Ciklidakvarium uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeE
    • April 2018
    • 12

    Ciklidakvarium uppstart

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        akvarium 3.jpg Visningar:	1 Storlek:	169.3 kB ID:     	2383271 Hej
    Håller som bäst på att komma igång med ett akvarium och var många år sedan jag sysslade med detta.

    Byggt en egen liten bänk men blir väldigt osäker på hållbarheten på den cellplast jag valt.. blev Byggmax enklaste modell då det var vad som fanns tillgängligt den dagen.
    Sedan lutar akvariet nu på längden 2mm på 1500mm och ca 1mm på 600mm på djupet.
    Är det inom "ok" gränser?
    Någon som har tankar kring valet av cellplast?
    Från golv:
    30mm cellplast
    10mm formplyfa
    3 staplar Leca
    30mm Laminerad spånskiva
    30mm cellplast
    Akvarium.

    Och hur många grottor brukar man planera in för ca 10 fisk?

    Tacksam för idéer och ev förbättringar.

    Med vänlig hälsning
    Micke
    Senast redigerad av MickeE; 13 April 2018, 16:58.
  • MickeE
    • April 2018
    • 12

    #2
    Och här kommer själva bänken Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium 2.jpg
Visningar: 168
Storlek: 447,7 KB
ID: 2383273

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Vilken cellplast har du köpt? S80 EPS? I så fall tål den ca 80 kPa och du når inte över 10 kPa om hela karet ligger mot plasten.

      Är det 1 mm lutning på djupet på bägge sidor och åt samma håll? Annars är bottenglaset vridet.
      Senast redigerad av LoGeek; 13 April 2018, 19:38.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Det där ser ju kalas ut Blir det malawi, Tanganyika? Isåfall mycket, mycket sten och i olika storleker och i mitt tycke endast EN stentyp! Sen lite vallesneria vid gavlarna är väldigt snyggt och så kan man gömma insug, utblås där Ska bli kul att följa projektet (som nästan är klart)!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MickeE
          • April 2018
          • 12

          #5
          Tack för svaret
          Det var ju lugnande svar rörande övre cellplasten, är S80 och jag hoppas plyfan i botten fördelar tillräckligt på nedre cellplasten med.
          Gör ett litet experiment på garageuppfarten inatt då jag placerat bilen på liknande plyfa/cellplast combo med spillbitarna från bygget.
          Däcken motsvarar ungefär lecans bredd.
          Ska testa att dra ut karet lite från vägg imorrn för ny mätning då det är lurigt att mäta nu som det står.

          Kommentar

          • MickeE
            • April 2018
            • 12

            #6
            Tacktack,
            Håller på att läsa på om ciklider men lutar mot Malawi.
            Har lite lågt PH värde i kranen ( 6,5) så hört att man ska ladda på med kalksten ( vilket sambon är glad över då hon gillar vita stenar så blir ju win-win

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              6.5 i kranen?! Vilken lyckost...

              Kommentar

              • MickeE
                • April 2018
                • 12

                #8
                Jasså? Är okunnig på det här med PH men gjorde ett test innan vi drog igång detta som visade på den siffran. ( ej kommunalt vatten)

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Just den här gången så är du väl ingen lyckost eftersom du ska ha afrikanska ciklider Då hade det varit mer passande med PH 8-9 och KH på 15...
                  Det annars enskilt viktigaste värdet för en akvarist är KH-värdet!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • MickeE
                    • April 2018
                    • 12

                    #10
                    Ja det verkar vara en del kvar att tänka på
                    Inte vågat börja fylla än då jag fortfarande är osäker på bottendelen av bänken. 12mm formplyfa som jag hoppas kunna fördela vikten på den underliggande 30mm S80 cellplasten.
                    Lite rädd för att den inte fördelar vikten bra nog.. eller så är jag bara för feg.
                    Cellplasten upptill låter ju mer ok då den får ett jämnare tryck.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Oroa dig inte, du har fixat det perfekt!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Jag hade nog bytt plats på spånskivan och plyfan, eller hellre bytt ut spånskivan på plyfa där också.
                        Jag är nämligen misstänksam att spånskivan suger åt sig fukt.

                        Annars jätterolig lösning, som en tavla på väggen. Men det är väl inte meningen att man skall se in i rummet bakom?

                        Kommentar

                        • MickeE
                          • April 2018
                          • 12

                          #13
                          Tack för tipsen!

                          Började fylla i vatten ikväll och har runt 230l kvar, verkar hålla än men man trippar lite på tå.

                          Spånskivan är en laminatbeklädd spånskiva av god kvalité så visst skydd finns även om spån såklart kanske ej var bästa valet.
                          Nu får det bära eller brista

                          Nej vi klär in baksidorna så man bara ser från vardagsrummet.
                          Håller som bäst på att försöka montera ihop en FX6 pump för fösta gången, dom skickade med något blått 50mm filter jag skulle skära till en bit av men tycker pumpen verkar vara rätt komplett utan det.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium 4.jpg
Visningar: 191
Storlek: 229,8 KB
ID: 2383307

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Ska inte en soffa vara vänd mot akvariet? Du har den väl inte mot en tv istället?!

                            Kommentar

                            • MickeE
                              • April 2018
                              • 12

                              #15
                              haha Inte jag som bestämmer här hemma men ska jobba på en ommöblering på sikt, blir nog kortändan av matbordet som möter akvariet men förhandlingarna pågår än.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...