Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Ursprungligen postat av Nando

    Jag vet inte riktigt hur jag vill göra om storkaret än. Det måste jag tänka ut innan jag börjar. Ett stort stim citrontetra kommer det med säkerhet bli. Sedan vill jag ev. ha någon annan sorts tetra också, gärna av mindre storlek. Älskar ju kolglödstetra så kanske ett ordentligt stim sådana. Har också fått upp ögonen för olika sorters nannostomus och kan tänka mig att testa någon ny sådan. Mina corydoras trilineatus ska få gå kvar liksom otocinclusarna. Inka stencikliderna och siameserna vill jag dock omplacera. Kanske även de kvarvarande scalarerna ska få flytta. Sedan vill jag ha en eller två grupper av någon spännande apistogramma.

    Vad gäller inredningen vill jag ha en botten som passar apistogramma med rötter, stenrösen och mycket löv. Vad gäller växter älskar jag cryptosar av den sort jag har i lillkaret och nya mellankaret. Sedan vill jag ha mycket grenar, både tunnare och tjockare. Kanske javaormbunke som klistras högt upp på grenarna men ingen anubias för det har jag kommit fram till att jag inte gillar. Någon bra flytväxt behövs också.

    Typ så
    Det kommer bli ett maffigt kvar känner jag på mig. Kul med körsbärsträden, låter som att det kommer kunna passa oerfekt i det framtida karet. Det är väldigt fint med grenar som tätt kommer ner. Som sagt, bara dumt att vänta så länge som till efter jul. Tycker det låter som om du ändå har en ganska bra plan redan nu

    men du ska väl bara omplacera dina fina scalarer hemma hos dig?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Halloj Nando!
      Nu när du får tillgång till lite saftigt Körsbärsträmaterial, kommer du att köra lite trädstamsliknande inredning - typ översvämmad skogsmiljö?

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Ska tillägga att citrontetra inte är min absoluta favorit heller, även om jag gillar dem också. Mina favoriter, av de jag testat, är gul fantomtetra, smyckestetra och kolglödstetra. Men nu har jag ju så många citroner att de helt enkelt måste få vara kvar!
        Det är klart, så var det ju med mina kerrytetror, inte absoluta favoriten men eftersom de lekte och fick yngel blev det ändå lite av en favorit.... nu har jag endast två kvar av mitt stora stimm. De andre är spårlöst försvunna....

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Ursprungligen postat av Superpescado

          men du ska väl bara omplacera dina fina scalarer hemma hos dig?
          Jag vet inte hur jag ska göra med scalarerna. Antingen får de fortsätta gå i storkaret eller så säljer/ger jag bort dem. De är för stora för något av de andra karen jag har. Jag tycker verkligen om dem men är kanske sugen på mindre fiskar i nästa skede. Alternativet är att på något sätt öka antalet scalarer vilket nog kan bli svårt. De jag har är stora och jag tror de skulle bråka med ett gäng nya mindre. Vi får se hur det blir.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj Nando!
            Nu när du får tillgång till lite saftigt Körsbärsträmaterial, kommer du att köra lite trädstamsliknande inredning - typ översvämmad skogsmiljö?
            Ja, jag tror det. Fick tag på några riktigt maffiga grenar. Möjligen blir de för grova i karet. Eller så blir det toppen. Jag vill testa dem i alla fall och kombinera med några tunnare grenar också.

            När jag inredde storkaret från början var jag jättenöjd med hur det blev. Den känslan höll i sig länge. Nu när jag inrett några fler kar tycker jag tyvärr att storkaret, även om det fortfarande är fint, saknar ”tanke”. Alltså som att grejer bara står som de gör utan att jag haft en plan. Dessutom passar inkorna inte in. De är för stora och hanen är väldigt stöddig. Jag vill ha mindre och lugnare fiskar.

            Kommentar

            • cambru

              • September 2008
              • 209

              Härliga bilder som vanligt

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nando

                Ja, jag tror det. Fick tag på några riktigt maffiga grenar. Möjligen blir de för grova i karet. Eller så blir det toppen. Jag vill testa dem i alla fall och kombinera med några tunnare grenar också.

