Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #91
    Ursprungligen postat av smajlet

    3% flytande finns på Apoteket kronan i alla fall
    Ok, har frågat runt på ett antal apotek i Gbg tillhörande olika kedjor varav ett svarade att väteperoxid blivit ersatt med andra preparat. Men det kanske kan finnas något restlager i någon butik? Tittar man på Kronans hemsida finns inte väteperoxid, det verkar blivit ersatt av Klorhexidin.

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      #92
      Kanske är en beställningsvara ska se över det veckan mvh.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #93
        Om sanden är rengjord för 2v sedan så är det nog lugnt.

        Som jag skrev för några inlägg sedan så köper man H2O2 där man köper målarfärg. Typ Colorama och liknande. Köp så stark som möjligt! 3% från apoteket duger endast till att doppa växter i. Du kan ju inte köpa 720l på apoteket.

        Sån här kör jag och räknar så det motsvarar 0.5 liter 30%-ig H2O2 per 180l vatten. Brukar finnas på 5l-dunk också.



        Good luck!
        Senast redigerad av LoGeek; 05 May 2018, 13:29.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #94
          Ursprungligen postat av smajlet
          En sak till kanske är dumt tänkt men rötterna som ligger i, kan man ta ut dom så dom torkar till sig och så dör eventuella parasiter bakterier pga syret?

          Har för mig jag läst på nätet att det gör att parasiter och bakterier dör?

          Dom är ju lite för stora för grytan på spisen.
          Hörde någon som kört dom i diskmaskinen på hög temperatur utan diskmedel då men det känns ju ridky
          Rötterna hade jag lämnat i karet under behandling med H2O2 tillsammans med håvar, filter etc

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            #95
            Go morron Tog lite nya tag med Akvariets inredning och nu får dom flera möjligheter till att dra sig undan om dom vill
            Dels kan dom simma runt roten till höger och igenom/under det samma gäller för den i mitten.

            Roten som stod upp på högersidan tidigare la jag ner på vänster sida och den går att simma runt samt gömma sig bakom.

            Nu är tanken att se om det finns något medel i någon affär som kan hjälpa till att Desinficera akvariet och alla prylarna som tillhör akvariet håvar slangar etc..

            Läste om ett medel som går att använda med invånare och växterna i vattnet men då det tar lite längre tid, det heter Metylenblått?

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4255.jpg
Visningar: 309
Storlek: 179,1 KB
ID: 2385282Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4256.jpg
Visningar: 302
Storlek: 191,4 KB
ID: 2385283

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              #96
              Ser bra ut det där, det är nog lite så jag hade gjort om jag inrett på nytt idag, kanske något grönt också men tonvikt på rötter och grenar.

              Jag har ju ett medel jag köpt hos Patric som han alltid använder för att göra rent akvarium och som man även behandlar parasit sjuk fisk med. Eftersom jag inte har fisk i kör jag på Patrics inrådan dubbel dos under tjugofyra timmar med filter igång, sedan en tömning och nytt vatten...sedan kör man.
              kommer ju inte ihåg vad medlet heter eftersom jag köpt det i lösvikt kan jag inte kolla. Men jag kan fråga Patric imorgon.

              Har du hittat dina diskus ännu? När är tanken att de skall flytta hem till dig?

              skön söndag!

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                #97
                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Ser bra ut det där, det är nog lite så jag hade gjort om jag inrett på nytt idag, kanske något grönt också men tonvikt på rötter och grenar.

                Jag har ju ett medel jag köpt hos Patric som han alltid använder för att göra rent akvarium och som man även behandlar parasit sjuk fisk med. Eftersom jag inte har fisk i kör jag på Patrics inrådan dubbel dos under tjugofyra timmar med filter igång, sedan en tömning och nytt vatten...sedan kör man.
                kommer ju inte ihåg vad medlet heter eftersom jag köpt det i lösvikt kan jag inte kolla. Men jag kan fråga Patric imorgon.

                Har du hittat dina diskus ännu? När är tanken att de skall flytta hem till dig?

                skön söndag!
                Är det kaliumperganat som gör vattnet rosatonat?
                Har inte hittat diskusarna än. Har bara tittat på herkules och Nol ciklidhobby.

                Åker en sväng till stork zoo eventuellt, inte åt mitt bostads håll, men kanske på fredag då jag planerar att vara ledig från arbetet.

                Svårt att säga idag när dom flyttar in men tidigast om tre veckor.

                Mvh

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #98
                  Ursprungligen postat av smajlet

                  Är det kaliumperganat som gör vattnet rosatonat?
                  Har inte hittat diskusarna än. Har bara tittat på herkules och Nol ciklidhobby.

                  Åker en sväng till stork zoo eventuellt, inte åt mitt bostads håll, men kanske på fredag då jag planerar att vara ledig från arbetet.

                  Svårt att säga idag när dom flyttar in men tidigast om tre veckor.

                  Mvh
                  Tyvär är det rätt tomt på diskusar till salu efter jag plockat mina tjugo, gissningsvis ett tiotal små kvar då, annars är det bara ett gäng vilda och Patrics avelspar kvar. Tror Patric sålde ett sjuttiotal i Ullared under mässan. Just nu var det dåligt med diskus hos Piwowarski också, så kanske är det bättre att du tar en sväng om Trollhättan och kollar vad som finns där

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    #99
                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        18B2AE9C-D08B-43C4-B8E0-74ECEC16D1CD.jpeg Visningar:	1 Storlek:	294.9 kB ID:     	2385321
                    Ordnat med nytt möblemang så jag kan njuts riktigt ordentlig när jag tittar på diskusarna sen ​​​​​​​
                    Senast redigerad av smajlet; 07 May 2018, 05:41.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Klokt!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ser bekvämt ut, ni kommer garanterat slåss om den platsen när diskusen har anlänt. Medlet jag kör för att döda bakterier och parasiter är Cloramin T. Kör dubbel dos eftersom jag inte har fisk i. Imorgon tömmer jag ut allt och fyller på med nytt vatten......sedan kommer både Patric och mina små diskusar på onsdag eftermiddag, sedan är det fyra dagar ledigt. Gissa om jag kommer sitta framför akvariumet.

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Ser bekvämt ut, ni kommer garanterat slåss om den platsen när diskusen har anlänt. Medlet jag kör för att döda bakterier och parasiter är Cloramin T. Kör dubbel dos eftersom jag inte har fisk i. Imorgon tömmer jag ut allt och fyller på med nytt vatten......sedan kommer både Patric och mina små diskusar på onsdag eftermiddag, sedan är det fyra dagar ledigt. Gissa om jag kommer sitta framför akvariumet.
                          Gött med långledigt, jag kommer åxå vara långledig

                          Får se vart jag kör iväg och tittar på Diskus.

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Så ja då är jag nog nöjd för den här gången. Blir väl ett par st java ormbunkar till.
                            Ja kanske någon till gren
                            Imorgon blir det ut och kolla runt i akvariebutikerna om det finns något fint

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 824059D7-25EC-422B-A414-D734482FBB5A.jpeg
Visningar: 297
Storlek: 395,3 KB
ID: 2385526

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Det ser verkligen bra ut!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Grymt snyggt , känns som akvariumet skriker efter diskus nu...... hoppas du hittar något som passar dig, lycka till.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...