Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    En hel del har ju tyvärr försvunnit ur tråden till följd av serverkrashen. Funderar på vad som är viktigast att lägga in på nytt av det som är borta. Det är nog att jag bytt ut nanot och startat upp ett 54L istället. Där går det bara minikulor och amanoräkor. Ska lägga in några bilder på kulorna och karet vid tillfälle för de är väldigt söta.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jag följer tråden, Nando! Har hyfsad koll på det du lagt in de senaste månaderna, men det får väl bli lite ”återbilder” så vi kommer ikapp!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Fint att du fortfarande är med Mats!

        Jag tror att ett par av mina minikulor lekte nyss! Det såg ut som lek och när jag googlade så hittade jag beskrivningar av deras lek som stämde med det jag sett. Förmodligen äts väl rommen upp men det är roligt ändå.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Kommentar

          • Orpheon
            • February 2019
            • 38

            Söta minisar i ett väldigt fint akvarium. En fråga angående räkorna, blir dom någonsin attackerade? Jag har länge funderat på att kombinera amano med minikulor men var orolig att kulorna skulle ge sig på räkorna.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Jag har riktigt stora amanos (ca 5cm) med kulorna och de har aldrig ens antytt att de skulle vilja attackera räkorna. Amanosarna rör sig också över hela karet, gömmer sig inte och verkar inte känna sig hotade av kulorna alls. När jag haft amanos med större fiskar som kunnat äta dem har de hållit sig undan.

              Kommentar

              • Orpheon
                • February 2019
                • 38

                Härligt att höra. Introducerar du räkorna före fiskarna eller har det inte spelat någon roll?

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Jag hade i räkorna först

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tänk att jag alltid lyckas få nya planer i huvudet trots att jag har (mer än) tillräckligt många kar och egentligen är nöjd. Det är något med planeringen och själva inredandet som är så väldigt roligt. Under sommaren har vi fällt ett plommonträd och en stor syrén i trädgården. Jag har sparat många fina grenar och min man byggde ett ”pinnskjul” där de nu ligger luftigt men under tak för att torka. Självklart börjar jag fundera på hur jag ska kunna använda denna skatt på bästa sätt. Och då inser jag snabbt att jag inte har något ledigt kar att stoppa ner de fina grenarna i. Jag tror ni förstår mitt dilemma...

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vi ska visserligen bygga till huset i vår (därav fällningen av träd och buskar). Kanske skapas det då plats för ännu ett kar . I nuläget är alla bra platser för akvarium redan upptagna.

                      För att byta spår lite kan jag meddela att min svärdsplanta i svartvattenkaret har gått bananas. Den skjuter skott i vattnet hej vilt trots att det är väldigt begränsad belysning i karet. Nu har det blivit som ett gäng rankor/flytväxter av skott åt olika håll runt moderplantan. Det ser riktigt läckert ut så jag klagar inte men funderar på hur skotten kommer trivas i den skumma belysningen som bara består av tre spottar.

                      Kommentar

                      • Farsot
                        • March 2021
                        • 132

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Vi ska visserligen bygga till huset i vår (därav fällningen av träd och buskar). Kanske skapas det då plats för ännu ett kar . I nuläget är alla bra platser för akvarium redan upptagna.

                        För att byta spår lite kan jag meddela att min svärdsplanta i svartvattenkaret har gått bananas. Den skjuter skott i vattnet hej vilt trots att det är väldigt begränsad belysning i karet. Nu har det blivit som ett gäng rankor/flytväxter av skott åt olika håll runt moderplantan. Det ser riktigt läckert ut så jag klagar inte men funderar på hur skotten kommer trivas i den skumma belysningen som bara består av tre spottar.
                        Ser gärna kort på svärdsplantan! Undrar nämligen själv hur man får dom att trivas…

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Vi ska visserligen bygga till huset i vår (därav fällningen av träd och buskar).
                          Ja men då är det ju bara att rita in 2 kvadratmeter till ett nytt lite större kar, hur svårt kan det vara? Dessutom är kostnaden för ett kar på två kubik nästan försummar när man ska bygga till, kostar hur mycket som helst, men får man med ett rejält akvarium känns det lite bättre när man är klar

                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Det låter som en utmärkt idé !

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ursprungligen postat av Farsot

                              Ser gärna kort på svärdsplantan! Undrar nämligen själv hur man får dom att trivas…

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Plantan verkar trivas men jag vet inte varför. Jag stoppade ner en bit näringssticka i samband med plantering. Sedan har den fått vara ifred bortsett från att jag ibland klippt av något fult blad. Jag använder ingen flytande näring. Ljuset består av tre ”ledpuckar”.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...