Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    #76
    Har gjort en liten tilltänkt lista nedan.

    Grön färg Får gå ihop med diskus i 720 karet, totalt fiskar 5 praktbotia 4 siamensismalar och två sniglar.
    Gul färg får flyta till 100 liters kar, Totalt fiskar 35 st Kan vara så att kardinaltetrorna stannar och så köper vi till 20 st så stimmet syns i 720 karet Ju mindre fisk ihop med Diskusen ju mindre problem förmodar jag.

    Röd färg fiskar som kommer att säljas, Totalt fiskar 26 st

    Klicka på bilden för större version

Namn: färg lista.JPG
Visningar: 327
Storlek: 92,8 KB
ID: 2385128

    Vill igentligen bara ha diskusar i 720 karet men det kan nog vara bra med lite städare i karet vill inte köpa på mig någon mer art.
    Många kör Cyrodoras eller vad dom nu heter men det borde vara samma som praktbotior i städsamanhang?

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      #77
      Ursprungligen postat av LoGeek

      Ett tips är karantän på fiskar du ska hålla med diskus och sterilisering av kar och redskap som varit i kontakt med dessa. Jag tar en diskus, så kallad offerfisk, och placerar i karantänsakvariet efter några veckor om alla ser friska ut. Den får gå där i 6v. Om den mår bea efter det så är fiskarna välkomna in i diskuskaret.
      Om jag låter diskusen flytta in i 720 karet direkt när jag köper dom är det ok eller ska jag köra karantän på dom i 6 veckor med en offerfisk från 720 karet?

      Jag läser det som att, ska du addera fisk till diskusen så ska dom gå i karantän med en diskus i separat kar under 6 veckor?

      Jag är väldigt mån om att mina diskusar ska må bra och är mycket intresserad av disifienseringen av sakerna, akvariet.
      Hur gör man och vilket medel man använder.

      Det måste bli rätt från början känner jag, jag har inte tänkt att köpa diskusarna imorgon så jag har gott om tid på mig

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #78
        Ursprungligen postat av smajlet

        Om jag låter diskusen flytta in i 720 karet direkt när jag köper dom är det ok eller ska jag köra karantän på dom i 6 veckor med en offerfisk från 720 karet?

        Jag läser det som att, ska du addera fisk till diskusen så ska dom gå i karantän med en diskus i separat kar under 6 veckor?

        Jag är väldigt mån om att mina diskusar ska må bra och är mycket intresserad av disifienseringen av sakerna, akvariet.
        Hur gör man och vilket medel man använder.

        Det måste bli rätt från början känner jag, jag har inte tänkt att köpa diskusarna imorgon så jag har gott om tid på mig
        Ja precis. Du steriliserar 720-karet (jag kör H2O2 från målarbutiken) och koppar in diskus när du har cyklat filter. Alka fiskar du redan har låter du gå i 6v i ett mindre kar tillsammans med offerfisken. På så sätt offrar du bara offerfisken om de bär på smitta. Nya fiskar du köper skulle jag observera ensamma i karantän först, sedan addera offerfisk i steg 2.

        Kanske kan detta tyckas vara overkill men det är väldigt surt att få hela diskusgruppen smittad.

        Av samma anledning så är det tryggast att köpa diskus direkt från en odlare där de aldrig gått i samma kar som andra fiskar. En zoobutik med diskus i blandat akvarium får anses som ett högriskprojekt. Men självklart kan det också gå bra. Jag tänker "better safe than sorry".

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #79
          Återigen skriver jag utan stor erfarenhet..... Jag skulle ta det säkra före de osäkra, jag tror....skriver så eftersom jag inte vet, jag tror att diskusar är känsligare för bakterier och parasiter än många andra arter, om du har ett helt kar med fisk som fungerar fint och som inte verkar det minsta sjuka är det dock rätt troligt att de bär på saker som kan skada diskusen. Detta är jag supernoga med hos mig, ingenting som jag har i diskuskaret används i något annat kar och tvärt om.

