Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Nu har jag bara tre redbacks kvar, varav ett par som leker regelbundet. Jag skulle vilja köpa fler av samma sort men tvekar eftersom det känns som att de stora, baserat på hur de beter sig mot varandra, skulle kunna gå hårt åt de små. Jag vill inte ha en massa jagande och bråkande mellan fiskar som inte är jämnstora.
    Sorry för sent svar, Nando!
    Ja, det kan nog bli problem att introducera en grupp av mindre individer, speciellt om har ett etablerat par i karet.
    Du skulle ju kunna flytta paret till ett annat kar en tid och försöka skaffa några nya, i ungefär samma storlek som de du har nu, som får gå in sig och senare sätta tillbaka paret.
    Alternativt kan det vara fint att ha endast ett lekpar i baljan.


    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Hej Mats! Tack för ditt svar. Jag kom fram till samma slutsats efter att ha rådgjort med min butik. Det lär inte bli bra med en grupp småscalarer ihop med de befintliga. De tre jag har får gå kvar tillsvidare. Får se hur jag gör på sikt.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Efter en intensiv vecka där jag knappt skrivit något på Zoopet känns det som att jag äntligen har en stund över. Som framgår ovan har jag lagt planerna på att tillsätta ett gäng småscalarer på hyllan. Storkaret får vara som det är för tillfället. På sikt ska jag fundera på ett annat upplägg där. Jag måste då försöka sälja/ge bort mina Inkastenciklider. De är väldigt vackra och har ett spännande beteende men jag upplever att de ”tar mycket plats” och hanen dominerar mer eller mindre hela karet. När honan inte är leksugen jagar han henne så fort han ser henne. Hon kan ju lätt gömma sig och blir inte utsatt på så sätt men det blir orolig i karet. När de har rom/yngel är han lugnare men då är resten av karets invånare förpassade till ena halvan istället. Dessutom är han väldigt stor. För stor tycker jag.

        Övriga kar funkar bra. Jag tror dock att min gamla fjärilshona som jag haft i ca ett och ett halvt år håller på att tackla av. Hennes hane betedde sig på samma sätt för några månader sedan innan jag tog bort honom. De nya fjärilarna verkar må bra och förhoppningsvis blir det inte allt för stor obalans även om gammelhonan dör (då kommer jag ha tre hanar och två honor kvar).

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Hoppas dina nya tankar nu innehåller diskus du är definitivt mogen med tanke på hur bra det går med dina fjärilar . Själv funderar jag ju på gula fjärilar men tror kanske inte jag är mogen.... Diskus är en robust fisk som klarar mycket men som vill ha allt konstant, om rutinerna ändras så stressar det fisken och då kommer problemen, men det är väl precis samma sak med fjäril och även flera andra sydamerikanska ciklider har jag förståt.
          Rekomenderar en grupp diskus istället för scalarer.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Vet du Thomas, jag tror hon funderar starkt på Discus

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Inger H
              Vet du Thomas, jag tror hon funderar starkt på Discus

              //Inger
              Vet du, Inger, det tror jag också

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Skönt att du är tillbaka Nando. Gillar inte, och får en orolig feeling när du är frånvarande.
                Känns som om du går och väntar ut storkaret och planerar lite för ”något nytt”. Sommaren är ju utmärkt att gå och fundera på. Sen kommer en höst och då kanske det ramlar ner några snygga diskus i ditt akvarium. I alla fall om Ekenberg och Inger´s betting går hem

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Haha, ni är roliga ni tre. Den som lever får se...

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Nando, jag har skickat pm till dig

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Såg det nu, tack!

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Kom att tänka på dina Apistogramma Nijsseni, hur har det gått för dem? Tror inte att du skrivit om de på ett tag.
                        Bilden på din hona tilltalade mig så pass att jag nu beställt 2+2 av Nijsseni. Hoppas i alla fall att få ut ett par från de 4.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Mina Nijsseni mår bra! Båda är stora och fina. Jag tror att de har rom ibland men har aldrig sett några yngel. Kul att du beställt sådana! Tycker också honan är fantastiskt vacker i sin, för apisar, lite ovanliga teckning.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Det var länge sedan jag uppdaterade med bilder. Här kommer några.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 43C87EAF-E5B1-4104-AB09-EEC6717EC38A.jpeg
Visningar: 244
Storlek: 465,8 KB
ID: 2417173Klicka på bilden för större version

Namn: C1ADC9CF-6681-48EC-88C0-9EB4BDFEDD5E.jpeg
Visningar: 239
Storlek: 590,7 KB
ID: 2417172Klicka på bilden för större version

Namn: 2994072C-367C-45AD-9BF9-07C56F0ADE39.jpeg
Visningar: 252
Storlek: 683,3 KB
ID: 2417171Klicka på bilden för större version

Namn: 23E9A90D-7DC3-4A11-98F7-C25DF3D2E66A.jpeg
Visningar: 268
Storlek: 555,8 KB
ID: 2417170Klicka på bilden för större version

Namn: E531BBEB-9999-480E-B4EC-13365CF4E03C.jpeg
Visningar: 238
Storlek: 1008,3 KB
ID: 2417169Klicka på bilden för större version

Namn: F63793DF-9820-44FD-B92E-D2515338DFD6.jpeg
Visningar: 251
Storlek: 857,6 KB
ID: 2417168

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 7C509265-7DE5-4E4E-AB83-642B05F22682.jpeg
Visningar: 152
Storlek: 583,6 KB
ID: 2417176Klicka på bilden för större version

Namn: 9BDD7F24-1885-43B2-B8AB-AC414ED81982.jpeg
Visningar: 149
Storlek: 551,6 KB
ID: 2417175

                                Kommentar

                                Arbetssätt...