Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Imorgon kommer mina nya kar! Hurra!

    Kommentar

    • TurtleTurd
      • November 2019
      • 131

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Jätte snyggt! Va roligt då blir det till att inreda hela helgen och lägga upp bilder på alla steg?

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Ursprungligen postat av Nando
          Imorgon kommer mina nya kar! Hurra!
          Lycka!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Kul att ni är med!

            Inredningen kommer tyvärr att få vänta några veckor. När jag väl drar igång kommer jag inte börja med svartvattenkaret. Istället måste jag först flytta över lämplig inredning och växter från mitt mellankar till ett av de nya karen och sedan flytta fiskarna dit. Därefter ska mellankaret tömmas och rengöras. Förhoppningsvis får jag det karet med tillhörande bänk sålda. Först när det har skett är det dags att långsamt (ska försöka i alla fall ) inreda svartvattnet. Då borde leveransen av roligt material ha kommit från USA också.

            Känner mig i dagsläget osäker på om jag ska fortsätta med fjärilar i ett av de nya karen. Tycker inte att jag har lyckats så bra med de nya jag köpte för några månader sedan. Jag köpte ju först några stycken som sällskap till min gamla hona vars hane dött. De valde jag ut själv men de var ganska små och inte alls så fina som mina tidigare. Alla utom en verkade dock fräscha från början. Sedan kompletterade jag med några till. De valde jag inte själv utan hämtade utanför butiken eftersom jag satt i coronakarantän och inte ville riskera att smitta någon. Även i det nya gänget var det någon fisk som inte såg helt okej ut från början. Ett par av de nya, köpta vid olika tidpunkter, fick sedan någon popeye-liknande look och gick inte att rädda. Dessutom blev någon som inledningsvis såg fin ut dålig och tynade bort. Nu har jag fyra fjärilar kvar varav en hane fortfarande ser fin ut och en hane sådär. Den ena honan har redan från början haft ett gråaktigt öga som jag tyvärr inte upptäckte innan jag släppte i henne. Hon verkar dock okej. En annan hona har dragit sig undan och hennes ögon är nu också utbuktande. Jag har testat vattnet med ”riktiga test” och har ingen mätbar nitrit. Sköter karet som tidigare med regelbundna vattenbyten. Inga andra fiskar är sjuka. Vet inte om fjärilarna var av sämre kvalitet denna gång eller om det ändå är något i karets miljö som inte passar dem men som övriga fiskar inte påverkas av. Oavsett vilket så överväger jag att pausa med fjärilar ett tag och sedan köpa nya sådana när jag hittar riktigt fina exemplar. Under tiden kan jag ju ha någon trevlig sorts apistogramma i det nya karet, och ev. de fjärilar som är starka nog att klara flytten. Vi får se.

            Inser när jag tittar på de nya karen att de är riktigt stora! Fiskarna jag nu har i mellankaret kommer nog försvinna där . Kommer nog att behöva utöka de befintliga stimmen av kolglödstetra och gul fantomtetra.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Just det, jag måste måla bakgrunderna svarta också. Det hade jag nästan glömt.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                I lillkaret har det inte hänt något nytt, allt flyter på. Min trio ap. Trifasciata mår bra och de är så spännande att titta på. Kolglödstetrorna leker regelbundet och det tittar fram små minisar då och då. Mycket trevligt kar!

                Storkaret rullar också på bra men jag behöver på sikt göra mig av med inkorna. Hanen tar för mycket plats. Han far runt i sina försök att uppvakta honan. Ibland plaskar det till när hon, eller någon scalare, hoppar undan för honom. Det är inte så att karet är för litet för inkorna men de blir det dominerande inslaget på ett sätt som jag inte gillar. Jag vill ha hyfsat lugna och harmoniska kar att titta på. Då passar inte en kärlekstörstande racerbåt av modell större in, tyvärr.

                Räkburken är vacker inredningsmässigt tycker jag, som en liten installation. Den ska jag dock släcka ned på sikt när ett av de nya karen har gått in sig och kan ta emot räkorna ur burken. Det ger inget att sitta och titta på räkorna. Eftersom de förökar sig ordentligt även i mellankaret behöver jag inte nanot som uppfödningskar heller. Ska dock spara karet, som bara är på 30L, att ha som tillfälligt yngelkar vid behov.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Haha, är det någon som kan ana på inläggen ovan att jag haft mycket att göra i veckan och först nu fått en ordentlig stund över att uppdatera .

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Hahahaha. Jag känner igen mig, du låter ju nästan som jag med alla flyttar och planer. Jättekul att få följa med. Men även om karen är tomma vill vi ju se foton.

                    Gällande fjärilar , jag har ju ingen erfarenhet ja elller väldigt lite erfarenhet. Hade ett par på 2000-talet när jag startade upp tre små kar till sönerna och körde då ett par fjärilar i ett, ett kakadu par i ett och bågfilspar i ett. Jag tyckte det var jättespännande men inte barnen..... men fjärilparet lekte aldrig och dog inom ett år. Men jag har ju läst alla trådar med fjärilar här och kan väl bara säga att det känns som fjärilar är väldigt lika i kraven som diskus och även i flera beteenden. Fast frågan är om inte fjärilar är svårare än diskus. Får nästan den uppfattningen ......
                    soännande planer och jag är med. Men några foto på karen, härliga mått föresten.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jag är också med!
                      Tycker du gör rätt i att pausa lite med fjärilar. Man får ta ett brejk ibland och låta suget återkomma!
                      Ös på, Nando!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Klicka på bilden för större version

Namn: C1E2234D-9DD8-4FB1-ABF9-96232D380E23.jpeg
Visningar: 198
Storlek: 248,4 KB
ID: 2418079 Jag öser! Här kommer en bild med skyddande kartong kvar...

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Klicka på bilden för större version

Namn: C1E2234D-9DD8-4FB1-ABF9-96232D380E23.jpeg
Visningar: 198
Storlek: 248,4 KB
ID: 2418079 Jag öser! Här kommer en bild med skyddande kartong kvar...
                          Ser ju kanon ut

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11215

                            Spännande.

                            Googla den gummifärg de använder till fälgar. Den tipsas det om på nätet. Ska gå att bara dra av om man ångrar sig.
                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Haha, är det någon som kan ana på inläggen ovan att jag haft mycket att göra i veckan och först nu fått en ordentlig stund över att uppdatera .
                              Ser verkligen fram emot ditt projekt Nando. Nyfiken till max hur det utvecklar sig
                              Vet redan nu att det kommer att bli kalasfint Meka på med dina akvarium!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Halloj i sommarvärmen! Idag kom så äntligen paketet med löv och frökapslar m.m. Jättekul! Massor med spännande grejer som kommer färga vattnet vackert brunt och se toppenfina ut i karet . Jag längtar efter att sätta igång med svartvattnet. Men först ska det andra karet fixas. Kanske hinner jag börja måla bakgrunden i helgen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...