Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6032

    Haha, citronmarinerade räkor ! Räkor har jag visserligen i några kar men de riskerar inte att blandas med citron

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6032

      Fler bilder på mina nya smyckestetror!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6032

        Klicka på bilden för större version

Namn: B785DD02-C06C-4704-B4E7-C241C18F45D7.jpeg
Visningar: 160
Storlek: 689,3 KB
ID: 2419689Klicka på bilden för större version

Namn: DD125114-49F0-4857-99A9-E7B99C173C47.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 687,5 KB
ID: 2419688Klicka på bilden för större version

Namn: 616F00D7-47B5-4FFB-B7F9-240F249CCD63.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 444,1 KB
ID: 2419687Klicka på bilden för större version

Namn: 0581A26C-89A8-4B82-9063-45D33CD9F32A.jpeg
Visningar: 155
Storlek: 516,4 KB
ID: 2419686Klicka på bilden för större version

Namn: 483E5801-462D-4BAE-98D7-04B267058A61.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 464,5 KB
ID: 2419685Klicka på bilden för större version

Namn: B7C84A86-90DB-489B-B11A-C829CD68D5CC.jpeg
Visningar: 171
Storlek: 376,0 KB
ID: 2419684Klicka på bilden för större version

Namn: 84E134A4-3E3F-4D20-B1ED-940DD430847D.jpeg
Visningar: 171
Storlek: 270,4 KB
ID: 2419683

        Kommentar

        • Selafiel
          • June 2020
          • 137

          Fina bilder!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Och här kommer en bild på svartvattenkaret. Fortfarande flyter en rot som ska vara med så karet är inte riktigt som det ska vara än. Spikbladshärvan som skymtar till vänster är tillfälligt ”placerad där”. Jag ska få till nedhängande kvistar, som från ett träd ovanför, någonstans i närheten av mitten. Ljuset är inte rätt placerat heller än.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6032

              Ursprungligen postat av Selafiel
              Fina bilder!
              Tack!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6032

                Klicka på bilden för större version

Namn: 79FD988F-F6C4-4EED-9997-D5A4A335707E.jpeg
Visningar: 181
Storlek: 444,4 KB
ID: 2419694

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  (Jag skulle nästan vilja ha räkor och citrontetra tillsammans bara för att garva ihjäl mig varje gång jag tittade in... lol... Jag är lättroad ibland...)

                  Nej men skämt åsido - de är fina, smycketetrorna Jag gillar deras form också. Och jag är svag för ränder...

                  Svartvattenkaret ser mysigt ut. Så rogivande. Hur ska du ändra ljuset? Jag gillar det som det ser ut nu men jag tror väl iofs att det mesta skulle se nice ut. Hur har du gjort? Två separata källor eller övertäckt mittparti? Det är iaf supersnyggt när ljuset silar in på fler ställen. Jag var inne på tanken att ha ett extremt sparsamt beväxt kar för att kunna ha sådan fin belysning men jag är för tokig i växter för att kunna avstå, även om jag älskar spartanskt inredda svartvattenkar också.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    Jag har tre ledspottar som ligger på specialgjorda "förhöjningar" eller korta rör kanske man kan säga. I botten på rören är det ett rutnät som på något sätt gör så ljuset koncentreras mer rakt ned (min man har konstruerat en ritning och printat ut det i sin 3D-skrivare). Det enda jag ska göra annorlunda är att sprida ut ljuset på tre ställen och dra ned det något. Nu har jag tillfälligt lagt puckarna där växterna är och dragit upp styrkan lite.

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Jag har tre ledspottar som ligger på specialgjorda "förhöjningar" eller korta rör kanske man kan säga. I botten på rören är det ett rutnät som på något sätt gör så ljuset koncentreras mer rakt ned (min man har konstruerat en ritning och printat ut det i sin 3D-skrivare). Det enda jag ska göra annorlunda är att sprida ut ljuset på tre ställen och dra ned det något. Nu har jag tillfälligt lagt puckarna där växterna är och dragit upp styrkan lite.
                      Aha. De verkar rätt bra att ha, de där mackapärerna... (3D-skrivare). Har aldrig sett en på riktigt men är grymt fascinerad av tekniken. Känns egentligen rätt surrealistiskt att sådana spejsiga grejer faktiskt är så "standard" numera, att folk har dem hemma.
                      Jag hade inte kunnat gissa att det var LED, ljuset är så varmt. Svartvatten har definitivt fördelar Nu har jag väl iofs inte direkt pejl på LED-utveckling men jag har aldrig sett någon LED-belysning som inte är för kall för min smak. Iofs är mina lysrör i 180 l kallt ljus. Men det ser extremt varmt ut. Så färgat vatten gör mycket. Jag gillar inte kallt ljus i några kar öht, förutom saltvatten.

                      Det ser iaf väldigt trevligt ut Spännande!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        Tack! Ja, ljuset blir mycket varmare på grund av vattnets färg. Men beskrivningen av färgen på ledljuset är ”varmvitt” också, så lite beror det nog på det med.

