med ett utgångspris på 4,2

                                Mäklaren är en äldre herre med mycket goda erfarenheter från våra områden runtomkring. Fast arvode på 80000kr

                                Kommentar

                                Arbetssätt...