Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Hej! Du som har koll på apistogramma! Vart köper man det bäst i Stockholm. Har såklart tänkt på lagret, men tänkte om du hade nåt annat insidertips?
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Ja, då är jag med på noterna.
      Apistogramma Atahualpa blir ganska stor, speciellt hanarna som kan närma sig decimetern om karet har rätt förhållanden. Detta är också en Apistogramma som i jämförelse med mer timida apor är relativt aggressiv, alltså lite mer bitsk mot artfränder och annan fisk som finns i karet - det har du säkert redan märkt.
      Stora ytor är att föredra så att honornas kringvandrande revir vid yngelvårdande kan hållas med rejält utvidgade gränser, det var därför jag funderade på den andra honan och hennes beteende.
      Jag tycker du har lyckats fantastiskt fint med denna, lite mer krävande Apistogramma.
      Om det är någon här på forumet som fixar vildfångade Apistogramma Atahualpa, så är det du, Nando!
      Ja, vi får se hur det går. Om det blir bråkigt mellan honorna har jag ju möjlighet att flytta en eller fler apor till storkaret. Kanske att alla tre får gå där på sikt ändå när det är omgjort. Det är bra att ha en reservplan

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ursprungligen postat av ampe
        Hej! Du som har koll på apistogramma! Vart köper man det bäst i Stockholm. Har såklart tänkt på lagret, men tänkte om du hade nåt annat insidertips?
        Jag har tyvärr inga insidertips. Köper alla mina fiskar från lagret. När det gäller Apistogramma har jag ibland fått beställa från deras lista och så har fiskarna kommit en tid senare.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          Ursprungligen postat av Nando

          Jag har tyvärr inga insidertips. Köper alla mina fiskar från lagret. När det gäller Apistogramma har jag ibland fått beställa från deras lista och så har fiskarna kommit en tid senare.
          Attans! Jag tänkte det kanske fanns nån liten obskyr djuraffär nånstans som helt otippat råkade ha massor av apistogramma hemma för att personalen gillar dem. Då får jag åka till lagret o spana igen! Men sist kom jag ju hem med 3 oplanerade malar istället!
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Haha, det kanske finns en sådan butik som jag har missat! På Lagret har de ju alltid en hel del apor inne men kolla deras fisksöklista på hemsidan också - det går att beställa fler sorter än de som finns i butiken.

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              Ursprungligen postat av Nando
              Haha, det kanske finns en sådan butik som jag har missat! På Lagret har de ju alltid en hel del apor inne men kolla deras fisksöklista på hemsidan också - det går att beställa fler sorter än de som finns i butiken.
              Ja jag kollar deras listor var o varannan dag, mest malar såklart men även allt från apor till fiskar jag inte ens vill ha. #knäpp
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Idag har jag köpt levandefoder (blackworms och artemia) som bör göra fiskarna glada! Fick med mig en liten trifasciatahona också . En av de gamla har dött och den kvarvarande honan är rätt gammal. Tänkte att min nya hane behöver en hyfsat jämnårig hona också.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  Antar att du var på lagret? Hade de bra med levandefoder nu? Mitt är slut, brukar ge på lördagar men idag får de nöja sig med fryst. Tänkte ta en tripp dit på tisdag o spana lite.
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ja, de hade fått leverans igår. Flera olika sorter fanns inne.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Hur går det med dina fjärilar Nando? De har sett så välmående ut! Har inte haft fjärilar på många år men när jag hade det så trivdes de alltid som bäst tillsammans med mina diskus, dvs i hög temperatur och täta vattenbyten. Vilken temp kör du?

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Hej! Jag har tyvärr inga fjärilar kvar. Det par jag hade länge, och som var de som såg väldigt välmående ut, dog förmodligen av ålder med ganska kort tids mellanrum. Sedan köpte jag ett nytt gäng små, i två omgångar om jag minns rätt, men de droppade av allteftersom så där som fjärilar kan göra. Jag vet ärligt talat inte vad jag gjorde för fel med dem för de gick i samma kar som det tidigare paret, jag hade samma temperatur (28) och gjorde vattenbyten med samma intervall som vanligt. Några ”tynade bort”, några andra fick vad som såg ut som popeye och ingen av de nya blev så där stor och robust som mina första fjärilar. När jag sedan skulle göra mig av med karet bestämde jag mig för att ta en fjärilspaus.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ok, det hade jag missat. Vissa menar att många av fjärilsstammarna är rätt inavlade, kanske det kan förklara dina problem. Trist! Var nyfiken på om du fått långlivade och fina i låg temp, men så var det alltså inte. 28C var ungefär det jag också körde i diskuskaret där fjärilarna trivdes.

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            Dagsfärska bilder skulle inte skada!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ska uppdatera med bilder framöver . Har inte haft rätt sinnesstämning för att fota på sista tiden. Lovar dock bot och bättring!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Aj då Nando .... det låter ju inte bra. Hoppas inte att min sinnesstämning har smittat av sig. Vi älskar ju dina foton, så hoppas du snart hittar tillbaka till rätt stämning....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...