Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Suck, sjutton så trist, lider verkligen med dig. Tyvärr kan jag ju inte ge råd.... är helt enkelt inte där så att jag kan räkna ut vad det beror på. Hoppas du hänger i och knäcker nöten och inte ger upp din dröm om diskus.
    Jag har pratat med stork zoo och dom rekomenderade värmekuren med förhöjd värme för att driva ut eventuell parasit.

    Jag har ju bara tre diskusar som verkligen tigger efter maten, och ser ut att vara i prima skick, har två cobalt blue som ser sådär intreserade ut. men dom är med.
    Eventuelt blir det till att sälja av dom finaste diskusen så kanske man kan få en lite del tillbaka av vad dom 10 kostade.

    Just nu saknar jag mina trogna Scalarer som tiggde och fjäskade hela tiden, följde mig hela tiden med sin blick =).

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Riktigt tråkigt Smajlet. Förstår att det känns tungt.

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Elvis has left the building.
        Då ska vi se vilken diskus som står på tur nu då

        RIP

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Jätte tråkigt, vet ju hur det är. Tycker nog du skall försöka klara de du har och om du gör det kan du kanske komplettera med små scalarer och återställa ditt vackra kar men då även med tre, fyra elever kanske fem vackra diskusar. Även mina sjuka har ju repat sig och nu känns det ju verkligen som de som varit sjuka är de starkaste. Så kanske inte loppet är kört.
          håller fortfarande tummarna.

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Jätte tråkigt, vet ju hur det är. Tycker nog du skall försöka klara de du har och om du gör det kan du kanske komplettera med små scalarer och återställa ditt vackra kar men då även med tre, fyra elever kanske fem vackra diskusar. Även mina sjuka har ju repat sig och nu känns det ju verkligen som de som varit sjuka är de starkaste. Så kanske inte loppet är kört.
            håller fortfarande tummarna.
            Vi får hoppas på det bästa. Har ju nu förberet ett karantänkar ifall det blir dålig med någon av de två som verkar lite så där.

            Mvh.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Undrar lite hur jag ska tänka här.

              Har fem kvar av tio, man blir inte rik på att äga diskus.

              Dom inringade äter och kommer alltid fram till mig och tiger efter mat, speciellt dom stora blå cobolt blue.

              Dom som står och trycker vid bakrutan ser man knappt, en av dom har varit framme mer en den andra.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 78868169_826268651162992_6417381808303767552_n.jpg
Visningar: 211
Storlek: 94,0 KB
ID: 2411095

              Det är den uppe till höger

              Klicka på bilden för större version

Namn: 77324037_826269227829601_3114210000973594624_n.jpg
Visningar: 198
Storlek: 50,0 KB
ID: 2411096

              Å där fick jag en bild av den till vänster.

              Dom är inte så mörka i färgen. Blir så på samtliga när dom hamnar i fel vinkel mot led rampen.

              Dom är lika i färgen som mina två större diskus

              Klicka på bilden för större version

Namn: 76910265_826285074494683_1755751724020137984_n.jpg
Visningar: 193
Storlek: 59,4 KB
ID: 2411097

              Dessa två räknar jag som riskdiscus då dom beter sig avvikande i sitt sätt att röra sig samt att dom ignorerar maten när den kommer

              Mvh Nicklas



              Redigera eller ta bort detta

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Åter igen. Är inte någon kunnig diskushållare och har ju oftast hellre haft kvar diskusen i karet än satt de i karantän. Men är det tav och de inte äter och är mörkare och står och trycker i ett hörn ..... ja då hade jag nog startat värme behandling för att få fart på förbränningen sedan kanske väntat en eller två dagar på att mata för att se till att de har aptit och sedan låtit dessa två få så mycket mat de vill och låtit dem gå själva tills de är helt återställda. Men vågar inte säga att det är rätt eller fel. Viktigt när de går själva är ju att de får lugn och ro.

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Åter igen. Är inte någon kunnig diskushållare och har ju oftast hellre haft kvar diskusen i karet än satt de i karantän. Men är det tav och de inte äter och är mörkare och står och trycker i ett hörn ..... ja då hade jag nog startat värme behandling för att få fart på förbränningen sedan kanske väntat en eller två dagar på att mata för att se till att de har aptit och sedan låtit dessa två få så mycket mat de vill och låtit dem gå själva tills de är helt återställda. Men vågar inte säga att det är rätt eller fel. Viktigt när de går själva är ju att de får lugn och ro.
                  Jag har ju ett kar på 75 liter som dom kan få gå i och kanske kan höja till 32-34 grader.

                  mvh

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Här står den ene och trycker in med näsan mellan bakglaset och förfiltret.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 6BDC2AC1-F93D-4D5B-A801-098B14617A13.jpeg
Visningar: 191
Storlek: 331,5 KB
ID: 2411103
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 637E0FE7-ADB9-4DE7-900A-C95141B29AC3.jpeg
Visningar: 198
Storlek: 190,8 KB
ID: 2411104

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Den andre gömmer sig bakom stora roten.

                      kolade på nya discus hos Tonys i Trollhättan
                      men där har man inte råd med många.

                      kostade väll 750kr för 3,5” och 4” låg på 1200kr st det fanns åxå för 1700kr och mer där till.

                      Att ha discus tjäns mer som en klassfråga eller så får man göra som du gjorde Thomas, att köpa 20 småtingar och dra upp dom i tomt akvarium i 6 månader.

                      att köpa 10 diskus för 12000kr är ju inget man bara gör sådär.

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Så här ser det ut när jag matar med lite gott

                        tre är framme med en gång.
                        dom två andra drar sig undan en in bakom förfiltret och en sjunk ner bakom stora roten.

                        dom här två har slutat äta nu.

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Så nu är dom i karantän och dom ser väll ut att må sådär.

                          Den ene rev upp sidan när jag fångade in den

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 9B9283A6-11E8-49DA-A125-E45D2A7C58E4.jpeg
Visningar: 170
Storlek: 651,7 KB
ID: 2411108
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 58E0AD71-F448-4B77-A9F8-8947817CB2B2.jpeg
Visningar: 187
Storlek: 353,7 KB
ID: 2411109
                          Klicka på bilden för större version

Namn: B0BFAEA3-A5CC-4F08-95FF-384A4D57E4CD.jpeg
Visningar: 181
Storlek: 281,9 KB
ID: 2411110
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DD1AFB3E-8000-4DF1-BA2A-A28FF9DE2741.jpeg
Visningar: 177
Storlek: 504,4 KB
ID: 2411111

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Skönt, tror att du får bättre koll nu. Klarar växterna 33 grader? Jag håller ju 29,5 i mina kar och märker ju att växterna inte trivs...
                            funderar du på att köpa till några fler så har ju patric många stora betydligt biligare än tony. Små säljer patric för 50 kronor just nu

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Skönt, tror att du får bättre koll nu. Klarar växterna 33 grader? Jag håller ju 29,5 i mina kar och märker ju att växterna inte trivs...
                              funderar du på att köpa till några fler så har ju patric många stora betydligt biligare än tony. Små säljer patric för 50 kronor just nu
                              Ok får kolla med dem. Hur små är dom diskusen?

                              växterna som är i karantän är inget märkvärdigt.
                              men den ene kalar jag för cabomba dock tror jag den heter sessiflora eller nåt?

                              mvh

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Kan som sagt inget om växter heller

                                Kommentar

                                Arbetssätt...