Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Tack för tummen!
    Haha!
    Ja, med den tummen menar jag ju såklart alla tänkbara tummar jag har.
    Dina kar och fiskar är fantastiskt fina - och det är härligt att få ta del av dessa via bilder och film.

    Edit; Ja, så gick väl Mr. Sid Knaeck in och gjorde't igen... Det finns makalösa bilder på Nandos stuff på förra sidan!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 June 2020, 13:53.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      Ahhh... alla dina kar är jättefina! Och scalarerna var djävulskt fina Inte för att jag vet ett dugg om scalarer men för mig ser de iallafall extremt välmående och välfärgade ut

      Ja, just eklöv ser väldigt, väldigt fina ut på ekträd och på marken i de norra delarna av världen. Men de stör mig lite i just terrarier och akvarier just för att de är så väldigt igennkännbara som just eklöv. Något mer diskret som... alm, eller bokliknande, vore bättre rent estetiskt. Jag får väl försöka kolla upp vilka andra löv som är okej för kar men rimligtvis borde väl de flesta löv vara okej när de är helt torkade. Eklöv har jag använt mest som "medicin". (Förträffligt för att bota svamp och främja tillväxt av nya kroppsdelar hos Axolotl om deras vänner råkat missta deras gälar eller ben för käk... Bad - eller vid svårare fall - djuret in i kylen i tanninrikt vatten Låter helt sjukt, men är extremt effektivt). Jag får försöka få tag i mindre catappalöv också. De jag har hemma är bisarrt stora... Som assietter, vissa av dem... Ser ju inte klokt ut i ett kar om man inte bryter dem i bitar...

      Jag försökte googla lite på "frökapslar" för att jag blev nyfiken, men blev inte mycket klokare av det. Såg några bilder på några mystifika små saker i kar som såg mest ut som någon slags brödkrydda eller något

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Här kommer några bilder, med namnet synligt på påsen, på de olika ”frökapslar” jag har köpt. Ska inte ha i alla sorter åt gången, men kanske två-tre stycken. Har också köpt palmblad och guavalöv.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Klicka på bilden för större version

Namn: 43F2C6CD-290E-4C5E-B0BD-ECB7A75FA9A9.jpeg
Visningar: 208
Storlek: 581,3 KB
ID: 2419278Klicka på bilden för större version

Namn: D877B5E6-1A99-4D06-8C9A-F71492029CBD.jpeg
Visningar: 195
Storlek: 416,5 KB
ID: 2419277Klicka på bilden för större version

Namn: 2C46531D-84EB-4A8B-AEAA-C2214B87BDA8.jpeg
Visningar: 194
Storlek: 405,5 KB
ID: 2419276Klicka på bilden för större version

Namn: CE664437-E813-4C8F-AEC9-CCD0CC33FA51.jpeg
Visningar: 187
Storlek: 416,1 KB
ID: 2419275Klicka på bilden för större version

Namn: F914F19C-EDCE-40BB-AE32-F5FA43E0EF47.jpeg
Visningar: 202
Storlek: 449,3 KB
ID: 2419274Klicka på bilden för större version

Namn: 944C5098-5C61-4F32-A917-64EBC03546BB.jpeg
Visningar: 207
Storlek: 443,2 KB
ID: 2419273Klicka på bilden för större version

Namn: EE0C873C-4C9B-4DA3-9D9A-793FE4899615.jpeg
Visningar: 200
Storlek: 378,5 KB
ID: 2419272Klicka på bilden för större version

Namn: 8830B8CD-6996-4B14-885F-42EF23401F11.jpeg
Visningar: 199
Storlek: 391,2 KB
ID: 2419271

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Nu är jag igång med inredning av svartvattenkaret! Igår körde jag fast i ett misslyckat försök att bygga träd. Detta trots att jag tidigare avfärdat den idéen. Se bild nedan.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Klicka på bilden för större version

Namn: B73CCA70-57BB-4F74-A1AA-0443D5D751CE.jpeg
Visningar: 188
Storlek: 411,3 KB
ID: 2419308

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Efter att ha återgått till min tidigare tanke om rötter som sträcker sig nedåt från ett hörn och en ”rotvälta” på andra sidan började jag få lite fason på det hela.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 7C3762F5-31AE-4320-8EF0-8E92C8497CD3.jpeg
Visningar: 176
Storlek: 718,6 KB
ID: 2419312Klicka på bilden för större version

Namn: CD5A0059-82AA-46C9-AD52-9CD57D084AC9.jpeg
Visningar: 178
Storlek: 474,6 KB
ID: 2419311

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Nu är problemet bara att en del av rotvältan visade sig fortfarande flyta . Den delen (den tänkta stammen på rotvältan) kommer att ligga an mot snittet på roten och söka sig framåt och till höger i bild.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Klicka på bilden för större version

Namn: C20F0ABF-7A9F-4F7B-A6FA-FCFEEF2046CA.jpeg
Visningar: 182
Storlek: 418,3 KB
ID: 2419317 Jag försökte hålla upp en mörk filt för att ta bort reflektionerna. Det gick sådär...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Härligt att kolla in hur du arbetar med detta, Nando!
                        Det finns ett sätt att ”skapa” trädliknande formationer - om du med detta menar att föra samman fler trädetaljer så att de ser ut som en homogen bunt. Det är att ”väva”, en metod som kräver lite tålamod och att man i många fall får använda en mindre såg eller sekatör för att avlägsna visst material - och att materialet är vattenmättat...
                        Det ser ändå ut som att du använt dig av just denna metod på några bilder. Svinbra!

