Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av smajlet
    Har vi med Mats någonstans i bakgrunden för en kommentar om hur vi skyndar långsamt så det blir rätt här =).
    Jodå, jag är, i sanning, med i bakgrunden.
    I och med att vi kör helt olika metoder, så skulle jag råda till att lyssna till de råd som försäljaren av dina discusar har att ge.
    Jag förstår det som så att du kommer att köpa discusarna av Stork-zoo, och dom tycks verkligen kunna sina saker.
    Kollar man på Thomas vrålfina discusar (i hans tråd), som är inhandlade på Stork med vidhängande skötselråd, tror jag du gör rätt i att gå på samma linje som honom.

    Det sätt, den metod, jag arbetar med är beskriven i många inlägg i olika trådar här på forumet - inte minst i min tråd "Akvariestugan".

    Jag är övertygad om att det kommer att gå jättebra med dina Discusar!

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jodå, jag är, i sanning, med i bakgrunden.
      I och med att vi kör helt olika metoder, så skulle jag råda till att lyssna till de råd som försäljaren av dina discusar har att ge.
      Jag förstår det som så att du kommer att köpa discusarna av Stork-zoo, och dom tycks verkligen kunna sina saker.
      Kollar man på Thomas vrålfina discusar (i hans tråd), som är inhandlade på Stork med vidhängande skötselråd, tror jag du gör rätt i att gå på samma linje som honom.

      Det sätt, den metod, jag arbetar med är beskriven i många inlägg i olika trådar här på forumet - inte minst i min tråd "Akvariestugan".

      Jag är övertygad om att det kommer att gå jättebra med dina Discusar!
      Tack Mats

      Jag har fått fantastisk bra hjälp ifrån Marie och Patric på Stork, ingen vanlig service som dom ger, utan det är extra alt kan man säga =).
      Så är det ju grymt finna diskusar till mycket bra priser.

      Jag ska höra mig för med Patric och Marie vad dom säger.

      Jag har hittat en uppfödare av väldigt finna stairbai i Mariestad.
      Dock en bit att åka ditt, 25 kr/st, men med tillkommande resekostnader och tid så kan det gå gämt upp med att köpa dom här.
      Sist hände ju det som hände med mitt kar och då kunde han leverera ner dom till Trollhättan då han hade ärenden ditt. Men jag avstog vid det tillfälet.

      Dom brukar ligga på 69 kr st annars har jag set.

      Köpte minna egna för 45 kr st, levererades i påsen direkt till mig från gibbon tror jag det var.

      Hornbach hade finna colombiatetror för 20 kr st såg jag. Men att köpa fisk från alla hål och kanter är inte den bästa kombon.

      Mvh.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        I och med att vi som sysslar med ciklider, och akvarium i stort, har så olika tillvägagångssätt tror jag det är en mycket god idé att följa de instruktioner som en kunnig försäljare av discus har att ge. Det blir liksom en fruktsam ingång, start - eller vad man nu skall kalla det..?
        Det verkar som att Patric på Stork har fingertopsskänsla för de discusar han säljer, och då är det nog en jättebra idé att följa de instruktioner han ger.
        Jag önskar dig av hela mitt hjärta ett stort; Lycka till!



        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Hej igen, hemma från en underbar helg i Östergötland, nu lägger jag mig i diskus(sionen)
          Stork har bra pris på både tetror och sterbai, men det är klart, inte lika bra som han i Mariestad . Jag betalade 50:- för sterbai och tetrorna varierade ju men jämfört med andra ( tropica, herkules, Nol ) var han ju inte dyrare. Den stora fördelen med stork är ju att de då kan gå hos honom...... sedan är det ju du som får besluta dig för i vilken ordning du gör inköpen. Förstår ju att du var där nu i helgen, då såg du säkert de stora Colombia tetrorna. Priset på tetror beror ju mycket på storleken, och där tor jag stork slår de flesta. ( reklam jag vet men det skäms jag inte för) lycka till

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Hej igen, hemma från en underbar helg i Östergötland, nu lägger jag mig i diskus(sionen)
            Stork har bra pris på både tetror och sterbai, men det är klart, inte lika bra som han i Mariestad . Jag betalade 50:- för sterbai och tetrorna varierade ju men jämfört med andra ( tropica, herkules, Nol ) var han ju inte dyrare. Den stora fördelen med stork är ju att de då kan gå hos honom...... sedan är det ju du som får besluta dig för i vilken ordning du gör inköpen. Förstår ju att du var där nu i helgen, då såg du säkert de stora Colombia tetrorna. Priset på tetror beror ju mycket på storleken, och där tor jag stork slår de flesta. ( reklam jag vet men det skäms jag inte för) lycka till
            Ligger stork på 50kr för stairbai så är det riktigt bra
            klart jag vill köpa alla fiskar hos stork så vet man vad de kommer ifrån och att man får sån otrolig hjälp åxå är ju värt en hel del.

            Ska prata med Patric och se vad han tycker.

            Hoppas du hade en trevlig helg med jakten fast det inte blev någon älg.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av smajlet

              Ligger stork på 50kr för stairbai så är det riktigt bra
              klart jag vill köpa alla fiskar hos stork så vet man vad de kommer ifrån och att man får sån otrolig hjälp åxå är ju värt en hel del.

