Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    Gud så fina! Var hittar man de??
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Menar du var de är köpta? På Akvarielagret i Stockholm (Bromma). Den stora honan har jag haft i ca ett och ett halvt år, de mindre någon månad och de minsta är helt nyköpta.

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        Ursprungligen postat av Nando
        Menar du var de är köpta? På Akvarielagret i Stockholm (Bromma). Den stora honan har jag haft i ca ett och ett halvt år, de mindre någon månad och de minsta är helt nyköpta.
        Tack Nando!
        Då bor jag alltför långt därifrån för att kunna köpa de.
        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Okej, men fjärilar är vanliga och det går säkert att hitta fina i någon butik nära dig också.

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            Ursprungligen postat av Plejaderna
            Tack Nando!
            Då bor jag alltför långt därifrån för att kunna köpa de.
            Är det närmare till Gbg? Tommy på Trop har just nu grymt fina svenskodlade fjärilar!
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              Ursprungligen postat av Nando
              Okej, men fjärilar är vanliga och det går säkert att hitta fina i någon butik nära dig också.
              Jag tittar och längtar. Hittade en vacker hane men det var mycket sjuka i övriga kar i butiken så vågade inte köpa honom. Vill absolut inte ha något skit i karet igen.
              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                Ursprungligen postat av Marten64

                Är det närmare till Gbg? Tommy på Trop har just nu grymt fina svenskodlade fjärilar!
                Tack för tipset Mårten. Det är närmare men fortfarande för långt.
                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DB286696-A647-45B2-8FC4-5FBB65A5EDDA.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 621,3 KB
ID: 2415343Klicka på bilden för större version

Namn: 3B57EC35-12F1-4F26-9446-DCDD0E09974F.jpeg
Visningar: 129
Storlek: 560,4 KB
ID: 2415342Klicka på bilden för större version

Namn: 610FFA82-5BBA-4B0B-ABFF-3112D2AAE8F2.jpeg
Visningar: 121
Storlek: 507,3 KB
ID: 2415341Klicka på bilden för större version

Namn: B1394ADB-F440-45E5-8C0D-6F45360AAFBB.jpeg
Visningar: 131
Storlek: 413,0 KB
ID: 2415340Klicka på bilden för större version

Namn: DCD9EF9E-6F33-480A-9B13-B602C81CB0C3.jpeg
Visningar: 124
Storlek: 468,8 KB
ID: 2415339Klicka på bilden för större version

Namn: 074B7634-3EF3-4844-AC0C-684123F0A4DA.jpeg
Visningar: 128
Storlek: 979,4 KB
ID: 2415338Klicka på bilden för större version

Namn: EC53CBC8-1C89-446C-A1D9-126A544FDEE2.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 418,9 KB
ID: 2415337 Fler bilder på fjärilar!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tänkte försöka beskriva läget i de olika karen nu.

                    Nanot: Här går bara räkor, främst gula men även amano. Jag är väldigt nöjd med inredningen på så sätt att den är visuellt tilltalande för mig men samtidigt känns den lite för ”scapead” för mitt tycke. Sötvattentången och javamossan växer vacker men jag får ändå känslan av att det är statiskt på något sätt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Kanske är det avsaknaden av fisk som bidrar till känslan men på något sätt är det både vackert och ointressant på samma gång om ni förstår hur jag menar? Det som är bra är att de gula räkorna förökar sig snabbt och kan flyttas till andra kar. På sikt tror jag dock att jag ska byta ut detta mot ett något större med fisk.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Lilla: Här händer det massor av intressant att titta på om man tar sig tid. Vid en snabb anblick ser det nog rätt trist ut eftersom det är så lite fisk som syns. Jag har ett stim kolglödstetror som leker och förökar sig i lagom takt. Några små dyker upp då och då vilket är jättekul. Den stora behållningen är dock min trio apistogramma trifasciata. De håller sig gömda bland rötter och växter. Först när man suttit ett tag framför karet glider någon av dem fram. Jag har aldrig haft en fisk som är mer ”glidare” än denna sort. De simmar inte utan just glider fram mellan växtblad och rötter. Jag har två honor och en hane. En av honorna har lekt med hanen några gånger men rommen har försvunnit efter någon dag. Det konstiga är att det är honan som nästan alltid är grå som hanen är intresserad av. Den andra honan flörtar hårt med honom samt är oftast gul och fin men han är rätt ointresserad av henne trots det. Honorna har delat upp karet i två delar och tolererar varandra. Det är inget synligt bråk utan funkar fint.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Låter underbart, älskar ju dina foton till berättelsen . så ös på med foton

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Mellan: Mitt fjärilskar. Jag har, sedan ca ett och ett halvt år, kommit över ångesten med fjärilar och vågat satsa på dessa något känsliga skönheter. Och det är jag så glad för! De är som små pigga juveler som simmar runt och kaxar med varandra och visar upp sig. Några har fallit ifrån, både i första vändan och nu senast när jag köpte fler. Men jag känner att det kan vara så utan att jag gör något fel. Jag har ganska varmt vatten och fullt med framförallt javaormbunke som de verkar trivas med. I karet går även kolglödstetror och gul fantomtetra. De verkar trivas utmärkt och leker som tokar. På sikt kanske jag måste ta bort lite växter till förmån för mer fri simyta för fjärilarna men än så länge funkar det.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Stora: Det var ju med planerna på detta kar som min tråd startade för två år sedan. Det blev tillslut ett 570l Akvastabil Fusion som jag är galet nöjd med. Av mina ursprungliga sju redback scalarer har jag fyra kvar, varav ett par som leker regelbundet men tyvärr aldrig kommer längre än till rom. Utöver dem går det bl.a. ett stim vackra citrontetror, ett par inkastenciklider och ett par apistogramma nijsseni i karet. Här bara flyter allt på med vattenbyten. Någon gång planteras en ny växt men i princip har karet fått utvecklas som det vill sedan jag inredde det. Mina egna tankar och önskningar har ju också utvecklats sedan jag startade karet och ibland leker jag med tanken på hur jag skulle göra nu om jag fick börja om . Men det ska jag inte göra än på ett tag.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Stora: Det var ju med planerna på detta kar som min tråd startade för två år sedan. Det blev tillslut ett 570l Akvastabil Fusion som jag är galet nöjd med. Av mina ursprungliga sju redback scalarer har jag fyra kvar, varav ett par som leker regelbundet men tyvärr aldrig kommer längre än till rom. Utöver dem går det bl.a. ett stim vackra citrontetror, ett par inkastenciklider och ett par apistogramma nijsseni i karet. Här bara flyter allt på med vattenbyten. Någon gång planteras en ny växt men i princip har karet fått utvecklas som det vill sedan jag inredde det. Mina egna tankar och önskningar har ju också utvecklats sedan jag startade karet och ibland leker jag med tanken på hur jag skulle göra nu om jag fick börja om . Men det ska jag inte göra än på ett tag.
                              Den tanken leker vi nog alla med ibland

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Jag tittade på mitt första inlägg i tråden nu och det var faktiskt exakt två år sedan jag skrev det . Tack zoopetare för all hjälp och glada tillrop!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...