Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #31
    Ursprungligen postat av smajlet

    Ja det ser lite tråkigt och tomt ut nu speciellt när det knappt finns fisk i karet. Jag har inte tittat runt mer en på Herkules zoo och då är det Pigeon Blood som ser bra ut och storleksmäsigt så är den storleken bra kostar 295 kr/st dom har åxå mindre diskusar för 195 kr/st, men dom har inte de färgerna jag vill att dom ska ha. Men sen så är dom i ett kar i en butik och dom gör sig kanske inte riktigt bra där i färgerna. Vill ha lika praktfulla som dina men har inte den ekonomin just nu =).

    Jag ska försöka komplettera upp höger sida med någon stor stor rot eller flera rötter. Vill hitta något begagnat eftersom den då redan är urlakad =), vill inte ha svartvatten i karet =).
    Dina blir säkert lika fina när det växer till sig. Vilken storlek är det för det priset? Vet du var de kommer från, vilken odlare ? Hur många har du planerat att ha i ditt kar. Tror det blir jättebra

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #32
      Kul med bilder!

      Var noga med ditt urval och läs på om diskus utseende och form. De flesta fiskarna på bilderna ser för små ut för sin ålder. De har inte följt sin tillväxtkurva och det kan sällan tas igen senare i livet. Detta ser du bland annat på ögonens storlek i förhållande till kroppen, samt huvudets spetsiga fågelnäbbs-form på vissa fiskar.

      Lycka till med urvalet!

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        #33
        Ursprungligen postat av Ekenberg

        Dina blir säkert lika fina när det växer till sig. Vilken storlek är det för det priset? Vet du var de kommer från, vilken odlare ? Hur många har du planerat att ha i ditt kar. Tror det blir jättebra
        minst 5 st blir det

        Pigenblood ligger nog på 8 cm uppskattningsvis. Dom är svenskodlade allihopas.

        Dom 5-6 cm som är turkos i färgen. Dom blir säkert jättefina i färgen när dom blir större och känner sig trygga.

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        AFC5AB33-9C2C-4921-AB70-61DFABC211E8.jpeg Visningar:	1 Storlek:	386.3 kB ID:     	2384679
        Senast redigerad av smajlet; 28 April 2018, 11:51.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          #34
          Ursprungligen postat av LoGeek
          Kul med bilder!

          Var noga med ditt urval och läs på om diskus utseende och form. De flesta fiskarna på bilderna ser för små ut för sin ålder. De har inte följt sin tillväxtkurva och det kan sällan tas igen senare i livet. Detta ser du bland annat på ögonens storlek i förhållande till kroppen, samt huvudets spetsiga fågelnäbbs-form på vissa fiskar.

          Lycka till med urvalet!
          Hej

          Jag noterade det åxå när jag tittade. Såg någon som såg bättre ut just med tanke på ögonen som jag förstått ör väldigt avgörande.

          Har tittat på en grymt bra 2 timmarsföreläsning om diskusar på DIY KING JOEY manen som höl i den har forumet simplydiscus.com.

          Jag sammanställde 30 sidor med bra information om hur den ska se ut mm.

          Mvh Nicklas

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #35
            Har också sätt föredraget, mycket nyttig information men även på nordiska diskus sällskapets sidor finns massor att hämta, såg att du också var med i deras forum. Det är svårt att välja diskus, jag försöker först och främst titta efter de som är piggast och mest nyfikna. Sedan kollar jag att ögon är klara och att fisken andas lugnt och med båda gälarna, att den inte har några synliga skador och sedan försöker jag kolla ögonstorlek i förhållande till kropp och form, men det kommer sist på vad jag kollar på. Jag vill ju främst ha friska och pigga fiskar, så att någon inte blir jättestor eller perfekt i form gör mig inte så mycket.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              #36
              Var iväg igår och köpte mig en liten rot till karet
              Och 2 säckar akvariesand för extra uppfyllning

              I samband med det blev det lite städning för ennu lättare städning av sandbottnen.