          Om du inte verkligen älskar den fisk du har, skulle jag sälja det jag kunde och ha det andra i dina övriga akvarium. Se till att ditt akvarium är tomt och rent, jag kör ju någon kur i mitt kar för smådiskusarna som skall ta död på eventuella bakterier och parasiter. Just för att inte starta med någon skit från början så att säga. Men vad vet jag.....kör dock hellre den säkra vägen när det gäller.....

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #80


            Sant där Thomas. Diskus är mer mottagliga för tex främmande bakterier än de flesta andra fiskar.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              #81
              Hej jag tömde hela akvariet förutom på sand och en del växter samt rötterna.

              Ska jag nu desinficera karet?

              Jag får väl sätta tillbaka grenarna och växterna åxå?
              Jag hade väldiga svårigheter att fångs fiskarna med den möbleringen jag hade

              nu ser det ut så här hemma.

              Klicka på bilden för större version

Namn: E4929F7B-98C3-41E5-B4E7-128FCFB4411B.jpeg
Visningar: 304
Storlek: 159,7 KB
ID: 2385199
              Klicka på bilden för större version

Namn: 8130FFAD-2508-46E5-A909-F4C81C04673F.jpeg
Visningar: 279
Storlek: 403,9 KB
ID: 2385201Klicka på bilden för större version

Namn: 899FB519-BAFA-4CAE-8920-A020E7827FAA.jpeg
Visningar: 276
Storlek: 463,1 KB
ID: 2385202
              Bifogade filer

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                #82
                Det vart lite turbulent i karet under fiskejakten.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 14F6FEB9-0CD2-41C7-AF56-89DC5B5EEC1D.jpeg
Visningar: 294
Storlek: 344,1 KB
ID: 2385204

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #83
                  Du kan köra 0.5l 30% H2O2 per 180l vatten och låta det stå i 24h.

                  För att sterilisera växterna spär jag ut till 3% H2O2 i en hink och doppar i typ 1min. Sedan sköljer jag dem i färskt vatten. Känsliga växter kan bli lite brända men brukar återhämta sig efter några veckor

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    #84
                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Du kan köra 0.5l 30% H2O2 per 180l vatten och låta det stå i 24h.

                    För att sterilisera växterna spär jag ut till 3% H2O2 i en hink och doppar i typ 1min. Sedan sköljer jag dem i färskt vatten. Känsliga växter kan bli lite brända men brukar återhämta sig efter några veckor
                    Vad kan vara kvar i karet när man gör diseficeringen?
                    eftersom sanden är kvar mm så får man inte ut alt vatten om det ska tömmas efter 24 timmar.

                    Mvh

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      #85
                      Go morgon då har man sovit gött.
                      Hoppas ni andra har haft en god natts sömn.

                      Jag tar tacksamt emot tips på setup i karet.
                      Det blir liksom på nytt nu när alt och alla fiskar fick flyta ut ugpr

                      det var några jobbiga timar innan det var fixat.
                      Har sorterat och rensat växter nu på morgonen

                      fiskarna kommer få ett fint hem i ett väldigt mycket mindre kar nu men ska nog trivas än då

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 46903D8A-96BB-4B3E-A1B9-651B768FCB4F.jpeg
Visningar: 311
Storlek: 160,9 KB
ID: 2385210

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #86
                        Ursprungligen postat av smajlet

                        Vad kan vara kvar i karet när man gör diseficeringen?
                        eftersom sanden är kvar mm så får man inte ut alt vatten om det ska tömmas efter 24 timmar.

                        Mvh
                        Det är därför jag kör ren väteperoxid istället för klorin. Väteperoxid blir ju till vatten. H2O2 --> H2O + O2

                        Ändå tömmer du ju efteråt så du får fräscht vatten.

