Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Man får väl gömma det i garderoben haha Ne nu ska jag sova tidigt, svampplockning och fiskaffärsbesök imorgon(eventuellt Tropicarium vid Kolmården också!). Hade så länge.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Låter som trevliga planer! God natt

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Härligt med lördag och vattenbyten! Är för ovanlighetens skull ensam hemma ett par timmar och njuter av att pyssla med karen i lugn och ro.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Det är härligt med akvarium! Nu är vattenbytena gjorda och fiskarna ser oförskämt pigga ut. Jag slängde i lite lättkokt zucchini och skalade ärtor i karen. Det uppskattas framförallt av räkorna. Har även matat med levande vita mygg och blackworms vilket minikulorna, och flera andra, älskar. Kulorna är förresten inte så mini längre tycker jag. De har vuxit bra sedan jag köpte dem och har blivit riktigt duktiga snäckjägare. Väldigt roliga fiskar!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Nu har jag läst Bluewings discustråd ännu en gång och håller på att läsa Tommy V:s motsvarande tråd på nytt. Märker att jag denna gång läser om discusägandet med mer fascination än fasa och gissar att det har att göra med att jag själv inte är lika mycket nybörjare som förra gången jag läste trådarna. En tanke börjar slå rot och den pockar på allt som oftast och vill utvecklas. Tanken är att nästa gång jag får lust att göra om/ändra inriktning på storkaret så skulle jag inreda med lite mindre grova stammar än de bjässar jag har idag, byta till ljus finkornig sand och ha en grenig men ganska luftig scape. Jag skulle också utöka med ett till filter. Växterna skulle vara ganska få och det skulle vara en rätt öppen bottenyta. En del löv och pinnar skulle tillsättas. Tempen skulle höjas och ligga på ca 28-29 grader. Där skulle sedan ett gäng Corydoras sterbai få gå och göra sin grej och ev. även en större grupp fjärilar. När karet puttrat på så under hyfsat lång tid, säg ett år eller så och känslan är att det är ingånget och stabilt, skulle en grupp om 6-7 Discusar tillsättas. Ungefär så.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Låter hur gôtt som helst!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Kul att du tycker det Mats! Det är härligt att ha något att fundera på som ligger långt fram i tiden.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Hej Nando! Följer i vanlig ordning din intressanta tråd. Du har ju lyckats fantastiskt bra hittills med alla dina projekt och akvarier. Så ett akvarie med diskusar blir nog inga svårigheter för dig att bemästra

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Kul att du hörs av i tråden ICC och att du tror att mina planer skulle kunna funka!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vore även roligt att höra hur dina kar utvecklas ICC

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Så var det fredag igen. Veckorna går verkligen snabbt. Nu anser jag definitivt att det är höst. Vad tycker ni andra? På hösten brukar ju Zoopet vakna till . Jag längtar efter många nya inlägg i befintliga trådar och fler nya spännande projekt att följa! Är det kanske till och med någon som ska dra igång ett Discus-kar eller vill berätta om livet med redan existerande Discusar? Det vore ju toppen!

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Jag fortsätter min monolog… Idag rensade jag ur en hel del tunnare grenar/pinnar ur lillkaret. Tog också bort den stora gröna växt jag hade där för den börjar ta för mycket av ytan vilket försämrade cirkulationen och jag kände för ett byte. Flyttade också det vuxna paret apor till storkaret. De verkade på gång att börja leka igen och det går ju redan tiotalet halvstora yngel i lillkaret. Vet inte hur det hade funkat med en ev. kull till där. Nu tänker jag låta de befintliga ynglen växa på sig tills de är så stora att jag kan lämna in dem till min butik. Det bli nog skönt för föräldrarna att ha mer plats också. Ett orosmoment är visserligen att det nu går två Atahualpa-honor i storkaret men jag hoppas att karet är stort nog för båda. Passade också på att rensa ut vattenormbunken ur storkaret och flytta de plantor som såg okej ut till lillkaret.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Står man på scenen och pratar blir det ju en monolog, där åhörarna sitter tysta och lyssnar och tar in
                            Senast redigerad av c90368; 09 October 2021, 19:26.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Ja alltså jag läser också allt såklart men känner mig som en trasig skiva om jag bara upprepar hur fint allt är hela tiden haha. Så får väl ge dig ytterligare en fråga, efter jag spelar lite fisktetris så kommer jag nog ha mitt lilla(nåja alla är väl ganska små men ändå) akvarium ledigt och då blir det att följa i dina fotspår, men vilka? Jag kommer antingen skaffa kulfiskar eller ett par apistogrammor+någon mindre stimfisk till det. Måste erkänna att jag nog är sugnare på apistogrammor men det skulle vara behändigt att ha någonstans att göra sig av med sniglar och ditt kulfiskakvarium är så snyggt men det kanske mest beror på inredningen?

                                Således kulfiskar eller apistogrammor?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...