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Här kommer några bilder, med namnet synligt på påsen, på de olika ”frökapslar” jag har köpt. Ska inte ha i alla sorter åt gången, men kanske två-tre stycken. Har också köpt palmblad och guavalöv.
                          GUAVALÖV! Jaaa... så var det ja. Jag kunde inte för mitt liv komma ihåg vad de mindre, snyggt formade löv jag hade någon gång, var för något. Perfekt.
                          (Och det blir lite extra roligt för en språknörd som jag eftersom huvudinriktningen för mitt kar är Thailand... Och jag slöpluggar thai på egen hand. På thai; Guava = "farang". "Farang" = slang för "viting". Som i vit person då alltså...)

                          Jag misstänkte att syftet med frökapslar var tannintillförsel och det verkade ju stämma. De var snygga. Det ska jag lägga på minnet. Avsevärt mycket snyggare än alkottar för ett tropiskt kar :P Jakarandakapslarna var vackra. Kielmeyera också. Fel världsdel för mig men kan jag ha alkottar kan jag fan ha frökapslar från Sydamerika :P

                          Bra tips! Tack!


                          Jag tycker att det såg väldigt nice ut, så som du tänkt med rötterna. Precis så ska mitt bli men jag har en helt annan typ av rötter då jag prompt vill ha mangrove (iofs har det smugit sig in några bitar driftwood i bygget också :P) då jag vill ha grovt och "barkigt" utseende för den här planeringen. Jag fick till mitt "träd" hyfsat bra med mindre skavanker - men själva "topparna" av "trädets" rötter är skitfula då de ser helt onaturliga ut - men jag gräver ner dem i sanden och täcker med växter.

                          Jag kunde inte hitta något som var helt perfekt så jag köpte det närmaste jag kunde komma - men sedan blev den inte bra i karet. Då började jag bygga ihop med andra bitar jag hade. Vände och vred och pusslade och hittade till slut två som bildade en bra bas när jag lade dem omlott över en kolsten som stöd. Sedan föll det sig så att en av dem hade en helt perfekt klyka där en platt, konvex bit rot passade som ett smäck när jag skruvade lite grann. Den blev lite som ett "lock" som dolde skarven mellan de två största rötterna. Och eftersom mitt "träd" ska se lite grovt ut, blir det typ ganska naturligt, som om det är ett stort stycke bark som liksom skjuter ut lite grann på det stället, bara. (Tydligen kom min Tetris-expertis till nytta i slutänden iallafall... lol...)

                          Sen körde jag in mindre rötter på lämpliga ställen, som ytterligare "ben". Det är ett stort tomrum under, där man ser stenen som stödjer konstruktionen - och likaså mycket "luft" bakom "trädet" då hela konstruktionen vilar mot rutan och även karets kant då når hela vägen upp och även sticker upp lite över ytan. (Det väger inte mycket så det är inga problem att det vilar mot kant och ruta). Det som sticker upp ska jag utnyttja för att ha epifyter emersed. I utrymmet bakom roten har jag utblåset som har en lagom bred glipa för att inte flödet ska hindras. Kollar man in från det hörnet är det inte snyggt, men det hörnet ser man inte öht om man inte går in medvetet runt karet och tittar. Och mindre glipor och stödstenen kommer att täckas av växter. Jag vill ha utrymme där under för malen och kuhlii
                          Jag tänkte köra in ormhassel där det kan bli snyggt, för att "fortsätta" rötterna då de är väldigt tvärt avhuggna på några ställen.
                          Roten till andra sidan kommer inte att synas mycket, den blir omringad av högre växter och är mest till för att jag ska ha något att sätta epifyter på.

                          De där rötterna du använt - jag kommer inte ens på vad det heter... är det Redmoore? De är djävulskt svåra att sänka ibland. Konstigt nog har jag ibland sänkt rätt massivt byggda sådana, väldigt enkelt. Sedan har något mer tunnbyggda vägrat sjunka ens efter lång tid. Min bror hade en stubbe i ett nano - det skulle bli ett bonsaiträd av det och den var väldigt kul i formen - men den gick absolut inte att sänka ens efter att vi tagit till varenda knep i boken... vi borrade till och med ut rejäla hål i den, fyllde med stålvikter och silikonade igen - och den svävade fan ändå... Då gav vi upp med den eftersom den kändes väldigt riskabel. Men den var väldigt kompakt så vi borde ha gissat att det skulle vara svårt...

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Intressant att se vad du kommer fram till ...

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Härligt att kolla in hur du arbetar med detta, Nando!
                              Det finns ett sätt att ”skapa” trädliknande formationer - om du med detta menar att föra samman fler trädetaljer så att de ser ut som en homogen bunt. Det är att ”väva”, en metod som kräver lite tålamod och att man i många fall får använda en mindre såg eller sekatör för att avlägsna visst material - och att materialet är vattenmättat...
                              Det ser ändå ut som att du använt dig av just denna metod på några bilder. Svinbra!
                              Ja, att väva brukar funka bra! Nu var det mer att jag hade bestämt mig för att inte bygga ”träd” nedifrån och upp så att säga men igår höll jag ändå på med just det. När jag sedan äntligen släppte de rättuppstående träden, och återgick till planen jag hade när jag torrinredde ett modellkar för ganska länge sedan, blev jag nöjd. Tyvärr flyter två delar fortfarande så de får ligga i tunnan en tid till.

                              Nu leker jag med ljuset för att försöka få tre ganska smala ljuspelare av ledspottar. Min man bygger ”rör” med något sorts rutnät som gör att ljuset sprider sig mindre. Tror det har potential att bli ganska bra. En bonus är att makens 3D-skrivare kommer till användning för något nyttigt .

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Bambikill - jag har både Redmoore och ”driftwood”. Jag tycker det låter som du har fått till ditt bygge bra! Ska bli kul att se sedan .

                                Inger - ja, vi får se vad det blir av detta svartvatten . Kul är det iallafall!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...