Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Ser inte dumt ut det där! Har väl missat det men vad är det för stockar egentligen? Blir ganska avis iaf!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      De grövre stammarna är körsbärsträd.

      Jag tittade på karet länge igår och har landat i att jag vill ändra lite på några av syrengrenarnas placering samt få in lite detaljer som inte bara går ”åt samma håll”. Ska testa några olika alternativ när jag får en stund över.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ser fantastiskt fint ut, Nando!
        Något litet pill till längst in i bakre högerhörnet (så man inte ser fogen där) så är du hemma! Toppstuff - igen!

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Tetrorna är också väldigt fina, hoppas mina också ser ut som något år(om jag inte ger upp skiten, är kanske för harhjärtad Men ja vad ska man säga, det ser ut som något ur en back to nature bok(på ett bra sätt). Körsbärsträd alltså? Får väl be moster såga ner några!

          Godmorgon på er för övrigt.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Tack!

            Mats - fogen ska fixas och jag tror att jag ska ändra på några syrengrenars riktning också. Jag gillar det allmänna intrycket men behöver skapa mer djup och få ner ”kvastkänslan” i vänstra hörnet något

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              Kom att tänka på en fråga. Hur upplever du att cirkulationen ändrats jämfört med tidigare möblering och är det någonting du tar hänsyn till vid inredning?

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Jag har strilröret längs hela höger kortsida. Håller mer öppet där just för cirkulationen. På vänsterkanten lär flödet dock minska. Om det blir problem sätter jag i ett litet innerfilter där senare.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Nando! Jag har också strilröret vid vattenytan på högra kortsidan. Lite beroende på vad man har för filter (själv kör jag ett fenomenalt EHEIM-2250, en av de klassiska ”tunnorna”) så blir det fint vattenflöde, och syresättning, i karet.
                  Jag har även ett rejält luftdrivet svampfilter i bakre vänsterhörn och denna kombination fungerar mycket bra.

                  Förstår att du inte är riktigt klar med inredningen och att du givetvis har koll på de små detaljerna.
                  Det blir läskigt bra - ös på!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Nando, jag följer dig också. Jag noterar din nya inredning och ser vem du har hittat din inspiration ifrån

                    //Inger


                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Fint att du är med Inger! Jag saknar din tråd ska du veta.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Mats - jag har också en tunna från Eheim som funkar toppen. Nu har jag bytt plats på några grenar och tillsatt några till. Resultatet blev, enligt min mening, klart bättre än den första versionen. Bilder kommer senare.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Mats - jag har också en tunna från Eheim som funkar toppen. Nu har jag bytt plats på några grenar och tillsatt några till. Resultatet blev, enligt min mening, klart bättre än den första versionen. Bilder kommer senare.
                          Ja, EHEIM 2250 och 2260 är helt fantastiska tycker jag. Det 2250 som jag har till 720-karet nu har gått helt felfritt i 14 år.
                          Jag skall dock köra detta 2250-filter till 540-baljan senare.
                          Jag har ett 2260 ståendes i stugan, men köper ett nytt till 720-karet, så blir det lite "nygott".
                          Ser fram emot nya bilder på ditt kar!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        D295DCCA-C29E-433D-A30F-BBA3E9A83CF4.jpeg Visningar:	0 Storlek:	397.6 kB ID:     	2428908 Här kommer en bild. Nu blev det bättre djup och inte den där ”kvastkänslan” av syrengrenarna till vänster.

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Ser fantastiskt ut!
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Tack ampe!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...