                        Idag gjorde jag små vb i nya mellankaret och svartvattenkaret. Smyckestetrorna verkade inte stressa upp sig över det. Skönt! De äter bra, färgar fint och rör sig i hela karet, om än mest i det övre skiktet. Ingen har dött. De har ju väldigt små munnar så det gäller att smula torrfodret och ge smått frysfoder för att det ska funka. I svartvattenkaret lade jag till några löv. Tänker att jag ska bygga upp botten gradvis och inte bara ösa i allt på en gång. Det verkar ju dröja tills jag får några av de fiskar som ska gå i karet ”på riktigt” och under tiden lägger jag, förhoppningsvis, grunden till schysst svartvatten.

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          Jag visste inte att det ens fanns varmt LED-ljus men å andra sidan inköpte jag mina senaste LED-spots för typ... många år sedan...
                          Bra ser det iallafall ut. Och det behövs ju ganska starka grejer om man vill få till de där tydliga ljuspelarna i mörkt vatten. Jag blir så otroligt sugen när jag ser ditt att jag nästan överväger att behålla en av mina 54or eller 30 och göra en mörk liten mini-svartvatten med någon mikrofisk... Synd att jag inte har något nano kvar men skulle kanske kunna använda något av de andra. Å andra sidan är jag grymt sugen på elefantsnäckor igen :S

                          Men åååååh vad fint det är med svartvatten. Jag förstår inte alls varför vissa ogillar det. Det är ju en sak om man inte vill ha sådana arter, eller inte vill hålla på med att ändra vattenvärden manuellt - men att tycka att det är fult, begriper jag inte. Variation är för all del väldigt kul - men jag hade aldrig valt ett kristallklart, nitiskt prydligt kar framför en naturlig biotop Sen är de där träsk/djungelkaren så fascinerande på något sätt. Som ett litet fönster in i en främmande natur

                          Bra att det verkar gå smärtfritt med acklimatiseringen Jag nojar alltid i början, nu vet jag inte hur känsliga just smycketetror är men vissa blir ju råstressade av minsta lilla. Kuhlii är väl en av få arter jag vänjer in extremt långsamt när jag får hem nya, kan hålla på en hel dag med att föra över akvarievatten gradvis i deras påse. Vill inte riskera att få vita prick på småttingar så hellre överdrivet långsamt. Håller stenkoll i början på ny fisk också, men med just kuhlii kan man ju glömma den biten... Jag vet typ aldrig hur många jag ens har... lol... Förutom de allra största eller de med riktigt unik teckning. Men i övrigt har jag nog aldrig haft några arter som är så extremt känsliga för sådant - utom räkor, som ibland har klarat övergången mindre bra :S

                          Svartvatten blir nog oftast bäst när man bygger upp det långsamt Inte bara vräka på med alla tanniner direkt så att pH sjunker till botten och man sen har problem att räta till det. Se hur det gick med mitt och alla rötter och grenar :S Och det var ju inte ens planerat utan bara blev så... I små kar (30 och 54or) har jag fått till det rätt omgående men det är ju en annan sak och där får man ju till det bara efter lite tillägg av löv och någon gren eller alkottar och annat.
                          En riktig slambotten (vilket du iofs kanske inte ens vill ha) tar ju rätt lång tid att bygga upp det också. I början är det mest bara "skit", innan det blir vad det ska vara.

                          Tillägg; Var köpte du förresten dina löv och annat? Jag tänkte beställa guavalöv (och försöka leta rätt på några lämpliga svenska träd) och det blir väl troligen från UK eftersom Kina inte lönar sig för smågrejer längre. Men om det blir billigare i slutänden att beställa inom Sverige, så är det ju lika bra att göra det. Tänkte försöka hitta mindre catappalöv också för mina är så stora att det inte ser klokt ut om man inte delar dem i mindre bitar. Men det vore fint med lite hela blad också.
                          Senast redigerad av Bambikill; 12 July 2020, 17:39.

                          Kommentar

                          • TurtleTurd
                            • November 2019
                            • 131

                            Otroligt snyggt Nando. Det med spotlight har man ju sett lite här och där här på Zoopet. Men jag vetitusan om inte effekten på ditt kar tar priset.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6032

                              Tillägg; Var köpte du förresten dina löv och annat? Jag tänkte beställa guavalöv (och försöka leta rätt på några lämpliga svenska träd) och det blir väl troligen från UK eftersom Kina inte lönar sig för smågrejer längre. Men om det blir billigare i slutänden att beställa inom Sverige, så är det ju lika bra att göra det. Tänkte försöka hitta mindre catappalöv också för mina är så stora att det inte ser klokt ut om man inte delar dem i mindre bitar. Men det vore fint med lite hela blad också.[/QUOTE]

                              Jag har köpt frökapslarna och guavalöven från Tannin Aquatics i USA. Catappalöven jag har i nu är från säljaren ”catappa-leaves” på tyska ebay. De har löv bl.a. i storleken 5-9 cm. Har också testat ”nano-catappalöv” från JBL via någon svensk sida (det var dyrt och inte värt det även om löven är ganska små) och har även haft vanliga catappa från Happy Discus Aquaristikshop i Tyskland.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6032

                                Ursprungligen postat av TurtleTurd
                                Otroligt snyggt Nando. Det med spotlight har man ju sett lite här och där här på Zoopet. Men jag vetitusan om inte effekten på ditt kar tar priset.
                                Tack, det var roligt att höra!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...