Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    En annan, helt off-topic, grej som glädjer mig är att jag har testat positivt för antikroppar mot covid. Trodde ju att det var Corona jag hade i mars när smak- och luktsinnet försvann och nu verkar det ju stämma. Känns skönt även om det väl inte är helt klarlagt vad det innebär i praktiken i form av immunitet osv.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Snyggt Nando , tänker tillbaka på mitt tanganyikakar med spottar när det begav sig

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6032

        Tack Inger!

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          Ursprungligen postat av Nando
          Jag har köpt frökapslarna och guavalöven från Tannin Aquatics i USA. Catappalöven jag har i nu är från säljaren ”catappa-leaves” på tyska ebay. De har löv bl.a. i storleken 5-9 cm. Har också testat ”nano-catappalöv” från JBL via någon svensk sida (det var dyrt och inte värt det även om löven är ganska små) och har även haft vanliga catappa från Happy Discus Aquaristikshop i Tyskland.
          Aah. Men tull är ju inte så skoj :S Eller deras stolliga porton... Ska se vad jag kan hitta i UK. (Får passa på nu - såvitt jag förstår är det väl spikat nu att det blir tull fr.o.m. årsskiftet. Men å andra sidan verkar det slarvas med tullen för jag fick hem ett paket från Kina till brevlådan i måndags... Jag blev väldigt förvånad, har inte haft ett enda paket från Kina eller Japan som jag INTE har fått lösa ut, under de senaste två åren eller så). Sedan vet jag inte vad de har för tullsats på akvaristik. Böcker - som jag beställer en del av från Japan - tillhör en av de grejer som har den lägsta, men de flesta har en högre procentsats. Dock spelar det ingen större roll om sakerna är billiga - även om det kryper upp i 50 %...
          Tyskland är iofs också bra. Lite hög frakt ibland men är det något man inte kan få tag i på annat håll så... Jag brukade köpa min mat till axolotl, mikrofisk och räkor, från Tyskland, de märkena finns inte i Sverige såvitt jag vet (och de bästa jag någonsin hittat vad gäller innehåll. Speciellt Axolotl-mat är sinnessjukt undermålig om man inte ser till att hitta bra grejer), så jag hade ändå planerat att beställa käk från Tyskland till mina kommande rasboras.

          Men de där frökapslarna, tycker du att effekten på pH starkare, svagare eller densamma, om man jämför med t.ex. catappalöv eller annat? (Med tanke på min nuvarande pH får jag försöka välja noggrannt vad gäller effekt. Färgen behövs men jag får nog vara försiktig med hur pass "starka" grejer jag stoppar i. Alkottar har jag märkt har varit rejält mycket bättre pH-sänkare än några löv, hos mig. Jag ska läsa på ordentligt om "finare nyanser" av att ha svartvatten och hur man kan uppnå bästa färg med minsta möjliga pH-påverkan. För då kan jag kontrollera hur, och hur mycket, jag sänker pH. Vilken skillnad det är iallafall - att få till det i små kar och ett större...

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Jag vet inte hur frökapslarna påverkar pH jämfört med catappalöven. Kollar i princip aldrig vattenvärdena i ingångna kar så jag har inget att jämföra med. På den medföljande informationen från Tannin Aquatics stod det att man skulle koka grejerna i en timme och sedan ha dem i nytt vatten i 12 timmar så jag följde det vilket innebär att mycket tanniner försvann redan innan joxet hamnade i karen.

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              Ursprungligen postat av Nando
              Jag vet inte hur frökapslarna påverkar pH jämfört med catappalöven. Kollar i princip aldrig vattenvärdena i ingångna kar så jag har inget att jämföra med. På den medföljande informationen från Tannin Aquatics stod det att man skulle koka grejerna i en timme och sedan ha dem i nytt vatten i 12 timmar så jag följde det vilket innebär att mycket tanniner försvann redan innan joxet hamnade i karen.
              Aha. Okej. Det var rätt extrema instruktioner men de kanske är speciella på något sätt med typ större risk för ohyra eller extremt snabbt släpp av tanniner i början eller något annat som motiverar att man förbereder dem väldigt noggrannt. Who knows Men det är nog vettigt att göra sådant så att man har kontroll på hur mycket de släpper. Jag kommer aldrig att göra en så idiotisk sak igen, som att stoppa i stora jäkla rötter direkt, efter bara småslarvig rengöring och ett dygns blötläggning... Då har man ju noll kontroll över processen...
              Men småsaker som löv och sådant brukar nog dock inte påverka pH så värst mycket om man inte öser i galna mängder, så det är nog inget jag behöver fundera på så värst mycket för ett så pass stort som 180 l I små, små kar har det varit så enkelt som att sätta in några löv till - eller ta ut några. Men i ett stort kan man nog ösa i rejäla mängder utan att det händer speciellt mycket. Jag får snarare gå via torv i filtret - med något som buffrar KH för om jag har såhär instabil balans kommer jag att ha ihjäl alla fiskar med någon plötslig pH-drop, förr eller senare... :S
              Skulle jag verkligen vilja veta hur grejer är i förhållande till varandra, bara för ATT veta - kan man ju lägga olika grejer i vattenglas och kolla vattnet efter något/några dygn. Jag gillar att veta saker så jag kan mycket väl tänkas göra det, inte så mycket för karets skull utan mer min nyfikenhets skull

