Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Fick nyss veta att det finns röda smyckestetror från en svensk leverantör nu. I det läge mitt lillkar nu är, med mask och pågående behandling, har jag dock valt att avstå från att beställa. Förhoppningsvis finns de fortfarande att få tag på när lillkaret är friskt igen.

    Mitt i allt det tråkiga med lillkaret gläds jag åt mina tetrayngel i mellankaret. Det finns minst fem yngel i varierande storlek av fantomtetra och åtminstone lika många av kolglödstetra. Det är så roligt att se hur de växer samt att det löpande dyker upp fler minisar. En kul grej med ynglen är att de är utfärgade från början. Både kolglödstetrorna och fantomtetrorna har starka, fina färger direkt när jag upptäcker dem bland växterna. Ofta är de klart finare än de vuxna i färgen.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack snälla ni! Hittills har tre räkor dött (av ca 30). Alla fiskar lever. Den som har synlig mask i rumpan verkar okej. Maskarna syns mer nu men har blivit krokiga och tappat färg. Jag uppfattar det som positivt. Imorgon kväll ska jag göra ett 80 procentigt vattenbyte. Gissar att fler räkor stryker med innan dess. Lyckas flertalet överleva och ingen fisk, men alla maskar, dör så är jag nöjd. Sedan ska behandlingen upprepas om tre veckor.

    Lämna en kommentar:


  • Fiskburken
    svarade
    Hoppas det hjälper utan dödsfall! Sjukdomar/parasiter är helt klart det minst roliga med denna hobby.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Tack Mats och Smajlet! Medicinen är i nu. Ännu har ingen dött men det är kanske bara en tidsfråga. Jag har köpt nya hävertar, håvar, hinkar, svampar och algskrapor. Ska bli strikt med att inte blanda något mellan karen. Förhoppningsvis är de övriga karen inte smittade.
    Ja, jag säger det igen; hoppas att skiten försvinner för gott nu!
    Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack Mats och Smajlet! Medicinen är i nu. Ännu har ingen dött men det är kanske bara en tidsfråga. Jag har köpt nya hävertar, håvar, hinkar, svampar och algskrapor. Ska bli strikt med att inte blanda något mellan karen. Förhoppningsvis är de övriga karen inte smittade.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Nu har medicinen kommit och det blir därmed till att starta behandlingen i helgen. Håll tummarna för att det går bra...
    Det får vi hoppas på

    mvh

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Tummar hålles!
    Hoppas allt fixar till sig!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu har medicinen kommit och det blir därmed till att starta behandlingen i helgen. Håll tummarna för att det går bra...

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Har så mycket att göra på jobbet nu att det nästan känns som att jag bara jobbar, stressar med barnens grejer och sover. Matar och byter vatten i karen, mer blir det inte.

    Medicin mot callamanus är beställd och på väg. Har läst att flera rekommenderar dubbel dos Sera Nematol. Det känns dock konstigt att avvika från instruktionen, så skulle man ju inte göra vid medicinering av människor. Är det någon som vet varför det skulle behövas dubbel dos eller som har egen erfarenhet?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack Inger. Jag ska börja med att behandla lillkaret, som jag vet är drabbat. Avvaktar med de andra. Osäker på vilken medicin jag ska ta dock. Måste läsa på mer innan jag beställer.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Tack för filmen Mats! Den hade jag inte sett tidigare. Mycket intressant!

    Igår när jag satt och tittade i lillkaret såg jag något mycket oroväckande. Det ser ut som att en av apistohonorna har callamanus cotti. Det var ganska länge sedan jag köpte ny fisk till det karet, trifasciatorna är de nyaste. Men efter att ha läst på lite förstår jag att problemet inte behöver ha kommit med dem utan att masken kan ha funnits sedan tidigare även om jag inget sett. Nu blir det alltså till att behandla det karet. Frågan är om jag borde behandla samtliga kar eftersom det tydligen är ganska smittsamt och jag inte är helt strikt med vilka håvar, hävertar osv. jag använder. Samtidigt vill jag inte utsätta potentiellt friska kar med medicin i onödan. Jag tittar alltid noga på mina fiskar vid matning och jag har inte sett något på någon annan än apistohonan i lillkaret. Har dessutom räkor i samtliga kar och dessa sägs ju stryka med om man använder den effektivaste medicinen. Knepigt. Och tråkigt.
    Usch så tråkigt Nando. Svårt att råda om du skall behandla alla kar. Det är ganska många år sedan jag hade eländet på mina bolivianer. Då använde jag Nematol, alla mina räkor och små tetror dog, men vet att hos andra har räkor klarat sig. Nu kanske det finns skonsammare medicin som räkor klarar. Hoppas att du får bukt med maskarna, det brukar ju funka med medicinering.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack för filmen Mats! Den hade jag inte sett tidigare. Mycket intressant!

    Igår när jag satt och tittade i lillkaret såg jag något mycket oroväckande. Det ser ut som att en av apistohonorna har callamanus cotti. Det var ganska länge sedan jag köpte ny fisk till det karet, trifasciatorna är de nyaste. Men efter att ha läst på lite förstår jag att problemet inte behöver ha kommit med dem utan att masken kan ha funnits sedan tidigare även om jag inget sett. Nu blir det alltså till att behandla det karet. Frågan är om jag borde behandla samtliga kar eftersom det tydligen är ganska smittsamt och jag inte är helt strikt med vilka håvar, hävertar osv. jag använder. Samtidigt vill jag inte utsätta potentiellt friska kar med medicin i onödan. Jag tittar alltid noga på mina fiskar vid matning och jag har inte sett något på någon annan än apistohonan i lillkaret. Har dessutom räkor i samtliga kar och dessa sägs ju stryka med om man använder den effektivaste medicinen. Knepigt. Och tråkigt.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Nando! Jag tänkte på dina fjärilar och drar in den här filmen. Det finns en hel del goda tips och förklaringar i denna film.


    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Mats - det verkar, glädjande nog, som att du fick rätt. Nijsseni-paret har nu valt en kokosnötsgrotta som de är i. Hoppas det är lek som pågår!
    Det syntes, speciellt på honan, att det var något på gång. Det kommer en skock yngel inom kort!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tycker jag med!

    En tråkig grej är att min butik har meddelat att röd smyckestetra är slut i lager hos deras leverantör. Så nu kan det dröja länge innan jag får mina fiskar.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...