Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Va roligt Nando. Har du börjat torrinreda redan eller väntar du lite till?

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Jag väntar. Har inte ens lagt rötterna i blöt än och det kommer ju ta ett tag att vattenmätta dem. Ska inreda det andra karet med det som redan finns i mellankaret så de rötterna är ju redan blöta. Först när det "nya mellankaret" är klart och mitt Juwel Rio är tömt och sålt/flyttat ska jag ge mig på svartvattenprojektet.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Okej blir lika kul med mellankaret blir alltid inspirerad när du inreder!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad roligt att höra!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Nu har jag börjat måla ena karets baksida. Ska fylla det med vatten och testa så det håller tätt också. Känns kul att vara igång!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Nu har jag börjat måla ena karets baksida. Ska fylla det med vatten och testa så det håller tätt också. Känns kul att vara igång!
              Gôtt!
              Det skall bli spännande och intressant att få se vad du hittar på!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jag ser verkligen fram emot vad du tänker fylla karet med. Nu har du sommargöra

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Nu är det första karet målat och testat med vatten i. Det verkar tätt. Karet är flyttat till bänken och kommer bli ett svartvattenkar på sikt.

                  Det andra karet är målat med första strykningen. Det är detta kar jag ska börja med att inreda sedan och i huvudsak blir det då till att flytta befintlig inredning från mellankaret. En del fiskar ska också flyttas med. Funderar dock på att låta kolglödstetrorna från mellankaret flytta till lillkaret där det redan går ett stim sådana. Då blir det ett större stim där och så kan det nya karet få gå in sig med enbart gul fantomtetra en tid. Bolivianerna ska nog få flytta till storkaret där jag tror de kommer trivas bättre eftersom 70cm, som det nya karet är på längden, är i kortaste laget för dem. När karet verkar stabilt ska jag utöka stimmet med gul fantom och ev fundera på ytterligare en sorts tetra tex någon nannostomus.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Blir en hel del småprojekt när man startar ett nytt. Följer förväntansfullt

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Nu är båda karen målade och täthetstestade. De står där de ska på den nya bänken och ser jättefina ut.

                      Jag har börjat ta ut inredning från mellankaret och det mesta ligger nu i hinkar/backar med vatten. En del lämnar jag kvar i karet så att fiskarna kan söka skydd.

                      Har testat lite olika kombinationer i det nya karet. Blev inte riktigt nöjd så jag har lagt ned för idag. Inser att jag nog kommer behöva ta bort en del java från grenarna/rötterna. Som det är nu är de nästan helt täckta med Java och det blir för mycket. Vill skapa lite mer fritt simutrymme denna gång men javan är verkligen överallt. Det blir nog också till att ge upp några rötter jag i och för sig gillar, för allt kommer inte få plats. Ska fundera och ta nya tag imorgon.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Nu har jag fått till en grovscape som jag gillar! Det slutade med att jag drog bort all javaormbunke från rötterna för att bli fri att ställa dem hur jag vill. Ev ska jag limma dit en del igen sedan. Ska tvätta sanden och lägga dit den samt vattenfylla ikväll.

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Följer nyfiket i skymundan! Glöm inte att fota när du vill och får tid. Det kommer att bli ruggigt bra tror jag!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Nu är det rätt grumligt trots att jag sköljde sanden till förbannelse. Ska fota när det klarnar upp.

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              Men gud Nando. Det var jättespännande läsa allt som hänt hos dig sedan jag var här sist. Häftiga planer men tråkigt det med fjärilar. Ser framemot de första bilder på dina nya kar med vatten i.
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Ja, det är roligt med nya projekt. Speciellt svartvattnet ska bli skoj. Vet inte hur mitt nya mellankar blev egentligen. Jag ville hålla det ganska enkelt och med större fri simyta än i det tidigare mellankaret. Kände mig också less på javan och nu är all sådan borta. Kanske sätter fast lite java på någon gren senare, men jag måste låta intrycket landa lite först.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...