                        Obs
                        Kör filtret. Allt i filtret kommer dö, dvs du måste rengöra det efteråt. Annars kommer det spy ut skit i veckor...
                        Jag kör inte sand med små diskus eftersom jag inte tycker det är så lätt att hålla rent och det bildas fickor som kan spy ut ammonium om man rör runt i den. Oavsett, nu har du gammal sand med massa skit i eller? Alla onda och goda bakterier i den dör under behandlingen (rör runt den så peroxiden kommer åt). Skiten i sanden kommer sedan ligga och läcka ammonium. Därför hade jag tagit ut det mesta i hinkar och sköljt igenom noga.

                        Detta är bara hur jag hade gjort eftersom jag vill vara helt säker på att inte få in smitta. Lycka till!
                        Senast redigerad av LoGeek; 05 May 2018, 09:05.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2875

                          #87
                          Ursprungligen postat av LoGeek
                          Du kan köra 0.5l 30% H2O2 per 180l vatten och låta det stå i 24h.

                          För att sterilisera växterna spär jag ut till 3% H2O2 i en hink och doppar i typ 1min. Sedan sköljer jag dem i färskt vatten. Känsliga växter kan bli lite brända men brukar återhämta sig efter några veckor
                          Ursäkta en fråga bara. Var köper man väteperoxid nu? Apoteken säljer inte detta längre.

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            #88
                            Ändå tömmer du ju efteråt så du får fräscht vatten?

                            Ja definitivt kommer jag tömma karet på vatten och fylla upp med rent vatten, samt köra VB varje vecka tills filtret har cyklat färdigt.
                            Hur lång tid tar det?

                            Obs
                            Kör filtret. Allt i filtret kommer dö, dvs du måste rengöra det efteråt. Annars kommer det spy ut skit i veckor

                            Jag ska rengöra filtret idag och sedan stoppa tillbaka "filtermassorna" Det jag har idag i filtret är (vattnet passerar först genom makaronerna sedan följande...)

                            Vattnets väg genom filtret:

                            Nivå 0: UV ljus 9W
                            Nivå 1: Makaroner ligger i botten av filterburken
                            Nivå 2: Blå/Svart Grov filtersvamp ligger i första korgen
                            Nivå 3: Ljusblå Medium filtersvamp ligger i andra korgen
                            Nivå 4: Vit Fin pad ligger i andra korgen
                            Nivå 5: lavastenar ligger i tredje korgen
                            Nivå 6: lavastenar ligger i fjärde korgen

                            Mitt filter är ett SUN-SUN 404B UV9w nåt sånt heter det med 4 st filterkorgar i sig.

                            Jag kör inte sand med små diskus eftersom jag inte tycker det är så lätt att hålla rent och det bildas fickor som kan spy ut ammonium om man rör runt i den. Oavsett, nu har du gammal sand med massa skit i eller? Alla onda och goda bakterier i den dör under behandlingen (rör runt den så peroxiden kommer åt). Skiten i sanden kommer sedan ligga och läcka ammonium. Därför hade jag tagit ut det mesta i hinkar och sköljt igenom noga.

                            Nja ta ut sanden i hink är nog inget jag är sugen på just nu. Sanden är grundligt städad och genomsköljd för två veckor sedan. Visst den blir nog skitig fort men den får ligga kvar.
                            men röra runt den kommer jag ju få göra.

                            Tack för instruktionerna
                            Mvh
                            Senast redigerad av smajlet; 05 May 2018, 11:23.

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              #89
                              Ursprungligen postat av Sleaper

                              Ursäkta en fråga bara. Var köper man väteperoxid nu? Apoteken säljer inte detta längre.
                              3% flytande finns på Apoteket kronan i alla fall

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                #90
                                En sak till kanske är dumt tänkt men rötterna som ligger i, kan man ta ut dom så dom torkar till sig och så dör eventuella parasiter bakterier pga syret?

                                Har för mig jag läst på nätet att det gör att parasiter och bakterier dör?

                                Dom är ju lite för stora för grytan på spisen.
                                Hörde någon som kört dom i diskmaskinen på hög temperatur utan diskmedel då men det känns ju ridky

                                Kommentar

                                Arbetssätt...