                När jag inredde storkaret från början var jag jättenöjd med hur det blev. Den känslan höll i sig länge. Nu när jag inrett några fler kar tycker jag tyvärr att storkaret, även om det fortfarande är fint, saknar ”tanke”. Alltså som att grejer bara står som de gör utan att jag haft en plan. Dessutom passar inkorna inte in. De är för stora och hanen är väldigt stöddig. Jag vill ha mindre och lugnare fiskar.
                Japp, tanken med mindre och lugnare fiskbesättning är något jag också är inne på.
                Intressant att höra hur du tänker kring inredningen. Det blir liksom en mognadsprocess med inredningsarbetet, man kommer på små detaljer som bidrar och förbättrar helheten - det märks att du kommit långt i denna process!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ursprungligen postat av cambru
                  Härliga bilder som vanligt
                  Roligt att du tycker det!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Japp, tanken med mindre och lugnare fiskbesättning är något jag också är inne på.
                    Intressant att höra hur du tänker kring inredningen. Det blir liksom en mognadsprocess med inredningsarbetet, man kommer på små detaljer som bidrar och förbättrar helheten - det märks att du kommit långt i denna process!
                    Ja, det är just det - en process. Både i det ”lilla” varje gång ett nytt kar inreds och i det ”stora” som för mig är den samlade erfarenheten jag fått av de inredningar jag gjort i kombination med inspirerande bilder/idéer jag sett andra testa. Nu känner jag mig i ”ofas” med inredningen i storkaret. Därför måste den på sikt ändras. Och då ska jag passa på att modifiera fiskbeståndet något också så att jag, som du också är inne på Mats, får mindre och lugnare fiskar.

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Känns som att vi går och klurar på samma sak du och jag Nando. Kommer att göra om i mitt ena 540 liters någon gång mellan november till februari. Kan bli kul att peppa varandra med ideer och liva upp forumet lite. Funderar om om jag skall lägga mig ett steg efter dig och inspireras
                      Nä, jag bara skojar. Har en ganska klar bild hur detta kar skall inredas. Blir en utmaning att jobba mot sin egen linje och normala tänk.
                      Ser fram emot dit arbete

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Det ska bli roligt att följa din ominredning ICC! Tror du kommer igång före mig, så det blir nog jag som kan ta rygg på dig!

                        Kommentar

                        • TurtleTurd
                          • November 2019
                          • 131

                          Hej Nando

                          Härligt med omarbetning av storkaret.
                          Skulle vara kul att se bilder på det nya materialet du har tänkt använda.

                          Skulle även vara kul, som jag även tjatat på Mats om, om du kunde ta lite bilder under tiden du arbetar med karet. Så man ser hur du går tillväga så att säga. Så kanske jag och andra kan lära sig lite hur man kan tänka om olika inredningsdetaljer, och hur man bygger upp allt. Lite som en bildstudie.
                          Men det är ju självklart helt och hållet frivilligt. Om det känns tungt och stort så gör du självklart inte det.
                          Skall oavsett bli intressant att följa.

                          Mvh TT

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Hej TT! Jag ska absolut fota det nya materialet vid tillfälle och lägga upp. Ska också försöka fota lite löpande under ominredningen, när den nu blir av. Kan dock inte lova att jag kommer lägga upp bilderna löpande under processens gång för det kan bli så att jag får ett "flow" som jag måste hänga med i. Men åtminstone i efterhand bör jag kunna skriva och visa hur jag tänkt under tiden. Förhoppningsvis iallafall!

                            Kommentar

                            • TurtleTurd
                              • November 2019
                              • 131

                              Självklart skall du följa ditt flow. Man skall väl inte störa skapandeprocessen.
                              Skulle bara vara intressant att se hur ni får till djup och höjd i inredningen. Än så länge har mina blivit väldigt "platta".
                              Men jag är ju ganska säker på att vi kommer få se en ny skapelse att förundras över när du drar igång.

                              Mvh TT

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Jag ska fota och försöka beskriva mitt tänk! För mig är det mycket att vissa inredningar/kombinationer ”känns rätt” utan att jag kan förklara varför. Det blir en stämning i karet som är tilltalande och som dessutom ska passa invånarna i karet och deras behov. Det är det jag försöker jobba fram när jag testar olika inredningar, känslan av det blir ändamålsenlig visuell harmoni på något flummigt sätt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...