Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Filmen kan jag inte se på normal väg, utan får trixa med knapptryck och skit... Men, det ser ut som att den ena söker något att äta - det är ju ett gott tecken.
    Jag hade pytsat i något levande, eller varför inte kolla om du kan trigga igång käkandet med lite röda-mygglarvs-godis?
    Har en go blandning på mygglarver frysfoder då, röda, svarta och något annat.
    Dom äter faktiskt när man spejar genom dörrspringan, dom tror inte jag är där

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Det ser så ut, ja. Du har en dominant där. Återstår att se om det är sama kön på dom, eller om det kan vara steg mot utparning.
      Ja det är något som inte funkar längre när jag lägger ut filmerna på zoopet, det fungerade för några veckorsedan.
      Jag kollade på bilderna på Diskusforum.se tror jag det hete, och det ser ut som jag har en av varje kön då

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av smajlet
        Har en go blandning på mygglarver frysfoder då, röda, svarta och något annat.
        Dom äter faktiskt när man spejar genom dörrspringan, dom tror inte jag är där
        Det låter bra! Då verkar det som att käkandet kommit igång hyfsat - och de här två behöver käka upp sig rejält.


        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av smajlet
          Ja det är något som inte funkar längre när jag lägger ut filmerna på zoopet, det fungerade för några veckorsedan.
          Jag kollade på bilderna på Diskusforum.se tror jag det hete, och det ser ut som jag har en av varje kön då
          Hur kollar du könsskillnaderna?
          Man ser på filmsnutten att den enes agerande är dominant. Att vaja med kroppen så som den dominante gör visar att den visar viss aggression.
          Du ser att den andra inte svarar alls.
          När det handlar om utparning är det helt andra kroppssignaler som gäller.


          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Hur kollar du könsskillnaderna?
            Man ser på filmsnutten att den enes agerande är dominant. Att vaja med kroppen så som den dominante gör visar att den visar viss aggression.
            Du ser att den andra inte svarar alls.
            När det handlar om utparning är det helt andra kroppssignaler som gäller.

            Jag ser på det som att jag har dessa två som stämer överens med dessa bilderna. men jag tror mer på det du säger om dominansen man kan ju inte vara säker förens dom har parat ut sig.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Hane.JPG
Visningar: 226
Storlek: 19,9 KB
ID: 2411386
            Hona
            Klicka på bilden för större version

Namn: Hona.JPG
Visningar: 217
Storlek: 17,5 KB
ID: 2411387

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av smajlet
              Jag ser på det som att jag har dessa två som stämer överens med dessa bilderna. men jag tror mer på det du säger om dominansen man kan ju inte vara säker förens dom har parat ut sig.
              Klicka på bilden för större version

Namn: Hane.JPG
Visningar: 226
Storlek: 19,9 KB
ID: 2411386
              Hona
              Klicka på bilden för större version

Namn: Hona.JPG
Visningar: 217
Storlek: 17,5 KB
ID: 2411387
              OK, jag är med på vad du menar. Jag tror dock att de två teckningarna är något generaliserande.
              Det kan givetvis vara så att det är en hona och hane du har där.
              Det beteende som man ser på filmen är att en av dom - troligtvis en hane - visar upp sin dominans, och den förmodade honan inte är med på noterna.
              Är hanen och honan i någorlunda fas uppvisar dom ett helt annat rörelsemönster och "parsignalerar" på ett specifikt sätt.

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                OK, jag är med på vad du menar. Jag tror dock att de två teckningarna är något generaliserande.
                Det kan givetvis vara så att det är en hona och hane du har där.
                Det beteende som man ser på filmen är att en av dom - troligtvis en hane - visar upp sin dominans, och den förmodade honan inte är med på noterna.
                Är hanen och honan i någorlunda fas uppvisar dom ett helt annat rörelsemönster och "parsignalerar" på ett specifikt sätt.
                Det är den underlägsne jag trode var hanen som man ser är ryggfenan spetsig mot slutet som bilden för hanen.
                Vi får se vad som händer här i karet, bara dom inte bråkar för mycket för dom kan inte bli tillbaka flytade till 720 förens dom äter ordentligt och det gör dom inte längre.

                Jag har en ciklidmix med myglarver från svart vit rött samt tångräkor sandräkor spenat musslor mm.
                Den luktar mumma och skulle dra till sig vilket djur som helst i mitt 720 kar

                Men den ene var frame när den flöt på ytan sen åxå på bottnen, nu ligger den där och skitar ner vattnet.
                Lite tröttsamt att man ger dom mat och ska plocka suga upp det efter tre minuter?