              De var iaf fina så jag ska fundera på om jag ska försöka få tag i sådana, även om de är från fel världsdel. Kanske det finns liknande som är från Asien, för den delen.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6032

                Bambikill - tror det fanns en hel del frökapslar från Asien också, men de valde jag bort eftersom jag vill ha SA. När det gäller tester av pH osv kan man ju naturligtvis kolla mycket mer och oftare än vad jag gör men det har aldrig behövts tycker jag och jag är inte så road av vattenkemi heller, därav blir det sällan gjort.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Bambikill - tror det fanns en hel del frökapslar från Asien också, men de valde jag bort eftersom jag vill ha SA. När det gäller tester av pH osv kan man ju naturligtvis kolla mycket mer och oftare än vad jag gör men det har aldrig behövts tycker jag och jag är inte så road av vattenkemi heller, därav blir det sällan gjort.
                  Aha Det ska jag kolla upp. Om jag kommer så långt som att ens våga lita på att jag inte behöver starta om hela skiten :S (Fast just nu ser det ljust ut förutom frågan med äckelmonster). Jag tror att jag långt hellre kör på löv, kottar och liknande - än torv i filtret...

                  Jag tycker för all del att kemi är roligt, men det är lika delar att jag är så nyfiken av mig att jag bara måste ha reda på saker som jag undrar över. Och i vissa fall blir det ett extremt måste, att gå in på djupet på grejer... :S Som situationen är nu, med så låg KH som jag har - är det livsfarligt i längden. Då finns absolut ingen bromskloss mellan ett stabilt pH och en plötslig större dipp som kan orsakas av lite vad som helst. Och då kan man stå med ett kar fullt med döda fiskar i slutänden om filterfloran kraschar av för låg pH :S Nu tål iofs alla arterna jag ska ha, låg pH - Kuhlii löjligt låg sådan - men om det sker plötsligt kan det ändå gå illa.

                  Så jag måste få upp mitt KH för att vara säker på att det finns en säkerhetsbarriär runt pH. Svartvatten kan vara en väldig balansgång när man inte har stabila karbonatvärden. I "normala" kar med normal pH har man mer karbonater i vattnet (eftersom pH inte kan vara hög om karbonaterna är låga) så plötsliga pH-dippar är ganska sällsynta såvida inget extremt händer. Men i svartvatten är det risky om ens KH beter sig så underligt som mitt gör.
                  Det är helskumt att karbonaterna äts upp så fort hos mig, det är helt ologiskt och ingenting jag någonsin råkat ut för förut, ens med småkar som legat någonstans mellan 6,5-7,0. Som om jag hade något litet monster därinne som käkar upp det varje natt

                  Jaja - det är iaf därför jag vill ha pH något högre och istället försöka förstärka svartvatteneffekten med lite "fusk" med färgande grejer, för att få intrycket - men inte för låg pH.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    Efter att ha jobbat ett par veckor börjar nu min andra del av semestern. Ska bli jätteskönt och förhoppningsvis hinner jag fixa en del med svartvattenkaret också. Foton har det ju varit rätt dåligt med i tråden på sista tiden, ska försöka ändra på det med

                    Kommentar

                    • Twintanking
                      • July 2020
                      • 42

                      riktigt go tråd alltså=) Snygga akvarium dessutom

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        Vad kul, tack!

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6032

                          Idag blev det vb i nya mellankaret och svartvattenkaret. Passade på att lägga i några nya löv i båda karen också. Nu har min sista rot sjunkit hyfsat så den har fått flytta in i svartvattenkaret tillslut. Jag testar också en grej där med några grenar som kommer ner ovanifrån ungefär i mitten av karet. Osäker på om jag gillar det eller inte, ska utvärdera under någon vecka. Tycker på det stora hela att svartvattnet artar sig bra. Jag bygger på långsamt med löv och jox på botten. Citrontetrorna, som bara går där tillfälligt, verkar trivas. Hoppas att de få växterna jag har ska klara det halvdåliga ljuset och ta fart.

                          I nya mellankaret rullar allt på bra. Det är min favoritbalja i nuläget. Så harmoniskt att titta på och de nya smyckestetrorna är väldigt fina. Jag är verkligen nöjd över att jag sålde det gamla mellankaret och köpte de här två nya. Måtten är toppen!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Åh, äntligen lite härlig läsning här på forumet!
                            Dra in några bilder så kan vi resonera om hur du kan fortsätta!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6032

                              Ska fota så snart det blir mörkt, nu reflekteras ljuset fult.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Ska fota så snart det blir mörkt, nu reflekteras ljuset fult.
                                Gôtt!
                                Du har ju såklart full kontroll på hur du skall fortsätta!
                                Bara ös på, Nando!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...