Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Klicka på bilden för större version

Namn: 45C5F273-8C8C-432E-B532-58239988B138.jpeg
Visningar: 699
Storlek: 487,3 KB
ID: 2385570 Jag hittade ett väldigt fint stim med 15 st vilddiskusar på Trop akvariefiskimport idag.

    Hade jag haft gods erfarenheter och pengarna så hade dessa fiskar blivit hel nice att ha hemma i karet.

    Tony på Trop matade dom när jag var där med Artemis.
    Dom åt nästan ur handen på honom och det gick att klappa dom.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 16A2C740-BAC5-4D38-BD83-4318318DD1F2.jpeg
Visningar: 307
Storlek: 560,1 KB
ID: 2385569

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Vad fina färger de har!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ja som sagt, viltfångade är något helt speciellt. Måste in och titta på dessa skönheter. Får man fråga hur stora de är och vad han skulle ha för dem?

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Om det är priset som står på karet så är de inte för var mans plånbok i alla fall...

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Om det är priset som står på karet så är de inte för var mans plånbok i alla fall...
            Det är nog inte så farligt för viltfångade.... men det är klart vill man ha hela gruppen blir det ju ett stort hål i kassakistan.....

            Men fina var de

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Rätt smala över pannan och mörka ögon... Hade inte betalat så mycket för de fiskarna. Men kul att ni har butiker som tar hem diskus. Är akvariehobbyn större där nere tro?

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Rätt smala över pannan och mörka ögon... Hade inte betalat så mycket för de fiskarna. Men kul att ni har butiker som tar hem diskus. Är akvariehobbyn större där nere tro?
                Hm. Sådant ser inte jag.....har nog flera själv som är smala över pannan, trodde liksom de var det när de är små. Men det är klart jag vet ju inte storleken på dessa ännu....

                vi har många handlare som tar in diskus, men det gäller ju att det är bra kvalitet också. Ni har ju den stora akvariehandlaren i Bromma , har inte de allt...

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Rätt smala över pannan och mörka ögon... Hade inte betalat så mycket för de fiskarna. Men kul att ni har butiker som tar hem diskus. Är akvariehobbyn större där nere tro?
                  Ja Tony verkar vara en bra person som talade om för mig att han köpte dessa fiskarna och att dom är lite undernärda. Så han håller på att mata upp dom, så förhopningsvis får dom mer hull på kroppen. Dom blir handmattade 4 ggr per dag har jag för mig han sa.

                  Han kanske inte släpper iväg dom förens dom är bättre i hullet.

                  Två ut av fiskarna hade börjat färga ut riktigt fint med lysande oranga fenor. Dominans kan man säga om den Enna som verkade vara flockens ledare.

                  Dom är direktimporterade från kontakter som är hans kontakt i Asien.

                  Jag hade lätt köpt dessa om jag hade haft pengarna. Dock tyckte han att jag skulle börja med något i lägger prisklass kanske runt 300kr och bara köpa 4 st först och se hur det fungerar efter npgra veckor.

                  För att sedan köpa till fler i från samma uppfödare.

                  Storleken kan nog varit en 12-16 cm på dom och 2 år gamla var dom.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Hm. Sådant ser inte jag.....har nog flera själv som är smala över pannan, trodde liksom de var det när de är små. Men det är klart jag vet ju inte storleken på dessa ännu....

                    vi har många handlare som tar in diskus, men det gäller ju att det är bra kvalitet också. Ni har ju den stora akvariehandlaren i Bromma , har inte de allt...
                    Ja när de är små som dina har de inte tjockat på sig än. Men de där vildfångade är vuxna.

                    Akvarielagret i Bromma har det mesta och kan ta hem fisk direkt från Stendker. Det var så jag köpte.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Måste se dessa.....tyckte de såg små ut på dina foton, men det kanske är för att de är smala som jag tänker mig dem mindre....mina stora är ju rätt breda över nosen.

                      Men hur gick det för dig, hittade du några som du ville ha?

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Måste se dessa.....tyckte de såg små ut på dina foton, men det kanske är för att de är smala som jag tänker mig dem mindre....mina stora är ju rätt breda över nosen.

                        Men hur gick det för dig, hittade du några som du ville ha?
                        Dom kanske inte var så stora.

                        Det kommer troligtvis in diskus och corydoras steirbay om en månad.

                        Tills dess så blir det till att vänta.
                        Har inte sett något jag riktigt har fastnat för, ja förutom dom vilda diskusarna på trop.


                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          Hoppas du hittar vad du letar efter!

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Hoppas du hittar vad du letar efter!
                            Herkules zoo har jag fått rekommendationer att dom har finna diskus, Och där har jag sett att dom matar flitigt med olika födor. Har även sett att dom har en del finna diskusar, jag letar efter diskusar i prisklasserna runt 200 kr till 400 kr som en start. Vist hade det vart fint med typ 15 st diskusar i fint stort utförande, men då är det tyvärr dammråttor i plånboken
                            Pratat mycket med bröderna där och det är nästan som vänner får man säga =). Otroligt bra service råd mm

                            Jag kommer starta med 4 st under några veckor för att se så dom utvecklas och mår fint sen blir det att köpa lite flera

                            Jag får se vad som finns på Trop när dom får in sina diskusar

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Har tillsatt några invånare för att få till lite bakteriekultur till vatten och filter samt tillsatt Easy life vattenberedning.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4313.jpg
Visningar: 294
Storlek: 336,3 KB
ID: 2385676

                              Det är 10 st kardinaltetror som ska bli 50 st+

                              2 st Mosaikgurami kanske några till eftersom dom är vackra och som jag ser det väldigt fredliga och lugna.
                              17 st Ancistrus yngel på ca 20 mm
                              5 st Kuliålar
                              6 st Amanoräkor som är flitiga städare kanske blir det flera

                              Tanken är att tillsätta 4 st rödturkosa diskusar till akvariet i den lägre prisklassen för att se hur det utvecklas.

                              Efter det så blir det flera om det inte blir några problem

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Så fint det blivit. Jag gillar verkligen flytväxterna!
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...