Ciklidakvarium uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • MickeE
    svarade
    Då var vi igång

    PH 8,0 KH 6 Temp 26 samt en tillfällig pelare i källaren rakt under bygget

    Blev 4 av varje familj till att börja med så 12 små rackare simmar omkring nu och verkar trivas rätt bra ihop än så länge.
    Golden samt 2 andra sorter vi helt missade att ta namnen på, inte så rutinerade än.
    Någon som direkt ser vad de heter?

    Skulle gärna ha ett par Metriaclima sp "zebra chilumba" Maison Reef med om de kan tänkas funka ihop med dessa?

    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium Dag 2.JPG
Visningar: 296
Storlek: 258,2 KB
ID: 2383403Klicka på bilden för större version

Namn: röd 1.JPG
Visningar: 149
Storlek: 189,7 KB
ID: 2383407
    Klicka på bilden för större version

Namn: golden 1.JPG
Visningar: 120
Storlek: 230,2 KB
ID: 2383404Klicka på bilden för större version

Namn: röd gul blå 1.JPG
Visningar: 146
Storlek: 147,5 KB
ID: 2383405Klicka på bilden för större version

Namn: blå 2.JPG
Visningar: 131
Storlek: 198,0 KB
ID: 2383406








    Lämna en kommentar:


  • MickeE
    svarade
    Tack!
    Fyllt upp klart nu och pumpen är igång.
    Nedre cellplasten har sjunkit en knapp mm på vardera kortsida men övre cellplasten verkar göra vad den ska för att kompensera.

    PH mätning idag visade 7,0 och väntar på att tempen ska stabilisera sig, ligger runt 25 nu.
    Fick ju höra att kalkstenen skulle hjälpa till att höja PH något så stämmer det gissar jag att jag kanske kan vänta lite högre värden vartefter?


    Åker förbi lokala zooaffären imorrn och pratar om KH vilket jag helt missat att det var viktigt.
    Då jag var där sist pratade han bara PH och Nitrit.

    Behöver även läsa på om hur jag bäst agerar då det är dags att släppa in lite fisk för att inte spä på revirbeteenden etc.
    Spännande och mycket att lära än.


    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Kanonkul projekt, och kul att få följa med. Tror att det blir minst lika bra med ett bord framför akvariumet. Lyckas du bara få ditt vatten tillräckligt hårt kan jag bara varmt rekommendera Malawiciklider. Där hittar du massor av olika arter som har stor variation men ändå samma krav. Jag är lika nervös vid varje vattenbyte.....trots att jag haft akvarium länge så känns det alltid lite oroligt när man fyller på flera hundra liter vatten i sitt hem....
    Lycka till med ditt trevliga projekt.

    Lämna en kommentar:


  • MickeE
    svarade
    haha Inte jag som bestämmer här hemma men ska jobba på en ommöblering på sikt, blir nog kortändan av matbordet som möter akvariet men förhandlingarna pågår än.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ska inte en soffa vara vänd mot akvariet? Du har den väl inte mot en tv istället?!

    Lämna en kommentar:


  • MickeE
    svarade
    Tack för tipsen!

    Började fylla i vatten ikväll och har runt 230l kvar, verkar hålla än men man trippar lite på tå.

    Spånskivan är en laminatbeklädd spånskiva av god kvalité så visst skydd finns även om spån såklart kanske ej var bästa valet.
    Nu får det bära eller brista

    Nej vi klär in baksidorna så man bara ser från vardagsrummet.
    Håller som bäst på att försöka montera ihop en FX6 pump för fösta gången, dom skickade med något blått 50mm filter jag skulle skära till en bit av men tycker pumpen verkar vara rätt komplett utan det.
    Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium 4.jpg
Visningar: 191
Storlek: 229,8 KB
ID: 2383307

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Jag hade nog bytt plats på spånskivan och plyfan, eller hellre bytt ut spånskivan på plyfa där också.
    Jag är nämligen misstänksam att spånskivan suger åt sig fukt.

    Annars jätterolig lösning, som en tavla på väggen. Men det är väl inte meningen att man skall se in i rummet bakom?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Oroa dig inte, du har fixat det perfekt!

    Lämna en kommentar:


  • MickeE
    svarade
    Ja det verkar vara en del kvar att tänka på
    Inte vågat börja fylla än då jag fortfarande är osäker på bottendelen av bänken. 12mm formplyfa som jag hoppas kunna fördela vikten på den underliggande 30mm S80 cellplasten.
    Lite rädd för att den inte fördelar vikten bra nog.. eller så är jag bara för feg.
    Cellplasten upptill låter ju mer ok då den får ett jämnare tryck.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Just den här gången så är du väl ingen lyckost eftersom du ska ha afrikanska ciklider Då hade det varit mer passande med PH 8-9 och KH på 15...
    Det annars enskilt viktigaste värdet för en akvarist är KH-värdet!

    Lämna en kommentar:


  • MickeE
    svarade
    Jasså? Är okunnig på det här med PH men gjorde ett test innan vi drog igång detta som visade på den siffran. ( ej kommunalt vatten)

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    6.5 i kranen?! Vilken lyckost...

    Lämna en kommentar:


  • MickeE
    svarade
    Tacktack,
    Håller på att läsa på om ciklider men lutar mot Malawi.
    Har lite lågt PH värde i kranen ( 6,5) så hört att man ska ladda på med kalksten ( vilket sambon är glad över då hon gillar vita stenar så blir ju win-win

    Lämna en kommentar:


  • MickeE
    svarade
    Tack för svaret
    Det var ju lugnande svar rörande övre cellplasten, är S80 och jag hoppas plyfan i botten fördelar tillräckligt på nedre cellplasten med.
    Gör ett litet experiment på garageuppfarten inatt då jag placerat bilen på liknande plyfa/cellplast combo med spillbitarna från bygget.
    Däcken motsvarar ungefär lecans bredd.
    Ska testa att dra ut karet lite från vägg imorrn för ny mätning då det är lurigt att mäta nu som det står.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Det där ser ju kalas ut Blir det malawi, Tanganyika? Isåfall mycket, mycket sten och i olika storleker och i mitt tycke endast EN stentyp! Sen lite vallesneria vid gavlarna är väldigt snyggt och så kan man gömma insug, utblås där Ska bli kul att följa projektet (som nästan är klart)!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...