Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Labprov

    Klicka på bilden för större version

Namn: CD188D03-CA5F-4A57-A9C9-A21378F1254C.jpeg
Visningar: 176
Storlek: 734,5 KB
ID: 2405480

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Det fick bli en flaska av filtermedia.

      Räcker till två VB så otroligt kostsamt vid varje VB

      tur att diskusen är en fin fisk

      Klicka på bilden för större version

Namn: 4FCF1E0F-6133-4729-A347-97FA2C71AEBF.jpeg
Visningar: 173
Storlek: 451,4 KB
ID: 2405482

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Hmm, många avläsningar av vatten parametrar och nu något medel som ska fixa problemen.

        Vore det inte bättre att gå tillbaka till grunderna och mata lite och se till att det finns bra filtrering och inte ha för bråttom.

        Vet du, eller någon annan, att en frisk Diskus har dött av svält?

        Troligen inte, men vi har hur många exempel som helst på att de dött av övermatning.

        Så en veckas semester bör inte vara något problem, hur många beskrivningar finns det inte på hur vänner/släktingar har matat fiskar till döden under semestern.

        PS: Om nu detta medel du har köpt neutraliserar hög kopparhalt så det må vara ok.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Håller helt med Maths. Koppar i vatten är ju ett problem men just med maten är ju för mycket mat som förorenar vartnet det största problemet. Vågar ju inte ge dig rådet att byta vatten just nu men kolla med Patric gällande koppar nivån. Du använde dig av kolfilter eller hur borde inte de ta en del av kopparn.
          Din diskus är ju inte yngel direkt så de klarar sig säkert utan mat men försök Få så bra vatten som möjligt innan du åker, har du fått bort nitriten ?

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Håller helt med Maths. Koppar i vatten är ju ett problem men just med maten är ju för mycket mat som förorenar vartnet det största problemet. Vågar ju inte ge dig rådet att byta vatten just nu men kolla med Patric gällande koppar nivån. Du använde dig av kolfilter eller hur borde inte de ta en del av kopparn.
            Din diskus är ju inte yngel direkt så de klarar sig säkert utan mat men försök Få så bra vatten som möjligt innan du åker, har du fått bort nitriten ?
            Pratade med Stork zoo och fick rekommendationer om att tillsätta filtermedia. Om det är den jag köpt eller någon annan vet jag inte.

            Men jag har kört med den här tidigare. Är själv skeptisk till dessa medel varpå jag inte haft den hemma på något år.

            Minna värden ser ut som på bilden.
            Marie på stork sa att inga mera VB binär jag har desss värdena.
            Klicka på bilden för större version

Namn: CCB58E3B-1C87-4CCA-9515-294AAF0FD909.jpeg
Visningar: 167
Storlek: 882,0 KB
ID: 2405486

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av c90368
              Hmm, många avläsningar av vatten parametrar och nu något medel som ska fixa problemen.

              Vore det inte bättre att gå tillbaka till grunderna och mata lite och se till att det finns bra filtrering och inte ha för bråttom.

              Vet du, eller någon annan, att en frisk Diskus har dött av svält?

              Troligen inte, men vi har hur många exempel som helst på att de dött av övermatning.

              Så en veckas semester bör inte vara något problem, hur många beskrivningar finns det inte på hur vänner/släktingar har matat fiskar till döden under semestern.

              PS: Om nu detta medel du har köpt neutraliserar hög kopparhalt så det må vara ok.
              Angående kopparhalten i mitt vatten så kommer det en del ur mitt grundvatten dock inom rammarna för vad som gäller för att vattnet ska vara drickbart.

              men den troliga orsaken är utfälningar från mitt rörsystem i huset som påverkas av främst låga PH värden.

              En annan aspekt i det hela är att jag har dåligt med grundvattennivåer och det kan vara möjligt med någon co2 gas i brunnsvattnet och den sänker pH nivåerna och då fäller kopparen ut i vattnet. Balansen i grundvattennivåerna är långt ifrån var det normalt skall vara.

              Jag har gått ner från 600 liter vatten per timme till att bara få ut 50 liter i timmen.
              Detta gör i sin tur att jag tömmer mitt brunnshåll på vatten varje gång jag ska göra ett VB i storkaret ca 200 liter.

              Jag har kontrollerat kopparhalten tidigare i mitt dricksvatten och det har vid flertalet tillfällen varit noll i koppar.

