Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    #16
    Klicka på bilden för större version

Namn: 3C794443-1F1F-44CD-93B0-4A801B85837C.jpeg
Visningar: 980
Storlek: 339,2 KB
ID: 2383822Klicka på bilden för större version

Namn: 9296A56C-4DA4-41E9-932B-2C3222D48BFB.jpeg
Visningar: 549
Storlek: 352,3 KB
ID: 2383821 Ja då var helgen över för den här gången
    Men den är strax tillbaka så gå ingen stans.

    Hoppas ni haft en underbar helg. Jag har arbetat med akvariet under hela helgen så nu är jag trött.

    Tyvärr fick jag lära mig något nytt när man tillsätter fisk i ett ny fyltt akvarium. Trots att jag tog det lugnt så höl jag på att förlora alla fiskarna i karet.

    Jag reagerade snabbt och plockade ur fiskarna till baljorna dom förberedes i för att anpassas till det nya vattnet.

    Alt tyder på att fiskarna led av syrebrist i vattnet.
    3 st stakars fiskar klarade inte av det och miste livet

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      #17
      Sista bilden för idag sov gott. Testar månljus som behövs för diskusen.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 2A145686-31C2-4A6D-938F-047244021D98.jpeg
Visningar: 472
Storlek: 284,6 KB
ID: 2383826

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #18
        Ursprungligen postat av smajlet
        Har kollat runt lite på diskusar och hittat Pigeon blood som verkar rätt fin
        Det är ingen Pigeon Blood du la upp bild på, dock en fin fisk

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #19
          Syrebrist i nyfyllt kar? Hur menar du då?

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            #20
            Ursprungligen postat av LoGeek
            Syrebrist i nyfyllt kar? Hur menar du då?
            Jag mistänkte att det inte var någon figeon Blood, ser mer ut som en Snake skin, ja det är mycket nytt att lära sig om Diskusar =).

            Alla fiskarna började flytta runt upp och ner på, jag mätte direkt nitriter/nitrater och det var noll, PH låg på 6,5 det är en skillnad mot det vattnet dom kom från som låg på 7,5.
            Kan även bero på att vattnet innehöll för mycket luftbubblor som satte sig på gälarna?

            Hur som helst så gick det bra att släppa i dom några timmar senare och dom var överlyckliga och simmade på som vanligt i akvariet =).

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #21
              Yes, fina Checkerboard Pigeon.

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                #22
                Nu ser det bättre ut med svart bakgrund, istället för blåa plastsäckar.
                Vattnet har klarnat upp en del åxå och lite fler bakgrundsväxter bakom roten

                Svårt att vänja sig vid att Rockzolid bakgrunden är borta men det blir nog bra när diskusarna är i karet
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_E4070[1].JPG
Visningar: 507
Storlek: 263,1 KB
ID: 2384537

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  #23
                  Det ser fint ut! Hur gjorde du bakgrunden? Målat?

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    #24
                    Ursprungligen postat av Nando
                    Det ser fint ut! Hur gjorde du bakgrunden? Målat?
                    Hej

                    Jag gjorde en väldigt bilig variant.
                    Mätte storleken på glasskivan fram, och klippte till en kartongbit i wellpapp och köpte en rulle svart inslagningspapper på Ikea för 19kr

                    Rullade ut det svara pappret med svart sida nerått och la den måttklippta kartongen över.

                    Pappret från Ikea är 70 cm brett.
                    Placerade kartongbitten centrerat med lika mycket inslagningspapper runt om alla kanter.

                    Vikte sedan över kanterna mot wellpappen och tejpade fast den runt om.

                    Sedan lyfte vi den in bakom akvariet och tejpade fast den på aluramen runt om.

                    Smidigt om man vill byta färg mm.

                    Mvh

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      #25
                      Okej, kul att något så enkelt också kan bli bra!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #26
                        Smart lösning med bakgrunden.......men jag tyckte ju om din steniga Men det blir säkert kanon när växterna växt lite och diskusarna är i. Har du hittat dina diskusar ännu?

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          #27
                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Smart lösning med bakgrunden.......men jag tyckte ju om din steniga Men det blir säkert kanon när växterna växt lite och diskusarna är i. Har du hittat dina diskusar ännu?
                          Ja det ser lite tråkigt och tomt ut nu speciellt när det knappt finns fisk i karet. Jag har inte tittat runt mer en på Herkules zoo och då är det Pigeon Blood som ser bra ut och storleksmäsigt så är den storleken bra kostar 295 kr/st dom har åxå mindre diskusar för 195 kr/st, men dom har inte de färgerna jag vill att dom ska ha. Men sen så är dom i ett kar i en butik och dom gör sig kanske inte riktigt bra där i färgerna. Vill ha lika praktfulla som dina men har inte den ekonomin just nu =).

                          Jag ska försöka komplettera upp höger sida med någon stor stor rot eller flera rötter. Vill hitta något begagnat eftersom den då redan är urlakad =), vill inte ha svartvatten i karet =).

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            #28
                            Igår blev det sent i säng och upp med tuppen =/ lite trött i dag =).

                            Men det tog tid att bygga om den gamla ljusrampen med ny teknik.

                            Ordnade så man kan släcka ner halva karet så det blir skugga och ljus på var derra sida.
                            eftersom diskusarna både ogillar ljus och gillar det =).

                            Ersatte 2 st T8 58 watts rör med 4 st t5 80 watt. förut hade jag 6X80 watt och det blev för ljusstarkt i hela karet.
                            Nu finns det möjligheter att välja lite på att ha 2 släckta av 4 st rör eller alla tända samtidigt samt att jag kan välja vilken del av akvariet som ska ha ljus fokus.

                            Natt belysning finns åxå i form av en ledslinga i ljusrampen som går igång innan rampen släcker ner i två faser, förhoppningsvis blir det lite lungnare start och avslut på det starkare juset.
                            några timmar på natten är det helt släckt. Det starkare ljusskenet i vänster sida tänkte jag på lite starkare månljus.

                            Är inte färdig riktigt med alt bara lagt det på plats en så länge.

                            Man kan säga att jag har gjort en simulering på soluppgång och nedgång med hjälp av 3 olika tidur. Man tager vad man haver =).

                            Observera att det var mörkt när jag tog bilderna och ljuset blir inte så starkt i verkligheten.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_E4089[1].JPG
Visningar: 490
Storlek: 316,9 KB
ID: 2384607


                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_E4088[1].JPG
Visningar: 467
Storlek: 278,4 KB
ID: 2384608

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              #29
                              Här är diskusen på Herkules jag tittade på.


                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4044[1].JPG Visningar:	1 Storlek:	483.8 kB ID:     	2384610

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4042[1].JPG
Visningar: 444
Storlek: 431,5 KB
ID: 2384611
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4045[1].JPG
Visningar: 450
Storlek: 454,3 KB
ID: 2384612
                              Men som sagt jag har bara börjat titta efter diskus och vill titta lite till, det är en del att tänka på när man tittar efter bra diskusar. Sen avgör ju priset vilken kvalitet på diskusen den har.

                              Det är ju alt mellan himmel och jord man ska se över =).
                              Senast redigerad av smajlet; 27 April 2018, 05:21.

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                #30
                                kollade på diskus på lunchen åxå herkules zoo
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4096[1].JPG
Visningar: 460
Storlek: 441,6 KB
ID: 2384618Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4095[1].JPG
Visningar: 468
Storlek: 385,4 KB
ID: 2384619Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4094[1].JPG
Visningar: 496
Storlek: 373,2 KB
ID: 2384620

                                Kommentar

                                Arbetssätt...