Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Jag med något defekt färgseende, kan tipsa om denna mycket informativa film på UR play https://urplay.se/program/216241-farg-i-alla-former, tycker att att denna smycketera är väldigt tilltalande.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      Ett stort stim av små fiskar är något alldeles fantastiskt. Stimmar dom bra allihopa? Måste vara en fröjd att sitta framför och titta! Jag kan tänka mig att dom blir ganska tuffa och modiga när dom är så många ihop

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        De stimmar inte hela tiden längre. När jag byter vatten, de ska få mat eller om de blir skrämda stimmar de. Annars är de utspridda lite överallt i karet . Men fina är de i alla fall!

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Men du är det några malar i baljan?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Det närmaste mal jag har är Otocinclus och Corydoras. Hade en Ancistrus för några år sedan men henne omplacerade jag efter att hon upprepade gånger ätit upp bolivianernas rom vilket stressade både bolivianerna och mig!

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              Otocinclus och corydoras är inte fy skam de heller! Men kan inte låta bli att tänka att en L200 nog hade gjort sig perfekt i storbaljan.

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                Fina apor! Har inte hunnit vara här så mkt så jag har en hel del läsning att ta igen, men alltid härligt att se dina uppdateringar!
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Kul att du är med!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ursprungligen postat av Munin
                    Otocinclus och corydoras är inte fy skam de heller! Men kan inte låta bli att tänka att en L200 nog hade gjort sig perfekt i storbaljan.
                    Ja, kanske. Men jag ska nog hålla mig ifrån stora malar i detta kar.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Nando

                      Ja, kanske. Men jag ska nog hålla mig ifrån stora malar i detta kar.
                      Väldigt roligt att ytterliggare en person har insett vilket fördärv stora malar skapar i våra kar. Av någon besynnelig anledning vill alla ha L-malar i sina kar, antar att det beror på att man vill ha något "hemligt" som man bara ser till och från. Men då fukar ju AP lika bra, de ser man inte heller varje gång man tittar på sitt kar.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Ja, och jag föredrar apor framför malar. För mig (som visserligen bara har erfarenhet av Ancistrus) har kombon mal/ciklid helt enkelt inte varit bra. Samtidigt kan jag förstå att folk gillar L-malar för det finns ju många sorter som är väldigt vackra! Men då skulle jag nog välja att bara ha malar och tetror i så fall. Och jag är inte beredd att släppa mina apor!

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          Jo det är nog lite det där med att man inte allt ser dem men jag tycker även att de har väldigt fascinerande form av beteende, rörelsemönster och rent estetiskt. Finns inte mycket som klår att se en fin mal graciöst "sväva" genom vattnet, och när man dessutom inte får se det alltför ofta så tröttnar man inte heller. Men i ärlighetens namn så har jag aldrig haft en apisto, möjligt att jag haft en kakadua eller två som barn, så det finns ju en chans att jag skulle uppskatta de ännu mera! Jag tycker inte att l-malar behövs i ett akvarium men däremot tycker jag nästan alltid det finns plats för åtminstone en, det finns trots allt väldigt fredliga sådana och de upptar ju ytor som annan fisk normalt sett inte riktigt använder sig av, men det kan säkert vara så att de krockar lite med just apor!
                          Senast redigerad av Munin; 15 April 2021, 17:18.

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Nu ska jag inte kalla dig snål Nando men det har varit lite snålt på bilder på sistone kan jag tycka

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Det har du rätt i. Har haft en del annat att stå i och inte riktigt hittat känslan och orken för foton. Jag får försöka bättra mig i helgen!

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Ja tack!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...