              Ska prata med Patric och se vad han tycker.

              Hoppas du hade en trevlig helg med jakten fast det inte blev någon älg.
              En underbar helg, tack vare vädret. Men man är grymt trött efter att haft två dagar ute i skogen. Det blev ju svamp, inte så dumt.
              Ja jag betalade femtio. Men allt beror ju på vad han har inne och hur mycket man köper, de tio nya Corydorasen jag beställde , fläckig pansarmal kostade 39 styck.

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                I och med att vi som sysslar med ciklider, och akvarium i stort, har så olika tillvägagångssätt tror jag det är en mycket god idé att följa de instruktioner som en kunnig försäljare av discus har att ge. Det blir liksom en fruktsam ingång, start - eller vad man nu skall kalla det..?
                Det verkar som att Patric på Stork har fingertopsskänsla för de discusar han säljer, och då är det nog en jättebra idé att följa de instruktioner han ger.
                Jag önskar dig av hela mitt hjärta ett stort; Lycka till!


                Tackar

                Har Pratat med Stork Zoo nu och det hjälper dom till med.

                Vi börjar med Diskusen och efter det så sätter dom tetror och eller corydoras stairbai i karantän och gör dom parasitfria så jag kan addera dom säkert till mina Diskusar.
                Så nu blir det helkonsept Stork zoo =).

                Mvh

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av smajlet
                  Tackar
                  Har Pratat med Stork Zoo nu och det hjälper dom till med.
                  Vi börjar med Diskusen och efter det så sätter dom tetror och eller corydoras stairbai i karantän och gör dom parasitfria så jag kan addera dom säkert till mina Diskusar.
                  Så nu blir det helkonsept Stork zoo =).
                  Mvh
                  Det kommer att bli jättebra!
                  På det viset får du ett heltäckande koncept att följa och gå efter, i liknande stil som Thomas har gjort med sina discusar - problemfritt och lyckosamt.

                  (Jag jobbar annorlunda med mina kar, en helt annan metod, men det hör inte hit, så jag skriver det inom parentes).


                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ja det känns skönt att ha Marie och Patric som hjälper oss med det här.
                    Bättre att lägga några kronor extra hos dom, så får man en fantastisk service och hjälp för det och friska fiskar =).

                    Dom kommer åxå att testa mina fiskar som går i karet nu för att minnimera risk för smitor som kan finnas i mitt kar.
                    Det är nästan garanterat något man får medicinera bort.

                    Ha det gott.

                    En bild på karet nu åxå när det tillkommit lite röda växter =) Mina musselblommor börjar ta sig åxå =) flytisarna
                    Mina frogbite äter scalarerna upp rötterna på =(.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5512[1].JPG
Visningar: 171
Storlek: 482,5 KB
ID: 2393147

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Det är grymt snyggt Nicklas . Helt sagolikt vackert. Jag var ju inne och träffade Patric och Marie , så nu är mina diskusar friskförklarade..... vet ju fortfarande inte vad det var som satte igång eländet men nu är det ok igen. Hälsade på dina små, ja om det nu blir de, Curilenquer är de du hade foto på och det är en av de vackraste diskusarna jag vet när man håller sig till odlade. Hoppas nu att allt går som det skall. Lägger till ett foto av mina Curilenquer . Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2726.JPG
Visningar: 240
Storlek: 390,6 KB
ID: 2393151

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Snyggt!
                        Jag brukar ju tjata om inskolning av akvariet, en annan aspekt är hur ett akvarium utvecklas över tiden när man har växter. Jag är på inget sätt expert, men jag klippte ihop en film på mitt 400 kar, då det begav sig, som visar utvecklingen över tre år. Detta kar hade CO2, pmdd gödning och fyra rör, så växterna fick vad de ville ha. Man får även en liten påminnelse på hur kameratekniken har utvecklat sig...

                        Är väl lite nördvarning för en så här lång film.

                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Kanon fin film, och vi är väl alla nördar som håller till här

                          Jättefint växtkar och fina fiskar, men som diskusfan så undrar jag ju om du bara hade diskusar ett kortare tag i karet om så varför fick de inte vara kvar.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Jag gjorde om mitt 540 kar där de hade gått för att ha Jordätare. Så de mellanlandade i 400 karet innan de såldes.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Du Nicklas , hade ju lite bättre bilder på mina Curilenquer när jag kollade lite noga, lite att njuta av medans du väntar

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0043.JPG
Visningar: 317
Storlek: 485,8 KB
ID: 2393163
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0048.JPG
Visningar: 319
Storlek: 514,7 KB
ID: 2393164
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0051.JPG
Visningar: 336
Storlek: 553,3 KB
ID: 2393165
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0049.JPG
Visningar: 364
Storlek: 672,0 KB
ID: 2393166
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0053.JPG
Visningar: 291
Storlek: 855,3 KB
ID: 2393167

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                En film från 540 karet med Discusen, men tyvärr är det dålig kvalité då det var före HD filmningens tid.

                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...