              Vattenkemi är inte enkelt och inget för en lekman som mig.

              Mvh.
              Senast redigerad av smajlet; 19 July 2019, 18:49.

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Håller helt med Maths. Koppar i vatten är ju ett problem men just med maten är ju för mycket mat som förorenar vartnet det största problemet. Vågar ju inte ge dig rådet att byta vatten just nu men kolla med Patric gällande koppar nivån. Du använde dig av kolfilter eller hur borde inte de ta en del av kopparn.
                Din diskus är ju inte yngel direkt så de klarar sig säkert utan mat men försök Få så bra vatten som möjligt innan du åker, har du fått bort nitriten ?
                Angående matningen så sa Marie att matta varje dag fast lite.
                Automatmataren är inställd på att ge en liten mängd kl 21:00 varje dag i långsam tid.

                I varje fack har jag totalt två till tre mått som på bild 2.

                Det är blandade torrfoder enligt bild 3.

                bild 4 visar mängden mat i varje fack fast i min hand. Totalmängden utsprit i gult lock som på bild 5.

                dom två första är för diskus och små fisk den tredje ör för bottenätarna.

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        BE40A4E8-3604-45DB-93F6-FB55945C5E03.jpeg Visningar:	0 Storlek:	358.3 kB ID:     	2405489

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        AC5FEDF4-A16C-4098-A43D-770D6036D9EB.jpeg Visningar:	0 Storlek:	290.5 kB ID:     	2405490

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        D0DC0821-3AD3-400F-8C42-7E94053CA617.jpeg Visningar:	0 Storlek:	335.8 kB ID:     	2405491
                Mvh
                Senast redigerad av smajlet; 19 July 2019, 19:04.

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 735185B5-E828-49A3-8705-7CCF2422E18A.jpeg
Visningar: 212
Storlek: 376,0 KB
ID: 2405493
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 753B8E90-0F5C-44D9-8A31-D2BE8C3E442B.jpeg
Visningar: 169
Storlek: 284,0 KB
ID: 2405494

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av smajlet
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 735185B5-E828-49A3-8705-7CCF2422E18A.jpeg
Visningar: 212
Storlek: 376,0 KB
ID: 2405493
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 753B8E90-0F5C-44D9-8A31-D2BE8C3E442B.jpeg
Visningar: 169
Storlek: 284,0 KB
ID: 2405494
                    Det här är bild fyra och fem men telefonen ville inte löga in mer bilder i ett publicerat inlägg

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Idag var kopparvärdet avsevärt reducerat, 0,1 istället för 0,45
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 97270B78-125D-4A8D-A72D-35D50E5D18D7.jpeg
Visningar: 168
Storlek: 258,1 KB
ID: 2405506
                      Och No2 är på noll

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 0F9AA33D-E6AF-4584-BBEA-15A3F1DD5DB8.jpeg
Visningar: 167
Storlek: 279,4 KB
ID: 2405507

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Skönt. Är det akvarievatten eller brunnsvattnet?
                        känns ju som du måste näta brunnsvattnet före varje byte. Precis som jag måste nära pH i kranen innan jag vågar göra stora byten.
                        Hoppas nu att det går bättre igen.

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11215

                          Denna artikel är bra om att bygga ett filter för att få bort koppar. Efter jag installerade ett i mitt akvarierum började fiskarna leka (Tanganyikaciklider)

                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Skönt. Är det akvarievatten eller brunnsvattnet?
                            känns ju som du måste näta brunnsvattnet före varje byte. Precis som jag måste nära pH i kranen innan jag vågar göra stora byten.
                            Hoppas nu att det går bättre igen.
                            Det är akvariumvatten på provbilderna. Det värdet låg på 0,45 igår innan jag adderade beredningsmedlet.

                            Testade brunnsvattnet och det låg idag på 0,6.
                            Igår låg det på 2,0, vilket är väldigt högt.

                            Har inte haft något problem med det tidigare.

                            Mvh

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av admin
                              Denna artikel är bra om att bygga ett filter för att få bort koppar. Efter jag installerade ett i mitt akvarierum började fiskarna leka (Tanganyikaciklider)

                              https://www.ciklid.org/artikelarkiv/...b201004_11.pdf
                              Tackar ska se över det

                              mvh

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Tittade igenom gamla provresultat från minna noteringar och den 11/11-18 och den 14/11-18 fanns inga spår av koppar i vårt vatten.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...