Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurtleTurd
    • November 2019
    • 131

    Me like

    Det är ingen ramp i det nya karet eller? Ser mer ut som en spotlight eller något i den stilen?
    Hur som haver, snyggt.
    Känns lite spännande när man ser ett kar likt detta när man inte riktigt ser vad som finns där. "Vad kan finnas där inne i de mörka partierna" Typ

    Mvh TT

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Kul att du gillar det! Jo, det är en ramp (Fluval 3.0 Plant led) men jag har inte dragit på ljuset för fullt och så finns det rätt mycket flytväxter som dämpar ljuset ytterligare.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Dina kar kommer att bli hur toppen som helst Nando

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Apisarnas rom är fortfarande kvar! Så här länge har den aldrig klarat sig tidigare. Jättekul!

          I det gamla mellankaret, som nu är tömt på merparten av växter och inredning, har två bolivianhonor ”lekt” och vaktar nu rom. Bolivianerna ska flyttas till storkaret sedan. Halva stimmet gul fantom går kvar i väntan på att flyttas till nya mellankaret. Hela stimmet kolglödstetra ska till lillkaret men dit vill jag inte flytta dem i nuläget eftersom jag inte vill störa apisarna med rom. Jag har ottosar både i lill- och storkaret så de ottosar som finns kvar i mellankaret får flytta till till något av de karen. Fjärilarna ser inte fräscha nog ut att flyttas till något kar tyvärr.

          I det nya mellankaret har vattnet antagit en svagt tefärgad ton, förmodligen på grund av en bit catappabark och några löv jag lagt i. Det ser väldigt vackert ut i den relativt dämpade belysningen. Fantomtetrorna verkar trivas också. Har ju bara flyttat dit nio stycken än så länge men de har funnit sig väl tillrätta.

          Kommentar

          • TurtleTurd
            • November 2019
            • 131

            Kul att läsa om alla dina planer
            Låter härligt med alla flyttar av fisk och inredning till dina olika kar.
            Tråkigt dock med dina fjärilar, såg ju så himla fina ut.
            Men det verkar ju i alla fall vara betydligt mycket mer positivt än negativt i görningarna

            Mvh TT

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Ja, det är knepigt med fjärilarna. Jag vill ju gärna förstå om jag gör något fel så att jag kan ändra det. Men jag sköter dessa fjärilar, och karet de går i, på samma sätt som jag skötte mina tidigare fjärilar. Hittar inget fel på vattenvärdena heller. Så jag förstår tyvärr inte vad felet är.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Tjoho! Nu har apisarnas rom kläckts och det ligger en vibrerande hög med sprattlare i sanden i grottan. Så kul!

                Kommentar

                • Superpescado
                  • March 2020
                  • 715

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Tjoho! Nu har apisarnas rom kläckts och det ligger en vibrerande hög med sprattlare i sanden i grottan. Så kul!
                  Stort grattis! Va roligt

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Jättekul! Tidigare har de bara lyckats hålla rommen i drygt ett dygn. Väldigt oväntat att det skulle gå så bra nu.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Har du lagt ned något av de saker du köpte till "svartvattnet" i det karet?
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Nej, jag har inte lagt ned något nytt där. Ingen rutin har ändrats heller förutom att jag nu, sedan rommen lades, inte har bytt vatten vilket egentligen skulle ha skett för tre dagar sedan. Byter normalt sett ca 15-20% i veckan.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Härlig läsning, Nando!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Sprattlarna lever fortfarande! Honan har dock inte flyttat dem från grottan än utan de ligger i sanden på grottans botten. Jag ser att det hoppar och rör sig där. Det är en halv kokosnötsgrotta som är ställd mot ena kortsidan så jag ser in i hela grottan genom glaset. Tänk om det faktiskt blir frisimmande yngel! I så fall behöver jag ju det gamla mellankaret som yngelkar på sikt

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Grattis nando . Jättekul. Absolut , du kommer alltid behöva alla kar du har till något

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Sprattlarna lever fortfarande! Honan har dock inte flyttat dem från grottan än utan de ligger i sanden på grottans botten. Jag ser att det hoppar och rör sig där. Det är en halv kokosnötsgrotta som är ställd mot ena kortsidan så jag ser in i hela grottan genom glaset. Tänk om det faktiskt blir frisimmande yngel! I så fall behöver jag ju det gamla mellankaret som yngelkar på sikt
                                Åh så roligt, hoppas att det blir överlevande små T-bebisar

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...