Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Klicka på bilden för större version

Namn: 76764A35-48F5-45FC-9AFB-3131FB7E6FA5.jpeg
Visningar: 316
Storlek: 573,2 KB
ID: 2414294Klicka på bilden för större version

Namn: 9ACC5828-E10E-40DE-AE91-648759BA43C3.jpeg
Visningar: 334
Storlek: 384,2 KB
ID: 2414293 Frisimmande Inkayngel mötte mig vid hemkomsten!

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      Ursprungligen postat av Nando
      Klicka på bilden för större version

Namn: 76764A35-48F5-45FC-9AFB-3131FB7E6FA5.jpeg
Visningar: 316
Storlek: 573,2 KB
ID: 2414294Klicka på bilden för större version

Namn: 9ACC5828-E10E-40DE-AE91-648759BA43C3.jpeg
Visningar: 334
Storlek: 384,2 KB
ID: 2414293 Frisimmande Inkayngel mötte mig vid hemkomsten!
      Sååå sööööta!!!!! Vilken välkomstpresent.
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Haha, ja de är jättesöta. Har dock blandade känslor för dem eftersom jag inte vill att de ska klara sig på sikt. Det finns inte plats för fler vuxna Inkor i storkaret och jag har inget yngelkar som jag kan flytta dem till för att senare lämna bort dem. Får hoppas att det löser sig av sig självt.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Klicka på bilden för större version

Namn: A8324F3F-2F74-4BE8-8601-49C8101AAFA1.jpeg
Visningar: 269
Storlek: 536,4 KB
ID: 2414321Klicka på bilden för större version

Namn: 4A34CACE-5CC9-4B4E-9FAB-E4F6C5C4D11E.jpeg
Visningar: 275
Storlek: 493,8 KB
ID: 2414320Klicka på bilden för större version

Namn: 42238D9E-45C4-4C0C-AE90-608858AE76F5.jpeg
Visningar: 264
Storlek: 461,3 KB
ID: 2414319Klicka på bilden för större version

Namn: D45E69A0-548C-49CF-A220-77490E5B0F8E.jpeg
Visningar: 251
Storlek: 1,02 MB
ID: 2414318 Fjärilarna verkar må bra!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Klicka på bilden för större version

Namn: 5CFC9B90-0C3E-4106-8CFE-2BF8FCCB553F.jpeg
Visningar: 291
Storlek: 534,6 KB
ID: 2414325 Tycker ni att lillkaret behöver rensas på flytväxter ?

            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              Ursprungligen postat av Nando
              Klicka på bilden för större version

Namn: 5CFC9B90-0C3E-4106-8CFE-2BF8FCCB553F.jpeg
Visningar: 291
Storlek: 534,6 KB
ID: 2414325 Tycker ni att lillkaret behöver rensas på flytväxter ?
              Absolut inte. Det ser jättefint ut. Så länge de övriga växter klarar sig hade jag inte rört något.

              Tänkte också fråga dig om en sak. När det gäller fjärilsciklider, köper du in ett färdigt par eller går det bra att skaffa en hane först och en hona vid ett senare tillfälle?
              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Jag har startat med en liten grupp båda gångerna jag köpt fjärilar. Då kan de para ut sig naturligt och du får förhoppningsvis ett eller flera starka par. Om du ”bara” vill ha ett par tror jag det är bäst att köpa honan och hanen samtidigt. Annars är risken att hanen redan har bott in sig i karet och ser hela som sitt revir och att han sedan jagar nykomlingen så att hon blir stressad. Just stress verkar drabba fjärilar hårt och det finns alltid en risk att honan och hanen hamnar i ofas/otakt med jagande, stress och försvagade fiskar till följd. Bästa medicinen, enligt min ringa erfarenhet, är ett förhållandevis stort samt välplanterat och -inrett kar med många gömställen och relativt hög temperatur på vattnet.
                Senast redigerad av Nando; 04 March 2020, 20:47.

                Kommentar

                • Plejaderna
                  • March 2007
                  • 347

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Jag har startat med en liten grupp båda gångerna jag köpt fjärilar. Då kan de para ut sig naturligt och du får förhoppningsvis ett eller flera starka par. Om du ”bara” vill ha ett par tror jag det är bäst att köpa honan och hanen samtidigt. Annars är risken att hanen redan har bott in sig i karet och ser hela som sitt revir och att han sedan jagar nykomlingen så att hon blir stressad. Just stress verkar drabba fjärilar hårt och det finns alltid en risk att honan och hanen hamnar i ofas/otakt med jagande, stress och försvagade fiskar till följd. Bästa medicinen, enligt min ringa erfarenhet, är ett förhållandevis stort samt välplanerat och -inrett kar med många gömställen och relativt hög temperatur på vattnet.
                  Tack så jättemycket för så detaljerat svar Nando. Då väntar jag definitivt tills växterna har växt till sig. Men hur många par kan man ha i 260 liter? Jag har alltid trott att det är max ett pga deras revirtänkande. Jag har bara haft fjärilar en gång förr och då köpte jag ett par bara men har nu hittat en jättefin och ganska stor hane som dock går i ett akvarium med bara hanar så kan inte köpa ett par även om jag ville.
                  Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Svårt att säga säkert hur många par man kan ha i ett sådant kar. Det skulle kunna funka med två par men man kan inte vara säker förrän man testat. Ett par har definitivt bra med plats i alla fall. Om du har fler akvariebutiker än en i närheten kan du ju köpa den fina hanen från ena stället och en hona från ett annat ställe och sedan släppa i dem samtidigt?

                    Kommentar

                    • Plejaderna
                      • March 2007
                      • 347

                      Toppen tips Nando, tack!
                      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Nando, det låter ju som du kan diskus nu känns faktiskt som dina råd är klockrena gällande diskus precis som fjärilar. Frågan är om jag inte skall spara en lite grupp till dig också

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Haha, tack för att du tänker på mig Thomas men jag är inte redo för discus än.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Det dröjer ju ett tag innan ynglen är reda, men om fyra fem månader så

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Hos mig händer inget nytt. Känner mig konstigt nog helt nöjd med fyra kar och längtar inte efter fler. Byter vatten i storkaret var 14:e dag, övriga kar var 7:e. Det funkar fint.

                              Nanot är vackert men ger inte så mycket eftersom det "bara" går räkor i det. Gillar mest att sitta framför lilla och mellan i nuläget. Fjärilarna är pigga och fina. Ap. trifasciata är alltid spännande att iaktta. I storkaret finns det ca 20 yngel kvar. Ser ofta lektendenser mellan mina ap. nijsseni men har tyvärr aldrig sett några yngel. Scalareparet leker regelbundet men rommen brukar försvinna efter ett par dagar. Hoppas ni andra också har en skön söndagkväll!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Här kommer några bilder på karen (algerna på rutorna får ni stå ut med ).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...