Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Klicka på bilden för större version

Namn: CCDC4791-3F34-4CFD-9347-21823A35874F.jpeg
Visningar: 213
Storlek: 964,6 KB
ID: 2421958Klicka på bilden för större version

Namn: DB4BE9A8-6CE4-4207-B4DB-B57AC3578BEF.jpeg
Visningar: 206
Storlek: 689,5 KB
ID: 2421957Klicka på bilden för större version

Namn: 73118059-CF5D-421C-8AF0-D74E2B33B140.jpeg
Visningar: 221
Storlek: 959,2 KB
ID: 2421956 Här är mina körsbärsgrenar, lite långa än, men ni får en uppfattning iallafall.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Fina grejer!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Ja, jag hoppas det blir bra! Kan ju vara så att de ser för grova ut sedan i förhållande till karets storlek. Men det lär vi märka då .

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Vilka grovsingar

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Ja, de är rejäla stammar! Maken sågade ned dem i hyfsat rätt höjd nu och jag provade att ställa dem i ett ”modellkar” som jag har för ändamålet. Det såg riktigt bra ut! Nu ska de bara torka helt och sedan vattenmättas. Lär ju ta ett tag...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Ja, de är rejäla stammar! Maken sågade ned dem i hyfsat rätt höjd nu och jag provade att ställa dem i ett ”modellkar” som jag har för ändamålet. Det såg riktigt bra ut! Nu ska de bara torka helt och sedan vattenmättas. Lär ju ta ett tag...
              Morsning, skojar du..?
              Som du vet har jag kämpat med vattenmättning av Körsbärsstammarna till 720-baljan, i mer än ett halvår...
              Men, trägen vinner - det blir good stuff av det hela till slut!


              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Då kanske det löser sig naturligt att jag får vänta med ominredningen till sommaren . Först ska stammarna torka och sedan ligga i blöt i ca sex månader!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Då kanske det löser sig naturligt att jag får vänta med ominredningen till sommaren . Först ska stammarna torka och sedan ligga i blöt i ca sex månader!
                  Det beror lite hur tjocka stammarna är. Körsbär är ett tätt och kompakt träslag. De jag använder nu är riktigt feta grejer, så det har ju tagit lite tid.
                  Låt det ta den tid som krävs!



                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Då kanske det löser sig naturligt att jag får vänta med ominredningen till sommaren . Först ska stammarna torka och sedan ligga i blöt i ca sex månader!
                    Ja du vet ju att min i ek tog ett år på sig att sjunka!

                    Ett tag sedan jag var på forumet, så det är kul att se att dina kar mår så gott och att du tuffar på med hobbyn

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Mats och LoGeek - det här med grova stammar av kompakt trä är kanske ett kommande universalmedel för alla akvarister som, liksom jag själv, har lite svårt med tålamodet ibland . När det nu än blir av ska det bli skoj att ominreda storkaret iallafall!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Igår gjorde jag vb i bl.a. svartvattenkaret. Passade på att håva upp ett gäng citrontetror och flytta dem till storkaret. Jädrar vad scalarerna blev jaktlystna på ynglen. Tur att det finns många ställen där för dem att gömma sig. Nu finns det bara fyra vuxna och ca sex yngel kvar i svartvattenkaret. De får gå där tills de nya tetrorna kommer. När det nu blir.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Vad är det som gör att dom nya tetrorna inte inhandlas? Är dom svåra att få tag på?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Butiken har dem inte inne. De är beställda men pga. coronaeffekter har leveranserna varit få under vår och sommar. Nu säger butiken att det blir mer regelbundna leveranser igen så jag hoppas att de snart dyker upp!

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Butiken har dem inte inne. De är beställda men pga. coronaeffekter har leveranserna varit få under vår och sommar. Nu säger butiken att det blir mer regelbundna leveranser igen så jag hoppas att de snart dyker upp!
                              Jag hoppas att dom kommer snart. Ska bli kul att få se dom glittra i dit svartvattenkar. Kommer bli fina bilder tror jag.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Tack, vi får hoppas att det blir bra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...