Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Det är kanonfint!
    Tack nu är det bra igen, och nu ska det frodas och bara vara.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Tycker också att det är fint nu. Kul att se att det verkar gå på rätt håll.

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Dom äter tyvärr ingen mat, provat under tre dagar nu
        har testat med vitlöksfodret jag har,
        oxhjärta annan nyttig väldoftande diskusfrysfoder.

        dom börjar se bättre ut men inte mycket.

        matten är totalt ointressant.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 87F84B7C-BCB9-4B39-A676-1F29A65EA029.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 1,01 MB
ID: 2411179
        Senast redigerad av smajlet; 30 November 2019, 11:11.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Dom är dock intresserade och kommer fram till rutan, dock får man inte göra förhastade rörelser.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 02D79878-1928-4C8D-A639-D14C5648A814.jpeg
Visningar: 184
Storlek: 500,8 KB
ID: 2411181

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Tålamod. Det var väl kvällen 27:e du satte dem i karantän. Vänta utan att försöka med ny mat, låt de bara ha lugn och ro, nu har du provat flera olika sorters mat, gör inte det utan ta bara den maten de är van vid och det du brukar äta och när de är hungriga äter de. Det är väl bara en som ser mager ut, normalt klarar det ju några veckor utan mat. Har du fått upp temperaturen ordentligt i karet så kåt värmen göra sitt, så kommer säkert matlusten snart. Att de är uppmärksamma och intresserade är ju ett jättepositivt. En sjuk diskus brukar ju bara stå i ett hörn. Så håll ut, ha tålamod så löser det sig säkert.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Tålamod. Det var väl kvällen 27:e du satte dem i karantän. Vänta utan att försöka med ny mat, låt de bara ha lugn och ro, nu har du provat flera olika sorters mat, gör inte det utan ta bara den maten de är van vid och det du brukar äta och när de är hungriga äter de. Det är väl bara en som ser mager ut, normalt klarar det ju några veckor utan mat. Har du fått upp temperaturen ordentligt i karet så kåt värmen göra sitt, så kommer säkert matlusten snart. Att de är uppmärksamma och intresserade är ju ett jättepositivt. En sjuk diskus brukar ju bara stå i ett hörn. Så håll ut, ha tålamod så löser det sig säkert.
              Ligger på 33-34 grader nu och tänkte väll lämna det där så länge tills det kan bli aktuellt med sänkning.
              Dom får bara den maten dom haft det senaste halvåret men de är inte intresserade av matten als.

              Men vi låter dom vara och utan mat under 5 dagar tror jag och så får jag se om dom äter något sedan.

              Mvh

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Tog kort på diskusen nu fortfarande framme och tutar ut dock har dom inte ätit av maten som jag gav i morse så nu sög jag rent resterna på bottnen.

                och matar igen om fem dagar.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 61AF200B-3DBD-4A68-B8EF-771B552B0A15.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 1,73 MB
ID: 2411189
                Klicka på bilden för större version

Namn: 782FAB59-00BC-4D23-A306-CFBD2C10E4F3.jpeg
Visningar: 174
Storlek: 1,92 MB
ID: 2411190

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Sen som jag skrev i Thomas tråd så har jag en fjärilsciklid kvar av mina 12.

                  Och den ser inget vidare ut, har fått popeye.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 578401B9-1C38-42EA-8BCA-402C09780EF0.jpeg
Visningar: 177
Storlek: 460,2 KB
ID: 2411192
                  Den har varit finast i karet men när hans honor gick bort blev han blek och nedstämd.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 96E38EF9-6358-4433-BD93-4592EB6D629F.jpeg
Visningar: 123
Storlek: 260,7 KB
ID: 2411193

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Är det någon som vet vad man kan sälja de tre diskusen jag har kvar för.

                    Finns det något värde als i dom?

                    Nu när antalet minskat till 5 och två till försvann ur 720 karet så jagar kungen knäcktes och knekten jagar qurlicuncuren.

                    det är värre en tidigare.

                    känner att jag inte har råd att köpa flera diskus, och då faller det med tanke på antalet som är kvar.

