Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Tack för era synpunkter! Jag hade tänkt att ha ca 80 kolglödstetror i karet, får se hur det blir och om det kanske behövs fler. Det är en av mina favorittetror!

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Ska bli spännande att följa din ”nystart” av scalarkaret!
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Var ute och tittade på grenarna nu och jag tror att de största har blivit hyfsat vattenmättade. Det tunnare grenverket är svårare att bedöma för de tyngs delvis ned av is.

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          ÄNTLIGEN! kul att höra att det börjar närma sig. Jag tror att dom snart är övermättade, så lika bra att sätta igång
          Senast redigerad av Superpescado; 14 March 2021, 00:21. Anledning: Felstavning

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Haha, kul att du är peppad!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Mats och Maths (C90) - hur skulle ni ha gjort med Apistogramma i mitt storkar (160cm långt respektive 60cm djupt och högt) hade ni valt en något större grupp av en sorts apa eller två mindre grupper av två apor? Jag har förstått att om man ska ha två olika sorter så är det bäst att välja en högryggad t.ex. Hongsloi och en med slankare form t.ex. Trifasciata eftersom de (förhoppningsvis) inte ser varandra som konkurrenter då. Jag gillar verkligen apor och vill gärna testa flera olika! Samtidigt är det ju viktigast att de jag faktiskt har trivs. Tar tacksamt emot era synpunkter! Självklart kommer jag försöka inreda karet på lämpligt sätt så det kan bli flera passande revir.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Istället för att svara övergripande så kommer ett konkret förslag. Om du läser om respektive fisk så förstår du nog hur jag har tänkt. Men det är nog lite jobb att få tag på alla kandidater.
                Apistogramma steindachneri (1+3)
                Nannacara taenia (1+3)
                Apistogramma barlowi (1+2)
                Apistogramma nijsseni (1+1)
                Dicrossus maculatus (1+1)
                Laetacara araguaiae (4)
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jag hade kört på endast en sort (är det haremslekare går det ju att ha flera honor).
                  Det finns liksom inte några "genvägar" att tillgå. Att tro att man kan sätta inredning i form av växter, rotverk, stenar och annat som skulle göra att en ciklid i ständig rörelse inte skulle se en annan ciklid och på så vis "inte upptäcka" denna är naivt.
                  Det finns en poäng i det du nämner, att olika typer av apor (och andra ciklider) inte direkt angriper varandra initialt, men vi måste nog börja förstå vad som gäller när det handlar om att hålla ciklider.
                  Våra kar är helt enkelt för små.
                  Hur gärna vi än vill att ciklid-Anderssons skall komma överens, grilla och fredagsmysa med ciklid-Johanssons (välj efternamn som du tycker) går inte detta på grund av en oerhört stark territoriell instinkt.

                  Visst kan man, under korta perioder, lyckas med att ha några typer av ciklider som "gör sin grej" i olika delar av ett hyfsat stort kar, men över tid är detta ohållbart.
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 March 2021, 10:13.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tack för era synpunkter! Jag får läsa på och fundera vidare på detta.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Två helt olika svar
                      Tyvärr är det väl så att herr ciklid-Andersson slåss mer med herr ciklid-Andersson 2 än med någon med annat efternamn. Men jag håller delvis med då jag har andra arter än apistogramma, just för att bryta aggresionerna inom släktet.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Att hålla ciklider av all de slag är en svår balansgång. Bekymren visar sig (alltid) över tid om tålamod finnes.
                        Kortsiktiga "lyckoskott" är undantag som bekräftar reglerna.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Det är intressant att få olika synpunkter på samma frågeställning. Jag tar till mig det ni båda skriver.

                          Den befintliga apistogrupp som jag tänkt flytta till storkaret är mina trifasciator. Det är en hane, två honor och minst två halvstora yngel (som jag tror att min gamla, numera döda, hane är pappa till). Den gruppen kommer nämligen bli för stor för karet de går i. Ett annat alternativ är ju att jag omplacerar ynglen senare och låter den vuxna trion gå kvar i mellankaret. Jag har gott om tid att tänka så inget behöver bestämmas på direkten. Flyttar jag trifasciatorna öppnas dessutom mellankaret upp för en annan sorts apis.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Alltid lika roligt när man följer dessa diskussioner om vad man skall, kan och vill ha i karen. Jag kan ju inget om apistograma, som inte lyckats fånga mitt intresse. Men jag tänker ändå gå imorgon Mats åsikt att man bara kan ha en ciklid sort i ett kar. Det finns väldigt mycket ciklidarter man kan blanda som kan leva tillsammans i ett kar utan att konkurrera , och som Maths sa ibland går ju Andersson, Johansson och Lundström bättre ihop än Andersson och Andersson. Detta är ju snarare regel än undantag när det gäller både Tanganyika och Malawi kar. Men även flera sydamerikanskt ciklider funkar så. Under åtskilliga år hade jag ett par Tilapia Marie, ett par Brasilianska Jordätare och ett par Nicagurensare i ett 720 alla paren kunde gå med yngel samtidigt och fortfarande idag känner jag att det nog är ett av de kar jag varit mest nöjd med och det som fungerade bäst , en jätte mal fanns också i karet och detta kar är nog det som har imponerat mest på vänner och besökande. Men kanske det var mer tur en skicklighet.

                            Så därför tycker jag nog fortfarande att man skall pröva sig fram, och skulle det inte gå, ja du har ju mellan karet kvar och kan dela på grupperna igen.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, Thomas, du har rätt i det du säger.
                              Jag menar inte att det inte går att blanda olika ciklider i ett kar. Tar vi exemplen Malawi och Tanganyika ser vi ofta att det går hyfsat fint att flera arter samsas på mindre ytor under gynnsamma förhållanden.
                              Vad jag försöker beskriva är att det sällan går att hålla en godartad balans över längre tid mellan olika ciklider i ett akvarium av normalstorlek.
                              Under kortare perioder kan flera arter leka och bedriva yngelvård i karet - inget snack om det, men över tid uppstår väldigt ofta en dominans av någon av arterna och envist jagande och stressrelaterade beteenden uppstår.

                              Absolut skall man testa sig fram och utröna vad man tycker är kul att ha i sitt kar.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Nando! Strunta i det jag skrivit i tidigare inlägg.
                                Kör de ciklider du känner för i karen - blanda och ge! Funkar det, så funkar det.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...