Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Kanske missförstod jag nu men om du undrar om det går att ha bolivianer och vanliga ihop så går det visserligen bra (så har jag det i mellankaret nu) men jag skulle ändå inte rekommendera det. Bolivianerna ser nämligen väldigt färglösa och tråkiga ut i jämförelse med de vanliga fjärilarnas vackra färger. Bolivianerna kommer därför absolut mer till sin rätt utan vanliga fjärilar i samma kar.

    Jag skulle verkligen vilja starta ett till kar (och i samma veva avsluta nanot). Men det finns i nuläget ingen riktigt bra plats i huset för ett nytt kar. Är väldigt sugen på ett scape med mycket rötter, fin ljus sand, få växter och mycket löv; typ svartvatten (light). Har en plan till lösning som innefattar en del flytt av möbler. Min man är okej med det men ungarna kommer protestera vilt eftersom flytten innebär att en del av deras saker får byta plats (bl.a. hamsterburen). Jag måste fundera lite mer på detta innan jag gör något.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Fundera inte så mycket, gjört bara

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Nej du förstod mig helt rätt. Då ska jag nog köra fjäril, kanske bra ibland i början med en inte alltför långlivad fisk. Jag kommer bli glad om dom ens kommer i närheten av dina fjärilar färgmässigt.

        jag säger som Ingrid, gör det bara. Muta barnen med godis

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Vad spännande, kanske ett nytt kar med svartvatten light snart då ?!
          Du får använda sommaren till att förhandla med kidsen. Sen har du eventuellt ett roligt höstprojekt framför dig, som du givetvis delger oss av här på Zoopet.
          Senast redigerad av ICC; 14 May 2020, 08:42.

          Kommentar

          • Plejaderna
            • March 2007
            • 347

            Spännande planer du har Nando och häftiga bilder på dina fiskar, som vanligt.
            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Tack alla ni för pepp! Får se om det blir ett nytt projekt på sikt. Har ju snöat in på svartvatten och skulle så gärna testa ett sådant ”scape”.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Hm, hittade en död fjäril nyss. Det var en som sett helt pigg och välmående ut tidigare. Tycker inte att alla av de nya fjärilarna känns helt fräscha, men just denna hade jag inte oroat mig för. Får se hur det går med dem på sikt. Om alla trillar av pinn kanske jag ledsnar och gör om mellankaret till svartvatten.

                Kommentar

                • TurtleTurd
                  • November 2019
                  • 131

                  Det var riktigt tråkigt att läsa.
                  Får hoppas att resterande bara acklimatiserar sig och därför verkar lite hängiga.
                  Jag håller tummarna för att dom klarar sig och du får till ditt kar enligt önskemål.

                  Mvh TT

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tack!

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Grrr, så himla tråkigt när fiskar dör.
                      Får delad feeling, vill INTE att dina fjärilar ska gå till himlen och dessutom är ju ditt mellankar så jäkla fint. Samtidigt är jag väldigt nyfiken på hur ett svartvatten skulle bli hos dig.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jag vill inte heller riva upp mellankaret i nuläget. Tänkte bara i förlängningen att om jag står utan fjärilar i fjärilskaret så kanske det är ett alternativ. Helst vill jag ju köpa ett nytt kar till svartvattenprojektet!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Jag vill inte heller riva upp mellankaret i nuläget. Tänkte bara i förlängningen att om jag står utan fjärilar i fjärilskaret så kanske det är ett alternativ. Helst vill jag ju köpa ett nytt kar till svartvattenprojektet!
                          Nytt kar till svartvattenprojejk låter bra. Vet du Nando, att det finns alltid plats för ytterligare ett kar, tro mig jag vet

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Haha! Jag tror dig!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Haha! Jag tror dig!
                              Det man måste göra är att lirka lite med den man bor ihop med - att den och den fotöljen behöver vi inte, inte heller det där gamla skåpet som är så fult o.s.v. Du måste liksom försöka övertyga din man, att ett snyggt inrett kar pryder rummet mycket bättre än dom där gamla möblerna

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Tack för tipsen! Mannen min är väldigt medgörlig. Det är mer att jag har en konflikt med mig själv om jag ska vara så taskig att ta en del av det utrymme i vardagsrummet som nu fungerar som lek-/spel-/pussel-/byggområde för barnen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...