Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Halloj Nando!
    Som du säkert märkt blir flertalet av oss här forumet alldeles till oss när du visar bilder på dina kar och fiskar.
    Det blir korta inlägg från oss med endast någon skriven mening, eller något uppskattande ord - vilket är lite synd, då jag har uppfattningen att väldigt många, inklusive jag själv, vill veta lite mer hur du funderar kring inredning av dina kar, hur du liksom får till det?

    Under de år jag medverkat på Zoopets forum har diskussionsintensiteten fluktuerat märkbart; vissa perioder stöts och blöts ett flertal idéer och förhållningssätt om hur man kan uppnå sina ”drömmars kar”, andra perioder går forumet in i någon slags dvala.

    Om vi för en kort sekund bortser från alla härliga människor och deras fina kar vi får ta del av här på forumet, så är det så att några individer sticker ut lite speciellt (jag för enbart min egen talan och åsikt när jag skriver detta, men tror att många håller med).

    Du, Nando, är enligt min mening en av dessa som sticker ut!

    Jag har genom åren förtrollats av, bland andra, Pia som är något av en förebild för mig, och som hela tiden visar exempel på hur man kan göra underverk i karen.

    Nando, dina kar har den egenheten att man vill återvända till bilderna, kolla en extra gång, fråga sig själv; ”hur var det nu, hur såg det egentligen ut och hur är det iordningställt - hur har tankarna gått för att få till de här miljöerna”?

    Kör på så det ryker - jag vill veta mer, och se mer av dina kar!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Tack igen för alla trevliga kommentarer!

      Mats - ditt inlägg gjorde mig väldigt glad och stolt! Jag ska svara på det mer utförligt när jag har bättre tid. Nu börjar snart min dotters ridlektion som jag vill titta på . Återigen, tack!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Nu kommer ett försök att beskriva lite hur jag tänker kring inredningen av mina kar och hur jag går tillväga.

        Först handlar det om en teoretisk fas där jag oftast funderar på vilka fiskar jag vill ha och sedan vilken typ av miljö som passar dem. Jag läser på och skapar mig en förståelse för hur ett lämpligt kar skulle kunna inredas. Med karet jag kallar för ”svartvattenkaret” gjorde jag dock tvärtom. Där var jag väldigt nyfiken på att försöka få till ett kar med tefärgat vatten samt mycket rötter, löv, pinnar och annat roligt ”svartvattenmaterial” men väldigt lite växter. Sedan försökte jag hitta sydamerikanska fiskar som skulle passa i den miljön. Valde tillslut ett antal sorters fiskar som, vad jag förstår, alla kan förekomma i Rio Nanay. Så det blev lite av ett light-biotopkar (har naturligtvis fuskat lite och har t.ex. amanoräkor i).

        I nästa fas tänker jag hur jag i grova drag vill att karet ska se ut. Ibland har jag provat mig fram med rötter och grenar i ett ”modellkar” i trä. Då har jag som en ram i trä i samma storlek som karet och så ställer jag mina ”huvuddetaljer” på olika platser i modellen och testar hur jag skulle kunna göra.

        Det bör tilläggas att jag har tittat på många bilder på olika kar, både här på Zoopet och andra platser på nätet för inspiration. Ibland ser man ju härliga kar som man gillar intrycket/känslan av. De har jag med någonstans i bakhuvudet.

        En annan utgångspunkt för mig är att jag inte vill ha några svåra växter med stora krav. Vill inte behöva sköta växterna i någon större utsträckning. Att trimma, omplantera och finpyssla med växterna intresserar mig inte alls. Jag vill alltså ha lättskötta växter med låga krav på näring, ljus och ansning.

        När jag håller på med ett nytt kar/ominredning av ett befintligt kar brukar jag bli mer eller mindre uppslukad av processen. Det låter fånigt men jag tänker då på inredningen nästan hela tiden och hjärnan går på högvarv. Det är både härligt och jobbigt på samma gång!