                    Dom stakarna som är kvar kommer troligen att stressa ihjäl varandra. sen kommer det finnas en ensam diskus i akvariumet.

                    kungen som bossar över dom andra
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 1962BF05-B768-4DAF-B07C-FF7BB1B1398A.jpeg
Visningar: 156
Storlek: 470,4 KB
ID: 2411212
                    knäkten som blir jagad av kungen

                    Klicka på bilden för större version

Namn: EF180CB5-A0E1-4359-B5E6-1C85033E7AAE.jpeg
Visningar: 156
Storlek: 400,7 KB
ID: 2411213
                    och qurlicuncuren som blir jagad av knekten.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 09D1FFC8-480F-4EF1-99FD-771B8200B2F0.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 442,1 KB
ID: 2411214
                    och den ställer sig så här när den har blivigt jagad en stund
                    Klicka på bilden för större version

Namn: E5B03C55-AD76-4FE2-8259-5E4D4DF05742.jpeg
Visningar: 165
Storlek: 260,7 KB
ID: 2411215

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      På stork zoo sa dom att eftersom antalet minskade i början och kungen har kontrollen, så är det för enkelt för honom nu att ha kontroll på dem eftersom antalet är så litet.

                      men om det hade varit 10 som det var från början så hade han inte haft orken eller kunnat jaga alla.

                      det hade helt enkelt blivigt för mycket att hålla ordning på.
                      så rekommenderat är ju att öka på med ett antal så det är minst 10 men gärna upp mot 15 st.

                      15 st som är 10 cm totalt hade varit ok, men det blir en väldig massa pengar att lägga på fisk.

                      I den storleken kostar dom 750kr/st

                      jag köpte mina för 450kr st och det tycker jag är tillräckligt med pengar för en fisk.

                      Troligen kommer jag köpa 10-20 st gnistrande platinium scalarer. Istället för att lägga pengarna på nya diskus.

                      mycket fina fiskar till mycket mer hanterliga priser. Och helt underbara fiskar

                      har set DIY KING Joey med sina 30 st som fick para ut sig och bli 8-10 st totalt.

                      det finns två sorter och det viktiga är att det är den högra i bilden och inte den vänstra

                      det är mer skimer och glitter på den högra

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 08AA4B80-467A-46ED-BF4A-5FB2B1C2C73C.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 367,6 KB
ID: 2411217
                      Senast redigerad av smajlet; 30 November 2019, 21:10.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ja du smajlet , jag känner din frustration och förstår ditt beslut.... det är grymt trist. Men skall du inte vänta och se om dina tre sjuka klarar sig? Jag får lite känslan att du tar snabba beslut. Jag har just köpt åtta till från stork för 750 styck och dessutom kunde jag inte låta bli att köpa två till sist för 1200:- styck så nu finns inga pengar kvar i fiskbudgeten.... men visst hade jag gärna köpt allihop , även de sjuka för jag tror att det skulle kunna bli en jätte fin grupp. Men nu finns inga möjligheter....
                        ge inte upp riktigt än

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Ja du smajlet , jag känner din frustration och förstår ditt beslut.... det är grymt trist. Men skall du inte vänta och se om dina tre sjuka klarar sig? Jag får lite känslan att du tar snabba beslut. Jag har just köpt åtta till från stork för 750 styck och dessutom kunde jag inte låta bli att köpa två till sist för 1200:- styck så nu finns inga pengar kvar i fiskbudgeten.... men visst hade jag gärna köpt allihop , även de sjuka för jag tror att det skulle kunna bli en jätte fin grupp. Men nu finns inga möjligheter....
                          ge inte upp riktigt än
                          Givetvis ska jag se om dom två som är i sjukstugan klarar sig.
                          dom ser ut att må bättre men som sagt dom äter inte en.

                          men det gör dom nog till slut.

                          den tredje som jag flyttade över förre dom två som är i sjukstugan nu dog efter 4 timmar.

                          så jag har fem kvar just nu.

                          mvh

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Suck, jobbigt.....den som dog var det den som var så tunn över pannan? De andra två såg fortfarande rätt kraftiga ut. Hoppas det löser sig...

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Blir förvånad att butiken kan rekommendera att köpa 10 till när de dött så fort i karet. Och flertalet fjärilar har gått samma öde till mötes?

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Suck, jobbigt.....den som dog var det den som var så tunn över pannan? De andra två såg fortfarande rätt kraftiga ut. Hoppas det löser sig...
                                Ja det stämmer den var extremt spinkig och den dog någon dag innan jag flyttade de två andra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...