                Blir ett jädra jobb
                Det får dock liga att bra tag så dom kan få en chans att ta för sig.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  OK, Nicklas! Jag kollade inte på själva könsfördelningen så noga - på filmerna.
                  Kanske är det då en dominant hona, som just nu har "the upper hand". Vi får se vad som händer framgent.
                  Testa med att lägga ytterst lite mat i karet då du matar, bara några korn åt gången till att börja med - då slipper du en massa mat som blir liggandes och skitar ner.
                  Med levande mat uppstår inte dessa problem så lätt, och de blir helt knas-crazy av lust och glädje av att få jaga sin mat själva.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Känner att jag måste skriva om något jag har funderat på länge.

                    När man tittar på filmer med ljud så är ju bruset från filter, syre stenar mm ganska överväldigande. Något man inte hör är ljudet av eventuella innerfilter. Borde inte detta störa fiskarna, tänk er själva att leva i ett konstant brus, även fiskar har hörsel.

                    Ett ytterfilter (avskärmat) med ett utblås som inte "skvalpar" borde ur fisk synpunkt vara betydligt trevligare.

                    Bara en fundering som är allmän...
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      OK, Nicklas! Jag kollade inte på själva könsfördelningen så noga - på filmerna.
                      Kanske är det då en dominant hona, som just nu har "the upper hand". Vi får se vad som händer framgent.
                      Testa med att lägga ytterst lite mat i karet då du matar, bara några korn åt gången till att börja med - då slipper du en massa mat som blir liggandes och skitar ner.
                      Med levande mat uppstår inte dessa problem så lätt, och de blir helt knas-crazy av lust och glädje av att få jaga sin mat själva.
                      Ja har en tunn slang jag suger upp det med
                      Jobigast för mig är ju att jag bara kör med RO vatten och inte kan ta bara ur kranen, för då hade man kunnat hantera det mycket smidigare då avlopp och kran är 50 cm från akvariut

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Känner att jag måste skriva om något jag har funderat på länge.

                        När man tittar på filmer med ljud så är ju bruset från filter, syre stenar mm ganska överväldigande. Något man inte hör är ljudet av eventuella innerfilter. Borde inte detta störa fiskarna, tänk er själva att leva i ett konstant brus, även fiskar har hörsel.

                        Ett ytterfilter (avskärmat) med ett utblås som inte "skvalpar" borde ur fisk synpunkt vara betydligt trevligare.

                        Bara en fundering som är allmän...
                        Nu hör du åxå ljudet av backspolningen i bakgrunden till mitt RO filter.
                        Jag satt och vänta 15 minuter på att det skulle bli klart och passade på att få njuta av diskusen och då hände en massa saker

                        Det är annars väldigt mycket tystare, men jag kan hålla med om att ett yterfilter borde ju vara väldigt gott då ljuden är utanför.

                        Akvariumet som dom går i nu är annpassade till räkodlingen jag håller på med, och körsbärsräkorna och mina amanos har flyttat upp till 720 karet och de trivs väldigt bra.
                        I alla fal körsbärsräkorna, dom går med rom åxå

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Som jag skrev, min frågeställning är allmän och syftar inte alls på dina filmer och akvarier.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Som jag skrev, min frågeställning är allmän och syftar inte alls på dina filmer och akvarier.
                            Ja jag som dyslektiker läste ju inte ordentligt, som vanligt. Alt för vanligt att man snabbar på med ögonen

                            Jag har tänkt på samma sak som dig
                            Jag stör mig fruktansvärt på ljus, och tycker mina yterfilter är jobbiga att höra på.
                            Har stält dom på en kudde och lag över 5 filtar svepta runtom och även tre extra kudar på sidorna, dock kan jag höra ljuden ändå.

                            Trots min grava hörselskada, hör jag extremt bra när det är dova ljud, men uppfattar inget ovanför 4000 hertz utan mina höraparater.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Hmm, jag har bara använt Eheim filter och då har ljudet från dem aldrig varit något problem, om de inte tagit in tjuvluft och "snorklat".
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Hmm, jag har bara använt Eheim filter och då har ljudet från dem aldrig varit något problem, om de inte tagit in tjuvluft och "snorklat".
                                Eheim classic kanske, väldigt bra filter.
                                jag har ju dessa sunsun 404b cuv 9w
                                extremt svåra att få tyst på, när man väl får tyst på dom är det dags för rengörning av filtret igen.

                                när man öppnar ett sånt filter är det pricis som om det var vaccum i det och sen när det är ihop är det hur mycket luft som helst i det.

                                man får stå på knä och hålla filtret i famnen och gunga ruska det fram och tillbaka och då släpper luftfickorna.

                                men vilket arbete

                                Kommentar

                                Arbetssätt...