Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Ja, det hoppas jag också!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Magiskt - nu simmar ett gäng mini apistogramma trifasciata i lillkaret! Jag blir helt rörd av att se dem och deras duktiga mamma

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Nando
        Magiskt - nu simmar ett gäng mini apistogramma trifasciata i lillkaret! Jag blir helt rörd av att se dem och deras duktiga mamma
        Men grattis Nando, äntligen händer det

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • TurtleTurd
          • November 2019
          • 131

          Grattis, vad kul
          Hoppas du kan få åtminstone någon till vuxen ålder med

          Mvh TT

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ja, jag hoppas också att några klarar sig! Ikväll har honan vallat dem till mitten av karet och håller alla andra fiskar i ena halvan.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Ja, jag hoppas också att några klarar sig! Ikväll har honan vallat dem till mitten av karet och håller alla andra fiskar i ena halvan.
              Gôtt, detta!
              Det är en mäktig syn att se!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Ja, verkligen. Hanen är framme vid honan ibland och han tillåts komma nära. Alla andra håller hon på avstånd. Hon är knallgul och väldigt vacker. Den andra honan huserar i sin vanliga del av karet och verkar konstigt nog inte alls intresserad av honan med yngel.

                Det som är extra roligt är att honan med yngel var den som hade synliga callamanusmaskar i rumpan och som gjorde att jag insåg att jag hade det i karet och behandlade. Ingen fisk strök med och honan blev frisk och stark trots att hon då var rätt mager och påverkad. Det här var för flera månader sedan och jag behövde bara köra en behandlingskur enligt anvisning. Skönt ändå att det finns effektiv medicin mot sådan skit och att det kan vända och bli bra.

                Kommentar

                • cambru

                  • September 2008
                  • 209

                  Grattis till de små! Jättekul att läsa ikapp och se alla fina bilder!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tack!

                    Glad midsommar önskar jag er alla Zoopetare!

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      Glad midsommar Nando och alla andra i tråden! Ser fram emot efter midsommar att se bild på de små och din inredning

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Tack!

                        Glad midsommar önskar jag er alla Zoopetare!
                        Tack! Glad midsommar!
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Glad midsommar önskar jag er alla Zoopetare
                          Detsamma önskar jag dig!
                          Härligt att läsa om allt nytt och spännande som händer i dina kar!



                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Hoppas ni har haft lika vackert midsommarväder som vi hade turen att få här! Jag har ätit alldeles för mycket god mat, samt även druckit en del god dryck, och känner mig väldigt nöjd med helgen.

                            Idag har jag gjort vattenbyte i flera kar. Kan tyvärr inte se några apisyngel längre. Honan har slutat vakta. Kanske finns det inga kvar, kanske har de gömt sig i växtligheten. Tids nog lär det visa sig. I det gamla mellankaret finns nu bara tre bolivianer och ett gäng räkor kvar. De ska fiskas upp i veckan och flyttas till andra kar. Sedan ska mellankaret tömmas och läggas ut till försäljning. Det ska bli skönt att bli av med för karet står inte på en bra plats i huset nu.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Idag har bolivianerna och räkorna fiskats upp och hamnat i andra kar. Mellankaret är tömt. Det känns väldigt skönt att ha det gjort. Jädrar vad mycket sand jag hade i det karet...

                              Mitt nya mellankar rullar på fint. Det har varit igång i ca två veckor nu. Tog ett nitrittest idag som inte visade någon mätbar nitrit. Fantomtetrorna och amanoräkorna verkar trivas. Jag är fortfarande väldigt nöjd med inredningen. Gillar också ljuset mycket, det är ett helt annat än det gamla karets hårda sken. Ska låta karet gå in sig ett tag och därefter köpa ett gäng nannostomus marginatus.

                              Har semester några veckor nu och kommer förhoppningsvis ha mer tid och energi att lägga på karen. Vill gärna dra igång med svartvattnet också men några rötter flyter än

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Har semester några veckor nu och kommer förhoppningsvis ha mer tid och energi att lägga på karen. Vill gärna dra igång med svartvattnet också men några rötter flyter än
                                Jag har ett liknande scenario!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...