Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurtleTurd
    • November 2019
    • 131

    Häftigt projekt. Ska bli kul att följa hur det utvecklar sig. Ser riktigt lovande ut med de trädetaljerna du i detta tidiga skede jobbar med

    Mvh TT

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ursprungligen postat av Inger H
      Vilken braig film ICC, kul att se hur han jobbar - resultatet blev ju toppen
      Så kul att få följa din resa Nando med ditt svartvattenprojekt. Ska du ha i alla roliga saker som du har beställt?

      //Inger
      Jag vet inte om jag ska ha i alla svartvattengrejer som jag beställt men en hel del blir det nog!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ursprungligen postat av TurtleTurd
        Häftigt projekt. Ska bli kul att följa hur det utvecklar sig. Ser riktigt lovande ut med de trädetaljerna du i detta tidiga skede jobbar med

        Mvh TT
        Kul att du är med!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Klicka på bilden för större version

Namn: 175DCB4D-5B93-4CD9-B7B5-B02685648D52.jpeg
Visningar: 199
Storlek: 473,8 KB
ID: 2417735Klicka på bilden för större version

Namn: 28F23E08-8AA2-4066-B5E7-7774EE4DC7F3.jpeg
Visningar: 196
Storlek: 426,4 KB
ID: 2417734 Testar nu hängande rötter...i Klicka på bilden för större version

Namn: C0D2B180-C23D-4B2F-BC6F-EC54B7DEED9D.jpeg
Visningar: 196
Storlek: 435,8 KB
ID: 2417736

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Är det någon som har testat Fluval 3.0 Plant Led belysning? Min teknikansvarige (dvs. maken) har snöat in på den ljuslösningen

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Alltså till det kommande nya fjärilskaret. Inte till svartvattnet.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                De kommentarer jag har sett så har de varit positiva, sen är ju fluval kända för att göra ganska bra grejer, det är ju lite läcker att man kan styra den med en app i mobilen också
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Tack Åheim! Jag tror det var just appen i mobilen som väckte makens intresse

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Nu har jag ”bävrat” lite mer (makens ord för mitt byggande/testande av olika kombinationer av rötter ) och kommit fram till att några få rötter, men inte alla, kan hänga från kanten och föreställa trädrötter som blivit översvämmade/sträcker sig ner från strandkanten. På botten kan det ligga en rotvälta med del av trädstammen synlig (detta ska efterlikna ett träd som kollapsat ner i vattnet) Det bör också finnas ytterligare grenar som har ramlat ned från träden ovanför samt en massa pinnar och löv mm. På detta sätt får jag till snygga höjdskillnader, flera trädetaljer på botten samt öppna ytor som leder blicken inåt och utgör plats för någon ev svärdsplanta. Tror det blir bättre (och enklare att få till) än att alla rötter hänger uppifrån. Det bör också gå att skapa bra ställen för apisarna med detta upplägg!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Det här med att skapa nivåskillnader i bottengruset har jag provat i olika uppsättningar. Med rötter, stenar och kombinationer av dessa, tyvärr har det varje gång visat sig att tyngdlagen gäller, bara en fråga om tid. Min slutsats är att vill man ha höjdskillnad måste den byggas upp av typ frigolit som döljs av rötter/stenar och att platån i sig själv är en plan yta.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jag är säker på att du har rätt. Därför har jag övergivit min ursprungliga idé om att vatten möter land. Det går helt enkelt inte att få till landdelen på något vettigt sätt. Förhoppningsvis kan det bli bra ändå! Tror du man kan ha en trio apistogramma bitaneiata på en bottenyta av 70x60?

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Det kan jag inte svara på, har ingen erfarenhet. Bottenytan är ju ok, men inredningen styr.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Okej. Jag får testa helt enkelt.

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              Här händer det saker, jättekul!
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Ja, lite händer det i alla fall . Maken håller på att skruva ihop akvariebänkar nu. Sedan ska mellankaret tömmas på det mesta vattnet och dras på sin bänk till en annan tillfällig plats. Därefter fyller jag på med vatten igen och så får fiskarna gå där tills det nya karet är på plats där mellankaret tidigare stod. Då flyttar jag inredning och fisk. Efter att mellankaret tömts och gjorts rent ska jag sälja det ihop med den tillhörande bänken. Först efter det är det dags att dra igång svartvattenprojektet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...