              Nu får karet gå in sig så vattnet klarnar lite åxå.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 28C6FB90-54F3-491E-9AEE-CEFAF35A3BE0.jpeg
Visningar: 359
Storlek: 267,0 KB
ID: 2384704Klicka på bilden för större version

Namn: 8668D9C5-A264-4CA9-9953-67D325B56F8D.jpeg
Visningar: 369
Storlek: 185,1 KB
ID: 2384705Klicka på bilden för större version

Namn: 309E1D36-CC08-48C9-9E76-C8B721DC1008.jpeg
Visningar: 361
Storlek: 273,7 KB
ID: 2384706Klicka på bilden för större version

Namn: 33BBE2B1-0DB1-44B4-B53D-F04EA9EB4DD1.jpeg
Visningar: 346
Storlek: 380,2 KB
ID: 2384707

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #37
                Det blir kanonsnyggt

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  #38
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 80EB11C9-28CD-4180-B49C-1D7F5F9822A1.jpeg
Visningar: 362
Storlek: 413,6 KB
ID: 2384757 Nu har jag fixat lite ytterligare med inplantering av lågväxande samt javamossa betäckning av trädstammen

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 76538390-339C-4D0C-B429-EB154977ACAC.jpeg
Visningar: 369
Storlek: 365,7 KB
ID: 2384756
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    #39
                    Nu har jag fixat lite ytterligare med inplantering av lågväxande samt javamossa betäckning av trädstammen

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 526D0E1F-189F-4AB5-AC65-0C035F513887.jpeg
Visningar: 338
Storlek: 365,7 KB
ID: 2384759Klicka på bilden för större version

Namn: 4F04BCB3-5A73-4480-9F61-DB4B04319F9B.jpeg
Visningar: 341
Storlek: 413,6 KB
ID: 2384760Klicka på bilden för större version

Namn: FF650C59-9E4C-46AC-9197-CA99FA224F5A.jpeg
Visningar: 352
Storlek: 374,0 KB
ID: 2384761

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #40
                      Ser fint ut!

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        #41
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Ser fint ut!
                        Tack!

                        Det blir förhoppningsvis en nu finnare med diskusar i.
                        Ska se om jag kan hitta turkosa diskusar

                        Sen är akvariet rätt nygjort ca: 2 vecka så det får acklimatisera sig lite först
                        Senast redigerad av smajlet; 30 April 2018, 14:01.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #42
                          Så fint det blir i karet. Så modigt och spännande att ha ett äventyr till att följa!!! Så kul att flera kavlar upp ärmarna och satsar på diskus.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            #43
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Så fint det blir i karet. Så modigt och spännande att ha ett äventyr till att följa!!! Så kul att flera kavlar upp ärmarna och satsar på diskus.
                            Tackar, ska leta runt lite bland dom som säljer diskus och se om jag hittar något fint.

                            Dinna diskusar är väldigt finna som du har i dit vision 450. Vilken sort är det?

                            försöker läsa igen ditt inlägg på 500+ sidor

                            mvh
                            Senast redigerad av smajlet; 01 May 2018, 18:02.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #44
                              Ursprungligen postat av smajlet

                              Tackar, ska leta runt lite bland dom som säljer diskus och se om jag hittar något fint.

                              Dinna diskusar är väldigt finna som du har i dit vision 450. Vilken sort är det?

                              försöker läsa igen ditt inlägg på 500+ sidor

                              mvh
                              Så roligt att du försöker traggla dig igenom en tråd som slirar vilt mellan förälskelser och katastrofer. Tack!! De diskusarna var av en blå-turkos proflora typ. En lite högre form sägs det. Men för min del ser de alldeles vanliga ut.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                #45
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Så roligt att du försöker traggla dig igenom en tråd som slirar vilt mellan förälskelser och katastrofer. Tack!! De diskusarna var av en blå-turkos proflora typ. En lite högre form sägs det. Men för min del ser de alldeles vanliga ut.
                                Jag har fastnat för just för turkosa diskus.
                                Stämmer det att dom får sin färg senare i uppväxten?

                                mvh

                                Kommentar

                                Arbetssätt...