Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Oj, då har du haft en väldigt tung period. Det var verkligen tråkigt. Hoppas att du repar dig. Mitt gamla meddelande till dig var just en fråga om hur du mådde eftersom jag inte sett dig på forumet under ovanligt lång tid och blev fundersam på om något hänt.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Nu händer det ändå något nytt hos mig. Min yngsta dotter, som är sju år, har pratat om att hon vill ha ett akvarium på sitt rum. Efter att ha avvaktat en tid för att se om önskemålet kvarstod gjorde vi sedan slag i saken och fyllde upp mitt gamla ”Kulkar”. Nu går det ett gäng panda corys i karet och snart ska vi inhandla guppys, vilket är den fisk hon vill ha. Jag har aldrig haft guppy och tycker ärligt talat inte att de verkar så spännande men nu är det ju dottern som får välja en för karet passande fisk. Ska bli roligt ändå att se hur det blir!

      I mitt ”Lillkar” har det varit ganska tomt och när pandorna nyligen fick flytta till dotterns kar var det helt plötsligt bara räkor kvar. Jag har velat mellan att avsluta det karet helt eller att köpa nya fiskar. Nu har jag landat i att jag vill fortsätta ha karet igång men testa nya fiskar och inredning. Tanken är att ha svart fantomtetra ihop med kerritetra. Sedan lär det ju bli någon sorts cory också. Jag har planterat många växter, stoppat i några rötter samt lagt ett lite mörkare bottensubstrat ovanpå det gamla. Det ser okej ut i nuläget även om jag ser att vissa detaljer kanske behöver ändras på sikt. Förhoppningsvis hinner vi till A-lagret i helgen för att köpa både guppys och mina tetror!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Du Nando jag har aldrig heller haft guppy MEN jag hjälpte en kollega att starta upp ett litet kar och där köpte vi guppy och jäklar så fina färgvarianter det finns och dem blev überfina i karet och lyser så fint! Bra val av din dotter
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad kul att höra, det låter ju toppen!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Klicka på bilden för större version

Namn: 03F114DA-C60A-48BF-9233-8BCE591976CB.jpg
Visningar: 320
Storlek: 293,9 KB
ID: 2437385 Klicka på bilden för större version

Namn: 7F5E9A38-F098-4087-AA53-8C5D3DCA9A27.jpg
Visningar: 341
Storlek: 315,3 KB
ID: 2437384 Kerritetra och svart fantomtetra är mina nytillskott i lillkaret. Bleka i färgen ännu men det ska väl ge sig med tiden.

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              Kul med något litet projekt iaf Kollade på sådana nannostomus som du har men tyckte de var lite väl dyra för tillfället, har du tips på någon annan fin stimfisk?

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Ja, de är tyvärr dyra de där firrarna. Jag gillar annars kolglödstetra och även gul fantomtetra mycket.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Klicka på bilden för större version

Namn: A236F318-C993-437B-8669-7D5F42DC4343.jpg
Visningar: 250
Storlek: 610,3 KB
ID: 2437578 Klicka på bilden för större version

Namn: 6F545D22-278B-4736-8111-BD728E1C3AF0.jpg
Visningar: 250
Storlek: 478,8 KB
ID: 2437577 Klicka på bilden för större version

Namn: 69B850E1-C9C2-4E74-B635-04127CC36AFB.jpg
Visningar: 249
Storlek: 294,5 KB
ID: 2437576 Klicka på bilden för större version

Namn: 5C2A5FBF-C812-4DD2-990F-11BE0F1E57B5.jpg
Visningar: 255
Storlek: 443,3 KB
ID: 2437575 Här duggar inte uppdateringarna tätt! Kastar in några nytagna bilder på tre av mina kar. Belysningen i Guppykaret har redan släckts men det ska jag också fota framöver.

                  Kommentar

                  • tantfri

                    • February 2016
                    • 29

                    Vilka fantastiskt fina kar!

                    Kommentar

                    • RogerB
                      • February 2021
                      • 14

                      Grattis till Väldigt fina kar. Scalarerna riktigt maffiga.....

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Förstår fortfarande inte, och kommer troligtvis heller aldrig förstå, varför dina svärdsplantor ser ut så där medan mina är typ 5cm höga och smala blad. Fina scalarer också

                        Hur är det i övrigt?

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Tack tantfri, RogerB och Munin!

                          Det där med Svärdsplantorna är ett mysterium även för mig Munin. För några år sedan fick jag dem aldrig att trivas och nu växer de som ogräs. Om jag visste ”hemligheten” skulle jag mer än gärna dela med mig av den men jag har ingen aning. I övrigt är det bra med mig, tack. Vår hund är sju månader nu och det är fullt upp med honom. Ungarna är överlyckliga! Jag går olika kurser med hunden och är väldigt glad över att ha det fritidsintresset. Hoppas allt är bra med dig!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Klicka på bilden för större version

Namn: F9A21F69-69FA-40F0-BA68-7643C161DB5D.jpg
Visningar: 159
Storlek: 486,4 KB
ID: 2437778 Klicka på bilden för större version

Namn: 5A97B882-90C9-4A2F-8914-2BB592336ED8.jpg
Visningar: 168
Storlek: 454,4 KB
ID: 2437777 Såg en kul grej i dotterns guppykar, som också huserar ett gäng pandacorys. Ett litet pandayngel! (Hon har bara guppyhanar så det kan inte vara en guppy.) Jättekul!

                            Kastar in ett par nytagna bilder på lillkaret där växterna har kommit igång ordentligt.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Funderar på att skaffa en gammal favorit; boliviansk fjärilsciklid. De skulle i så fall gå i mellankaret. Det är en robust, vacker och rolig fisk. Och kanske ska jag försöka mig på några vanliga fjärilar i lillkaret. Det är dock i minsta laget när ett ev. par, så som de ofta gör, hamnar i ofas mellan lekarna. Samtidigt är karet ganska välplanterat så det skulle möjligen fungera. Hade ju en gång i tiden ett fantastiskt vackert fjärilspar som bl.a. gick i det karet utan större problem. Kanske värt att testa igen. Jag har någon sorts hatkärlek till fjärilar; de är vackra och har ett spännande beteende men är samtidigt ganska svåra.

                              Kommentar

                              • maria@borgkvist.se

                                • August 2020
                                • 32

                                Vilka härliga akvarier och älskar bilden på kerritetrorna. Kerritetror är en fisk som jag själv har skaffat på sistone och den är verkligen vacker med sina skimrande färger.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...