Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Klicka på bilden för större version

Namn: 63E74F12-7EA5-4FA9-8A76-047EABF6F745.jpeg
Visningar: 227
Storlek: 322,4 KB
ID: 2421615 Nya mellankaret och svartvattenkaret står bredvid varandra och är verkligen ett riktigt lyft jämfört med det Juwel Rio 240 som jag tidigare hade på samma plats.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      ”Lillkaret”. Här går ett stim kolglödstetra, några otocinclus och en trio apistogramma trifasciata.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Klicka på bilden för större version

Namn: A3492AE3-6729-454C-9481-42152B815487.jpeg
Visningar: 171
Storlek: 610,3 KB
ID: 2421620Klicka på bilden för större version

Namn: 84B80B02-13B9-4078-B6A4-92EA8CB87120.jpeg
Visningar: 184
Storlek: 574,5 KB
ID: 2421619Klicka på bilden för större version

Namn: 16BC9E75-AC03-4B85-B373-DA55F73AB18A.jpeg
Visningar: 184
Storlek: 623,0 KB
ID: 2421618

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Sedan har jag ju även ett nano med räkor i och ett ”storkar” med fisksoppa . Blir dock inga bilder på dem ikväll för nu har belysningen släckts för natten.

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            Du har underbara kar! Vad fina dom gula fantomtetrorna såg ut, har inte sett dessa förut.
            Vad blir det för storlek på nästa kar du ska införskaffa? Den optimala formeln för antalet kar var väl N+1

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Haha, tack! Formeln stämmer bra men nu måste jag nog vänta till dess att vår framtida utbyggnad är klar innan jag köper fler kar. Det projekt som ligger närmast i tid är att göra om storkaret. Jag försöker intala mig att vänta med det till nästa sommar. Förmodligen lyckas jag dock inte hålla mig så länge. Huvudfisken i det karet blir med säkerhet citrontetra med tanke på hur många jag nu har av dessa.

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Jag ger dig till julen sen tror och hoppas jag att du börjar fingra med storkaret. Vad vill du göra där?

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Ursprungligen postat av Superpescado
                  Jag ger dig till julen sen tror och hoppas jag att du börjar fingra med storkaret.
                  Bettar på att det görs om i storkaret efter Jul & Nyår

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    Ursprungligen postat av ICC

                    Bettar på att det görs om i storkaret efter Jul & Nyår
                    Haha då kör vi

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Ni är roliga! Jag hoppas att ICC får rätt men gissar att jag, som Superpescado är inne på, inte kan hålla mig så länge

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Ursprungligen postat av Superpescado
                        Jag ger dig till julen sen tror och hoppas jag att du börjar fingra med storkaret. Vad vill du göra där?
                        Jag vet inte riktigt hur jag vill göra om storkaret än. Det måste jag tänka ut innan jag börjar. Ett stort stim citrontetra kommer det med säkerhet bli. Sedan vill jag ev. ha någon annan sorts tetra också, gärna av mindre storlek. Älskar ju kolglödstetra så kanske ett ordentligt stim sådana. Har också fått upp ögonen för olika sorters nannostomus och kan tänka mig att testa någon ny sådan. Mina corydoras trilineatus ska få gå kvar liksom otocinclusarna. Inka stencikliderna och siameserna vill jag dock omplacera. Kanske även de kvarvarande scalarerna ska få flytta. Sedan vill jag ha en eller två grupper av någon spännande apistogramma.

                        Vad gäller inredningen vill jag ha en botten som passar apistogramma med rötter, stenrösen och mycket löv. Vad gäller växter älskar jag cryptosar av den sort jag har i lillkaret och nya mellankaret. Sedan vill jag ha mycket grenar, både tunnare och tjockare. Kanske javaormbunke som klistras högt upp på grenarna men ingen anubias för det har jag kommit fram till att jag inte gillar. Någon bra flytväxt behövs också.

                        Typ så

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          En bekant ska för övrigt fälla ett stort körsbärsträd idag. Jag ska dit och välja ut några bra stammar och grenar!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Hejsan, vackra kar som alltid. Ditt svartvattemkar ser jättespännande ut. Det är kul med tetror och framförallt hur man får så olika favoriter. Jag har ju ett gäng citron tetror , men har faktiskt aldrig lyckats fastna för dessa lika lite som för kardinaltetrorna. De plir liksom bara utfyllnad i mina kar. Min kolglödstetror tycker jag om , men snarare är det effekten av att ha ett stim på hundra stycken en fisken som individ. Däremot älskar jag fantomtetror, de är som små clowner i karet, smyckestetrorna tycker jag också är grymt fascinerade och dolkstickstetrorna som nästan påminner om ciklider i beteende. Så man får helt klart sin favorit tetra.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Så är det verkligen, att man får sina favoriter!

                              Nu har jag lagt rabarber på några maffiga grenar/stammar av körsbärsträd. De kommer bli toppen i mitt storkar på sikt. Först måste de dock torka ordentligt och, i ett senare skede, vattenmättas.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Ska tillägga att citrontetra inte är min absoluta favorit heller, även om jag gillar dem också. Mina favoriter, av de jag testat, är gul fantomtetra, smyckestetra och kolglödstetra. Men nu har jag ju så många citroner att de helt enkelt måste få vara kvar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...