        Sedan gäller det att börja torrinreda i det riktiga karet. Då testar jag mitt tänkta material på olika platser i karet tills det ”känns rätt”. Jag vill få inredningen så den passar fiskarnas behov samtidigt som den ska tilltala mig visuellt också. Det här tar olika lång tid. Ibland blir jag nöjd rätt snabbt, andra gånger har det tagit längre tid. Ofta hamnar jag i ett sorts ”flow” där det är svårt att bryta. Eftersom jag har karen i vardagsrummet, och har två barn som är föga intresserade av fiskar men mycket intresserade av att umgås med mig, måste processen ändå gå ganska snabbt för allas skull. När jag är nöjd får karet vila en stund. Sedan kan jag sätta dit mindre detaljer som kvistar, mindre rötter och kanske stenar. Jag flyttar/ändrar på det som eventuellt ”skaver” och håller på tills det känns bra.

        Därefter vattenfyller jag och planterar växter. Har nu äntligen lärt mig att lämna mer plats för ”livet” än jag gjorde från början. Med det menar jag att jag inte planterar för mycket på en gång utan ger växterna utrymme att sprida sig och leva lite som de vill. Karet måste kunna utvecklas, allt kan inte vara ”klart” från början.

        Sedan tittar jag och skruvar marginellt på inredningen om det behövs.

        Ungefär så går det till för mig.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Halloj Nando!
          Mycket intressant att läsa om din process.
          Jag känner igen mig i väldigt många delar och jobbar själv på ett liknande sätt.
          Som sagt, dina kar är fantastiskt fina, och hela tiden spännande att följa. Topp!

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Följer i tysthet från Bunkern
            Ska bli väldigt kul att se vad du skall åstadkomma. Minns processen när du inredde från första början. Redan då blev det bra, efter att du lagt till/stuvat om bland stenen du hade/har till vänster i karet.
            Misstänker att du har galet bra koll på hur du vill få till re-scapen. Låt det ta sin tid och uppdatera oss här i din goa tråd. Gissar att Inka-cikliderna får flytta.
            Tänker inte fråga vilken fisk du ska stoppa i här näst. Låter det bli en överraskning!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Vad roligt att du är med ICC! Tycker du har varit tyst alldeles för länge (särskilt i din egen trevliga tråd) .

              Ja, Inkorna kommer att få flytta. De dominerar hela karet och jag vill bara ha småfisk i den omgjorda versionen. Inkorna skulle käka upp hälften av de nya invånarna på några dagar tror jag. Även Scalarerna och Siameserna ska bort. Namnet på min tråd kommer alltså på sikt att stämma dåligt, men så får det vara.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Nu har fiskarna flyttat. Har alltså inga Scalarer längre men tråden får ha kvar sitt namn ändå. Känns som jag har kommit ett steg framåt i min ominredning av storkaret!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Funderar på att göra den nya inredningen med vatten och kvarvarande fiskar i karet. De blir så stressade av att bli fångade. Sedan skulle de ju behöva vara i en större hink/tunna i några dagar till dess inredningen är hyfsat klar. Kanske blir det lugnare för fiskarna att jag försiktigt tar ut den inredning som ska bort och sedan successivt tillsätter den nya. Vad tror ni?

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Vad är det för fiskar som är kvar?
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Citrontetror, Otocinclus, Corysar och tre gamla Bolivianer.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ja då är det ju bara att böka på utan trål.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          Kul att ommöbleringen är i antågande. Har läst ifatt din tråd lite och den har väl delvis fungerat som inspiration för min egna nyuppstart)- Hade dock inte riktigt reflekterat över det faktum att de arter du räknar upp här ovan är mer eller mindre exakt vad jag tänkt ha i baljan, när det slutar vara inspirerande och istället övergår i ren plagiarism kan man ju fråga sig.

                          Har du dragit igång med stöket än?
                          Senast redigerad av Munin; 19 March 2021, 15:31.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Haha! Inspireras eller plagiera bäst du vill, jag är bara glad om något jag gör kan väcka idéer och intresse hos någon annan . Jag har plockat ut en del inredning i storkaret och ska fortsätta i helgen. Kommer sedan försöka mig på en ”våtinredning” med befintliga fiskar kvar i karet.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Det är väldigt roligt att se hur tetrorna lever upp nu när det inte finns några stora fiskar i karet. Det ligger några grenar och växter huller om buller (har inte börjat göra om inredningen än) och Citrontetrorna spelar för varandra och far in och ut bland växter och grenar. Skulle inte förvåna mig om det snart dyker upp yngel.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Jag testar de grövre körsbärsstammarnas placering i mitt ”provkar”. Sedan har jag en hel del syrengrenar av tunnare slag som ska in också. Men de tyngre pjäserna behöver hitta sina platser innan jag lyfter ned dem i karet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...